Driftbui plan

Driftbui

Stap 1 Hoe reageert uw kind op uw? Word de driftbui erger? Hoe zou u de communicatie zo kunnen brengen dat uw kind minder in een bui blijft hangen? Wat is hiervoor nodig? Hoe voelt u kind zich naar een bui? Is het vermoeid of heeft het hoofdpijn?

  1. Bedenk welk gedrag u graag van uw kind wilt zien en bespreek het gewenste gedrag met uw kind. Wanneer u kind iets doet wat buiten dit gedrag valt zegt dan bijvoorbeeld “ik wil graag naar je luisteren als je rustig tegen mij praat” in plaats van “schreeuw niet zo”.
  2. Maak het gewenste visueel door gebruik te maken van pictogrammen en beloon uw kind wanneer het, het gewenste gedrag heeft laten zien.

Stap 2 Een driftbui is erg stressvol voor uw. De stress en druk in het lichaam zijn zo heftig aanwezig dat u gaat springen en stampvoeten. Kinderen en volwassen hebben hun emotie en gevoelens niet onder controle waardoor het van iets klein tot zeer extreem kan gaan.

  1. Een kind voelt de stress van de ouder, wanneer u stress heeft, krijgt uw kind dit automatisch mee. dit is ook zo met uw taalgebruik en gewoontes.
  2. Door de driftbui kan uw kind hoofdpijn krijgen en hierdoor meer in paniek raken, wat de bui kan verergeren.
  3. Door te zorgen voor een duidelijke structuur, ritme en regelmaat heeft u minder stress en uw kind heeft minder vaak driftbuien.

Stap 3 Boos worden gebeurt soms gewoon. Deze emotie houd u niet altijd tegen. Het is belangrijk dat uw kinderen begrijpen dat ze niet alles kunnen krijgen wat ze hebben willen en dat er ook geluisterd moet worden ook al hebben ze daar geen zin in.

  1. Kijk eens naar uzelf, wat verwacht u van een ander als u boos bent? Meestal wilt u even rust , laten bezinken en op eigen initiatief weer in contact komen. Hoe vaker het gebeurt, hoe korter uw lontje en die van uw kind. Bent u moe of is uw kind moe, dan word u sneller boos. Door boos te reageren op uw kind zal uw kind niet in een keer gaan luisteren en doen wat u graag zou willen, het zal de situatie alleen maar erger maken.
  2. Boosheid is vaak acuut en ongrijpbaar en bedreigend voor degenen die ermee te maken hebben waardoor u wel meteen móet ingrijpen om wellicht erger te voorkomen.

Stap 4 Peuters zoeken de grenzen van ouders op en hebben daarbij soms ongewenst gedrag. Door alleen het goede gedrag te belonen en het ongewenste gedrag te negeren kunt u het gedrag van uw kind veranderen.

  1. Stel samen met uw kind regels op wat de gevolgen zijn wanneer uw kind dit gedrag laat zien en wees hier consequent in.
  2. Voorkom dat uw kind een emotie eter word door het te belonen of troosten met eten.
  3. Zorg voor duidelijkheid waarom moet dat? Door steeds aan te geven waarom het zo belangrijk is, hoe meer besef uw kind krijgt dat het ook echt moet. Benoem bij alle dingen steeds waarom het zo moet. Bijvoorbeeld: “als jij je schoenen onder aan de trap laat staan, kan iemand anders er over vallen”. Zal uw kind vaak reageren als uhmm, ja dat is niet handig en zal zichzelf dan corrigeren door het als nog op de juiste plek te zetten.
  • Omschrijving: Maak een thermometer, met hierop boven aan boos, en onderaan blij. Schrijf meerdere keren op een dag uw gevoel op wat de thermometer aangeeft. Dit geeft u een overzicht van het aantal keren dat u boos was of in het midden zat, hoe vaker in het boos, hoe meer aandacht u moet besteden aan uw boosheid.
  • Doel: Het bijhouden en het overzichtelijk maken van boosheid
  • Vragen: Hoe boos ben ik? Waarop de thermometer sta ik? Wat moet ik doen om dit te verminderen? Wat maakt dat deze prikkel zo aanwezig is? Hoe kunt u deze minder aanwezig laten, wat is hiervoor nodig? Waaruit bestaat een bui voor u? Komt een stress bui op zetten? Hoe voelt dit, voel u lichaam tinkelen of veranderd u gedrag? Heeft u veel last van gevoelens of word u woedend? En wat maakt het dat het zo hoog oploopt? Prikkels die u dagelijks merkt zijn …… en u ervaart …….. gevoel en ik wil graag …..