Depressie

Stap 1 Signalen herkennen, oplossen

Wat is het?

Een depressie is lastig uit te leggen voor de persoon die er mee zit. De woorden kunnen bij andere anders worden opgevat en hierdoor verkeerd begrepen. Hoe een persoon iets voelt kan voor de ene dit beteken en voor de andere dat. Depressie is psychisch en hier willen mensen vak weinig tot niks mee te maken hebben. Een depressie word ook regelmatig gezien als aanstelleritis.

Sombere gedachten als u iets naars is overkomen en u word hieraan herinnerd. Depressieve gedachten zijn gedachten die vaak negatief gestemd zijn en voor een lange tijd blijven hangen en regelmatig terugkeren. Sombere gedachten of lichte depressieve gedachten kunt aanpakken en zelfstandig met doorzettingsvermogen verbeteren. Vaak gaan deze gedachten niet geheel weg maar zijn ze wel hanteerbaar.

Een depressie is wanneer iemand een gehele dag somber is in stemming of uitlatingen. De persoon is vaak moe en heeft weinig zin iets te doen. Wanneer iemand een depressie heeft gehad is de kans groot dat de persoon er nog een krijgt. Bij de meeste mensen begint het met zich Down te voelen en overmatige stress. De stress veroorzaakt op den duur hartklachten. Hoe langer het down aanhoud hoe groter de kans op een depressie.

Door dat er nog veel taboe op heerst en dat het vaak niet of verkeerd word begrepen, kiezen veel mensen ervoor om de problematiek van een depressie niet te bespreken. Hierdoor is de kans groot dat depressie alleen maar groeit en er steeds meer klachten bijkomen. Een depressie gaat niet van zelf weer weg, het is een ziekte die alleen met een juiste methode kan verbeteren.

Wanneer het uw dagelijkse leven gaat beïnvloeden of van de diagnose depressie kunt u niet zelfstandig afkomen. Bij de diagnose heeft u vaak al enige tijd van een depressie en heeft u al enige tijd negatievere gedachten. Deze gedachten beïnvloeden het dagelijks leven. In de tijd van de eerste gedachten tot aan de diagnose heeft u u zelf geleerd met de gedachten deels om te gaan, dus hoort het bij het dagelijks ritme. De gedachten kunt u samen met een psycholoog aanpakken en verbeteren.

Een depressie is niet voor 1 dag en dan is het klaar een persoon heeft hier vaak enkele jaren last van of zelfs blijvend. Voor een persoon met een depressie is elke dag een kwestie van overleven. Een persoon heeft het nodig om dit regelmatig te bespreken om van de gedachten af te komen die de depressie in stand houden. Vaak zijn het gebeurtenissen of situaties die terug keren en vaak herhaald worden, aan het aantal keren, kunt u zie hoeveel last de persoon er van heeft.

2 herkennen

De persoon is regelmatig somber, neerslachtig of heeft een gevoel van leegte. Hoe langer de somber gedachten blijven, hoe groter de kans een depressie. Hierdoor verminderd de interesse in mensen en activiteiten, nergens plezier in hebben. De persoon heeft stemmingwisselingen, huilbuien of de behoefte te huilen, zonder dat dit lukt. Is snel boos of geïrriteerd.

De persoon is vaker besluiteloosheid of heeft  een gebrekkig vermogen om problemen op te lossen. De persoon heeft concentratieproblemen, vergeetachtigheid, traagheid, moeite met nadenken, rusteloosheid. De persoon heeft negatieve gevoelens en gedachten of schuldgevoelens, een gebrekkig zelfvertrouwen, faalangst, angst, wanhoop, machteloosheid. De personen piekeren veel, zijn vaak met de dood bezig.

De lichamelijke klachten zijn vermoeidheid, geen energie, gewichtsverandering door te weinig of te veel eten, slapeloosheid of te veel slapen, minder of geen zin hebben in seks, een droge mond, hoofdpijn, druk op de borst (benauwdheid), pijn in rug, gewrichten of spieren, hartkloppingen, duizeligheid

Zo begint u:

Stap 1 Welke klachten zijn er? Van een depressie krijgt u psychische en kunt u lichamelijke problematiek krijgen. Een depressie word kan anders worden omschreven als de klachten veel met stress te maken bijvoorbeeld eerder een burn-out dan depressie. Bij 40% van de patiënten treedt binnen twee jaar een nieuwe depressie op en 5-10% is chronisch depressief.  1 op de 15 jongeren heeft een depressie. Herken de signalen en praat erover.

Stap 2 Herkennen van de signalen. Welke signalen zijn op u van toepassing? Van welke signalen heeft u veel last en van welke minder? Is het afhankelijk van het seizoen? Wat kunt u doen ter afleiding? Ter preventie? Wat maakt dat deze prikkel zo aanwezig is? Hoe kunt u deze minder aanwezig laten, wat is hiervoor nodig? Waaruit bestaat een bui voor u? Komt een stress bui op zetten? Hoe voelt dit, voel u lichaam tinkelen of veranderd u gedrag? Heeft u veel last van gevoelens of word u woedend? En wat maakt het dat het zo hoog oploopt? Prikkels die u dagelijks merkt zijn …… en u ervaart …….. gevoel en ik wil graag …..

Stap 3 Hoe verlopen u dagen? Hoe veel slaapt u? Wanneer bent u meer gaan slapen? Houd een aantal dagen het slaapschema bij om te kijken of u genoeg uren slaapt en wat de problemen zijn dat u op sommige dagen minder slaapt. Dit geeft u inzicht in uw slaappatroon.

Stap 4 Wat zorgt ervoor dat u zich vermoeider voelt dan anders? Welke gedachten zorgen hiervoor? Hoe kunt u deze gedachten te veranderen? Welk cijfer zou u de gedachten geven? Maak een overzicht van uw gedachten die u somber of depressief laten voelen, door meer inzicht weet u waar de prikkel zit en kunt u deze aanpakken.

Stap 5 Hoe vaak heeft u stress, angst, paniek? Hoe vaak piekert u? Kunt u de signalen herkennen van een stress? Heeft u stemmingswisselingen? Schrijf zoveel mogelijk punten op waar u de stress aan kunt herkennen. Zodra u dit weet kunt u de stress verminderen en bent u minder vermoeid.

Stap 6 De vermoeidheid verminderen, kunt u doen door dagelijks actief te blijven bewegen, gezond te eten en u zoveel mogelijk aan de vaste structuur te houden. Probeer ondanks de vermoeidheid toch nog zoveel mogelijk te doen, anders word de depressie erger. Hoe gezonder u leeft, hoe minder vermoeid.

Stap 7 Kost het u meer moeite een krant te lezen? Kunt u de tekst ook terug halen? Probeer zoveel mogelijk te blijven lezen voor het geheugen, ook al gaat het langzamer, probeer ook of u de tekst begrijpt. Ga de concentratie of het geheugen niet beter vraag ondersteuning aan.

3 behandeling

De depressie kunt u verminderen met de juiste behandeling en medicatie. Dit kunt u niet alleen, zoek hulp om de depressie aan te pakken.

Praten helpt, dus u kunt ook bellen, met onderstaande nummers:
Bel 0900-1450 Hulpverleners van Korrelatie, 24 uur per dag
Bel 0900-0767 Vrijwilligers van Sensoor, 24 uur per dag
Suïcidaal? Bel 0900-0113 (113online, zelfmoordpreventie, 24 uur per dag)

  • Houd rekening met een lange wachttijd bij de GGZ, deze kunnen met u het probleem bespreken en anti depressiva voorschrijven.
  • Heeft u een vaste diagnose gekregen? Vraag bij de arts om een folder voor de familie of een links waar u goede informatie nog een keer kunt na lezen.
  • De oplossing van een depressie ligt niet in medicatie maar in een wijzing van denken , bewegen en voeding. Wanneer u uw denk patroon weer in balans kunt brengen door bijvoorbeeld meer te gaan sporten, dan worden de gedachten positiever. Door op de voeding te letten en regelmatig leuke activiteiten te gaan voelt u zich minder somber.

4 gevolgen

Bij een depressie is het hoofd erg vol, hierdoor is het hoofd druk bezig met allerlei gedachten. Omdat dit vaak erg snel door het hoofd is het erg vermoeiend en kan het er voor zorgen dat de persoon meer slaapt.

Met een depressie loopt u groot risico op het vermijden van plaatsen en of persoon. door de gedachten wilt u niks gaan doen of heeft u geen zin, op dat moment bedenkt u een reden om het niet te doen en dat is een start van het vermijden om dingen te gaan doen. Wanneer u dit voor langere tijd doet komt u steeds minder buiten en heeft u steeds minder contacten.

Het gevaar hiervan is dat personen zich vaker terug trekken en minder deelnemen aan de maatschappij en hierdoor een deel erbuiten komen te staan. De persoon zal ook steeds meer plekken gaan vermijden die veel stress opleveren of herinneren aan gebeurtenissen. De persoon raakt steeds meer in een sociaal isolement.

De vermoeidheid kan ook komen door het somber voelen en minder zin om dingen te doen. De persoon gaat dan steeds minder doen en steeds vaker zitten en word op die manier vermoeid. Het kan ook zijn dat personen te veel piekeren en hierdoor slaapproblematiek oplopen en hierdoor dus meer vermoeid zijn. De vermoeidheid kan ook een oorzaak zijn van een vitamine of ijzer te kort.

De  gedachten van een depressie geven veel stress en onrust. Deze voor extra  spanning van de spieren, hierdoor hebben personen ook vaak spierpijn. De pijnklachten, stress en onrust zorgen er voor dat het heel energie kost en hierdoor bent u meer vermoeid.

Door een depressie heeft u vaker last van stemmingswisselingen en hierdoor meer last van overprikkeling. De overprikkeling zet het gehele lichaam in stress of angst. Bij een depressie gaat de concentratie en het geheugen achteruit. Door het toch te kunnen onthouden of om u toch te concentreren op uw werk spant u zich extra en dit kost extra energie.

Waarschuwingen:

  • Blijf niet te lang lopen met de problemen, hierdoor krijgt u meer en andere lichamelijke klachten en gaat uw gezondheid verder achteruit.
  • Het gevaar van een depressie is dat u gedachten negatief worden en u steeds meer negatief gaat denken dat uw zelfbeeld achteruit gaat. Alles word steeds negatiever en u ziet steeds vaker negatieve dingen in plaats van het positieve

 

Voor veel mensen is het al heel waardevol te weten wat een depressie precies is. De depressie coach geeft ondersteuning en informatie over een depressie

Wij horen graag uw reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.