Dagplanning

Een dagplanning is nodig om uw dag zo rustig mogelijk te laten verlopen. maak elke dag een nieuw dagschema en plan activiteiten altijd met een kwartier ruimte er tussen. Zo kunt u bij komen van de activiteit en heeft u 15 minuten om op de plek van bestemming te komen, zo bent u nooit te laat op een nieuwe afspraak.

Als u hulp gaat zoeken voor uw PTSS moet u 6 weken wachten tot uw intakegesprek. Wanneer u de doorverwijzing heeft kunt u beginnen met het invullen en bijhouden van de problematiek. Na 6 weken kunt u duidelijk laten zien waar u problematiek ligt, hierdoor word uw serieus genomen met uw klachten bij uw intake.

De schema’s kunnen u helpen bij uw diagnose onder controle te krijgen en meer inzicht te geven in uw problematiek. Door dagelijks uw problematiek bij te houden word u bewust van uw signalen en kunt u oplossingen bedenken.

De schema’s kunt u eenmalig in uw werkblad maken en wekelijks uitprinten en bewaren in een aparte map, die u mee neemt naar de hulpverleners. Deze schema’s geven goed weer hoe u week is verlopen en er is in een oogopslag te zien waar de grootste problematiek zat in de week. Het zorgt voor het stabiliseren van uw diagnose en uw klachten.

Houd u dagelijks vast aan uw planning tot het automatisme word. Van zitten op een stoel is nog niemand beter geworden, kom in beweging. Gaat het meer van zelf dan is het tijd een nieuwe planning te maken met nieuwe aandachtspunten. Voor kinderen is het handig om gebruik te maken van a4 papier met pictogrammen wat duidelijk weer geeft wat de bedoeling is.

Hoe maak ik een dagplanning?

Neem een agenda met veel schrijf ruimte, waar u later ook nog aantekeningen achter kan noteren. Noteer direct alle afspraken en zaken die mee moeten in de agenda, plan daarom heen vaste activiteiten die u gaat doen zoals schoonmaken, sporten.Noteer na de afspraak de belangrijke punten van het gesprek. Zo heeft u direct een overzicht. Plan op elk uur van de dag een activiteit aan de hand van de getallen in de agenda. Als alles wat u moet doen is opgeschreven, schrijf er achter hoe lang u denkt dat alles gaat duren. Werken kost bijvoorbeeld 2 uur, dan zet u er “2 uur” achter. Vijf kilometer lopen kost, inclusief douchen etc., anderhalf uur, dus zet u er “1,5 uur” achter.

Hou bij hoeveel activiteiten u per week heeft, is dit voldoende?

Beschrijf de tijden dat u nu activiteiten hebt staan, hoe voelt u zich op dat moment wat is de reden van dat moment om het wel of niet te doen? Is dit een reden omdat het niet kan door een afspraak, of is het een smoes? Stel u zelf een doel wat u de volgende dag perse gedaan wilt hebben en begin er de volgende dag direct mee. Controleer regelmatig de website van de gemeente of van de wijk aan wijk krant voor leuke activiteiten in de buurt.

Sta elke dag op rond 8.00 uur ook al hoeft u niks te doen.

Hoe meer structuur in de week hoe meer rust. Ga dan bijvoorbeeld om 8 uur al boodschappen doen.  Hierdoor bent u al buiten geweest, heeft frisse lucht opgedaan, is de dag al goed gestart, is het rustig in de supermarkt en zal de dag beter verlopen. Geef u zelf een tijdstip van slapen dus bijvoorbeeld na 22.00 uur, zorg ervoor dat u tussendoor ook niet gaat slapen.

Neem de tijd om aan het schema te wennen en leg het niet naar een paar dagen aan de kant.

Houd u dagelijks vast aan uw planning tot het automatisme word. Van zitten op een stoel is nog niemand beter geworden, kom in beweging. Gaat het meer van zelf dan is het tijd een nieuwe planning te maken met nieuwe aandachtspunten.

Voor kinderen is het handig om gebruik te maken van a4 papier met pictogrammen wat duidelijk weer geeft wat de bedoeling is.

De dagplanning

De dagplanning geeft u ondersteuning bij het plannen van activiteiten en bij het overzichtelijk houden van de activiteiten. Door gedane activiteiten af te strepen, krijgt u steeds vaker het gevoel, he dat heb ik goed gedaan, dat is een overwinning voor mijzelf.

Het is zeer belangrijk afspraken ze duidelijk en overzichtelijk te noteren, zodat deze niet vergeten worden.

Positieve dagschema

Door de vragen uit het schema te beantwoorden met een woord komt u er slecht achter hoe u stemming is, hoe u dag is verlopen en hoe het is gegaan met de planning en de schema’s. Door op een andere manier te kijken naar de problematiek, krijgt u nieuwe inzichten en nieuwe ideeën die naar een oplossing kunnen leiden

Profielfoto van PTSS online coach

Over PTSS online coach

Als PTSS expert heb ik, bijna 10 jaar ervaring op het gebied van problematiek rond om psychische en stressgerelateerde klachten. Thema's die aan de orde komen, zijn bijvoorbeeld slaapproblemen, herkennen en het omgaan met emoties, triggers en gevoelens, gedachtepatronen, vertrouwen en wantrouwen, omgaan met diagnose en naasten en schuld en schuldenproblematiek. Door u klachten beter te begrijpen, krijgt u er meer grip op. Leren accepteren en veranderen komt ook regelmatige aan de orde. Hiervan leert u technieken en om bepaalde klachten te verminderen of er beter mee om te gaan, bijvoorbeeld met nachtmerries en flashbacks, stemmingswisselingen Daarnaast geef ik als ontspanningscoach handige tips en adviezen om simpel met korte oefeningen te ontspannen. Als stresscoach geef ik u advies bij het in balans brengen en houden van uw stress. De PTSS coach kan u ondersteunen bij autisme, ADHD, hoogsensitiviteit, burn-out, bordeliner, PTSS door middel van de groep stresscoach kunt u, uw vragen stellen en chatten of u kunt een dm sturen.

Geef een reactie