Diagnose plan

5 Plan

Houd een signalen dagboek bij

  • met al uw gedachten en emoties die u anders vind dan anders. Wat houd de problematiek in? Van welke signalen heeft u last? Aan welke diagnose denkt u? Waarom deze diagnose en geen andere, tenslotte zijn er veel diagnoses met dezelfde signalen? Om uw verhaal te kunnen vertellen is inzicht in uw eigen problematiek heel belangrijk, anders kunt u het niet uitleggen en aanpakken.
  • Door te weten waar de hoofdproblemen zitten en wat de bijbehorende signalen zijn, kunt u een duidelijk verhaal maken en een juiste hulpvraag stellen. Schrijf in uw dagboek op van wie u welke diagnose heeft gekregen, met de datum, naam arts en het ziekenhuis met poli.
  • Houd dagelijks bij welke signalen veranderen en wat bijwerkingen zijn, hoe u zich bent gaan voel na het starten van de behandeling.
  • Maak voor u zelf een kort en duidelijk verhaal, door gebruik te maken van triggerschema. Deze geven u een antwoord op hoeveel last u heeft van de problematiek en hoe dit voor u voelt en wanneer en hoe laat dit was en wat de thicker waren. Door de thickers te weten kunt u deze voorkomen, door dat u de momenten herkend.

Haal een verwijsbrief

  • bij uw huisarts en laat uw huisarts uw aantekeningen zien. Zo heeft uw huisarts een beter overzicht om u beter door te verwijzen naar de juiste arts. Maak een afspraak op de poli en een afspraak met de desbetreffende arts.
  • Naar een aantal gesprekken, kan de arts uw diagnose vaststellen, meestal gaat vanaf de verwijsbrief tot aan de diagnose 6 maanden overheen.

Het gesprek

  • De stress die u heeft kan een hulpverlener opvatten als huis, tuin en keuken stress of als een burn-out. Wanneer u een PTSS heeft kan het zijn dat het over de stress zit van een burn-out. Wanneer er word uitgegaan van hoge huis-tuin en keuken stress is de persoon niet geholpen en zal deze dagelijks tegen een stress level oplopen. Aan de hand van diagnose en signalen, prikkelt/ alert u de hulpverlener, verduidelijk dit met praktijk voorbeeld. Eigen woorden worden vaak niet goed opgevat of de ernst komt niet goed over.
  • Als u aangeeft dat u herbelevingen, waanideeën heeft dan reageren hulpverleners hier direct op, door medicatie voor schrijven en uw meer psychisch te vinden, maar is het wel een echte herbeleving? Zijn het af en toe gedachten die vaak terug komen of beleeft u het geheel opnieuw? Als u het zo aangeeft word ervan uitgegaan dat het zo is en komt dit zo in uw rapportages, waar u later last van kan hebben. Beter kunt u deze beleving meer uitleggen en de woorden zoveel mogelijk vermijden, maak hiervoor gebruik van het herbelevingsschema en doe de herbeleving zelftest.
  • Van de medicatie krijgt u bepaalde signalen, deze kunnen verward worden met de signalen van de diagnose. De medicatie verergeren de signalen en lijkt het dat u hier het meest last van heeft. Maar als u stopt met de medicatie stoppen deze signalen weer. Houd goed bij wat de medicatie met u doet.
  • Zorg ervoor dat uw gesprek met u kind over de diagnose open en eerlijk is met informatie waar ze iets mee kunnen. Wanneer een naasten een diagnose heeft gekregen en uw wilt deze uitleggen aan uw kind probeer zoveel mogelijk de naasten dit zelf uit te laten leggen. Maak zoveel mogelijk gebruik van hulpmiddelen. Vooral jonge kinderen hebben veel bevestiging en knuffels nodig, ook (en misschien vooral) wanneer uw hoofd er even niet naar staat.
  • Zorg ervoor dat het moment waarop uw het gaat vertellen is geplant en dat het een moment is waar de tijd is om uw verhaal te doen. Zorg dat u geduldig bent en dat meerdere keren uitleggen soms nodig is.
  • Zorg voor een gesprek waar word geluisterd en de mening mag worden gedeeld. Zorg voor dat u een aantal vragen voorbereid en uw antwoorden heeft op deze vragen.  Bespreek de mogelijkheden wat u naasten voor u kunnen betekenen.
  • Geef voorbeelden aan de hand van de praktijk. Hoe voelt u de signalen en probeer het zo over te laten komen als of de persoon dit ook nu mee maakt. De naasten weet zo hoe het voor u is en kan meer begrip hebben voor de situatie.

Het starten van een behandeling. 

  • Maak overzichten van het begin, bij het starten van aanvraag hulp, om te kunnen vergelijking en verbetering te kunnen zien wat uw problematiek momenten zijn. Print elke week het overzicht uit en bewaar deze bij elkaar in een map of hulpverleners schrift. Zo heeft u een beter overzicht van uw problematiek en u behandelaar heeft een duidelijk overzicht van alle signalen die u de aflopen week heeft gemerkt
  • Door u dagelijks een cijfer te geven, leert uw signalen kennen, door er bij te noteren wanneer en wat het was en hoe u dit heeft opgelost, word u bewust van de signalen. Hierdoor komt u vaak signalen of gewoonte tegen die iets te maken hebben met uw problematiek, die u anders niet zou zien, of anders zou zien. Door bewust hierop te letten, weet u wat, de oplossing van uw thicker en kunt beter omgaan met uw problematiek. Het bijhouden kunt u doen in het algemeen schema of het signalen schema of trigger schema.

Na staren

  • Wie weten dat u een diagnose heeft? Wat weten ze van uw diagnose? Dit geeft aan dat er niet veel mensen weten van uw diagnose. Het is maar een gedachten dat veel mensen dit weten. Door het stellen van een diagnose blijft u nog steeds de persoon die u was en hoe u was, hier veranderd niks aan.
  • Bouw meer zelfvertrouwen op, door te gaan sporten of door yoga. Door meer vertrouwen in uw zelf en in mogelijkheden die er zijn kunt u beter de diagnose aan en het verwerken ervan. Vraag hierbij hulp van naasten of uw hulpverlener om om te gaan met uw diagnose.
  • Mensen kijken u nog steeds even veel aan, doordat u er meer op bent gaan letten toen u een diagnose kreeg, lijkt het of het vaak gebeurt en of iedereen iets aan uw kan zien. Probeer de gedachten los te laten, door het van uw af te schrijven en het bespreekbaar te maken. Negeer blikken van andere door er zelf minder op te letten. Het lijk of er meer mensen kijken maar dit komt vaak omdat u mensen aankijkt. Blijf bezig met wat u aan het doen bent en laat u niet afleiden.
  • Probeer uw gevoel en emoties te onderdrukken door ademhalingsoefeningen of yoga. Als u zelf ervan overtuigd bent dat het een gevoel is of een gedachten kunt u het aanpakken en het gevoel veranderen.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.