De schijf van 4 voor gezondheidsproblematiek

Wat is de schijf van 4?

De schijf van 4 is een schema voor een juiste balans van in de gezondheid. Voor een goede balans is het belangrijk alle 4 de vakken in balans te hebben. Wanneer er 1 van de stukken een probleem is ontstaat gezondheidsproblematiek.  Alle 4 de vakken zijn belangrijk om de gezondheidsproblematiek te begrijpen, te erkennen en te verbeteren.

Wanneer gebruik ik de schrijf van 4?

De schijf van 4 is belangrijk bij bijvoorbeeld diagnoses of bij signalen die u heeft zoals bijvoorbeeld stress. Door dagelijks te letten op de 4 punten kunt u een betere balans vinden in het dagelijks leven waardoor veel problematiek verminderd of voorkomen kan worden.

Bijvoorbeeld bij een depressie zijn er vaak verschillende factoren die een rol spelen. door heet vele piekeren overdag voelt een persoon zich vaak somber en ligt hierdoor vaak ‘s nachts wakker, dit heeft invloed op het dagelijks leven. Door niet de rust en ontspanning te vinden blijven deze gedachten aan. De meeste personen met een depressie bewegen minder en hebben minder zin om dingen te gaan ondernemen. Doordat er stress blijft, is er vaak een verandering van het eetpatroon door juist heel veel te gaan eten of niet te kunnen eten.

Door problemen in de nacht is de kans groot op verandering van het dag nacht ritme. De persoon heeft ‘s nachts niet geslapen en slaapt overdag. Hierdoor beweegt de persoon vaak minder, omdat bijna alle activiteiten overdag zijn. De kans op een sociaal isolement is groter, omdat personen overdag wakker zijn. Door het ‘s nachts niet slapen, is er vaak minder ontspanning overdag en dit kan invloed hebben op het voedingspatroon.

Hoe gebruik ik de schijf van 4?

Door alle 4 de vakken dagelijks te doen, ontstaat er een goede juiste balans.  De ontspanning krijgt u wanneer u een juist voedingspatroon heeft en met regelmaat eet. Door actief te bewegen is het makkelijker de rust te vinden om u de stress eruit sport. Door de gedachten die u bezig houd op te schrijven of uit te spreken heeft u minder last van piekeren en een betere nachtrust. Hierdoor word het makkelijker ademhalingsoefeningen of yoga te doen en uw innerlijke rust te vinden.

Het beste resultaat zult u bereiken als u dagelijks een vaste planning maakt, met hierin vaste momenten voor alle vakken. Hoe meer u op vaste momenten alles doet hoe makkelijker het vol te houden is en hoe makkelijker u lichaam went aan de verandering.

Stel uzelf de volgende vragen:

  • Waar ligt het aan dat het ontspannen niet lukt? Wat is de situatie waarom het niet lukt? Wat kunt u doen om dit te verbeteren? Hoe vaak lukt het niet of minder goed?
  • Als u het een cijfer mocht geven tussen 1-5 welk cijfer zou u het dan geven? Wat is er voor nodig om dit cijfer te verhogen? Wat kunt u hieraan veranderen?
  • Hoe goed is de balans in de 4 vakken? Waar mist u iets of is iets veranderd? Wat zijn de signalen die u hiervan merkt? Hoe kunt u dit aanpakken of verminderen?
  • Wat kan u helpen om een betere nachtrust te krijgen? Waardoor slaapt u minder goed? Wat merkt u hieraan overdag? Uit welk vak mist u een stukje?

Heeft u een depressie of voelt u zich vaak somber? heeft u veel gedachten en wilt u hier beter mee leren omgaan? Ik schrijf hier de ervaringen, die kunnen u helpen bij het herkennen of accepteren van een depressie, waardoor u beter en makkelijker door deze periode komt.

 

Wij horen graag uw reactie