De gedachten filteren met de gedachten zoekmachine

Wat is het?

Vooral personen met veel stress en onrust hebben last van pieker gedachten. De gedachten komen regelmatig terug en worden weer overdacht. Het is met regelmaat lastig om deze gedachten onder controle te houden waardoor er vaak ‘aanvallen’ zijn. Deze oefening is bewezen effectief bij gedachten en piekeren.

Wat is het doel van de oefening?

Deze oefening is er voor personen die makkelijker willen leren omgaan te met gedachten en gedachten stromen. Het doel van de oefening is om te leren een manier te vinden om de gedachten onder controle te houden. Door de gedachten te filteren heeft u minder vaak last van gedachten en kunt u ze makkelijker loslaten. Door de zoekmachine kunt u momenten weg filteren en vervangen door andere gedachten.

Zo begint u:

Deze oefening heeft enkele weken nodig voor u het onder de knie heeft en het kan uw gedachten loslaten en makkelijk verwerken.

Stap 1 Neem een zoekmachine in gedachten, waar u de gedachten gaat filteren in afbeeldingen, informatie en video.

  • Maak hiervoor de tabbladen na keuze aan bijvoorbeeld een groep naasten momenten.
  • Kies mappen die voor u betekenis hebben en belangrijk zijn.

Stap 2 filter de goede van de kwade gedachten

Kwade/ negatieve gedachten

  1. Stop nare en vervelende gedachten in 1 map en sorteer ze niet verder uit. Kies voor een map die u kunt afsluiten met een slot. Door de gedachten af te sluiten met een slot kunt u ze loslaten en weten dat ze veilig zijn opgeborgen. Dit geeft meer rust en duidelijkheid.
  2. Blokkeer de gedachten door op de block knop te drukken. Door de gedachten te blokkeren kunnen ze minder snel opkomen.
  3. Verwijder de kwade gedachten uit uw zoekmachine door te klikken op delete. Door het enkele keren te delete gaan gedachten naar de achtergrond of kunnen verdwijnen.

Goede gedachten

  1. Stop de goede gedachten in meerdere mappen en sorteer deze in momenten of jaartallen. Positieve herinneringen van langer geleden kunnen u helpen in moeilijke tijden.
  2. Maak van de positieve herinneringen foto’s of video en sla deze op onder de tabbladen, zo heeft u meer keuze aan goede momenten. Video is lastiger op te roepen dan een afbeelding.

Stap 3 geef de gedachten een zoekwoord mee

  • Kies voor positieve gedachten namen die u doen herinneren aan het moment.
  • Met de zoekwoorden kunt u makkelijk zoeken naar gedachten en kunt u ze makkelijk oproepen.
  • Zoek de gedachten regelmatig op en zorg dat ze op de voorgrond staan, door er regelmatig aan te denken.
  • geef belangrijkheid aan de afbeeldingen video en andere herinneringen, hoe hoger het cijfer hoe meer op de voorgrond.

Stap 4 heeft u een moeilijk moment, ga op zoek naar positief nieuws in uw zoekmachine. Hoe vaker u dit herhaald hoe makkelijk het word om de goede herinneringen te plaatsen voor moeilijke momenten.

Het verwachte resultaat:

Na het lezen van het artikel heeft een goed beeld hoe u kunt omgaan met dwanggedachten.

Tips:

  • Voor iedereen is het anders hoe hij/zij de gedachten onder controle kan krijgen. Niet altijd werkt dezelfde oplossing. Vaak is het uitproberen van verschillende dingen op een dag. Probeer elke dag opnieuw en geef niet op.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.