Dagplanning

Hoe maak ik een dagplanning?

Stap 1 Neem een agenda met veel schrijf ruimte, waar u later ook nog aantekeningen achter kan noteren. De dagplanning geeft u ondersteuning bij het plannen van activiteiten en bij het overzichtelijk houden van de activiteiten. Door gedane activiteiten af te strepen, krijgt u steeds vaker het gevoel, het dat heb ik goed gedaan, dat is een overwinning voor mijzelf. Het is zeer belangrijk afspraken ze duidelijk en overzichtelijk te noteren, zodat deze niet vergeten worden.

 

Stap 2 Noteer direct alle afspraken en zaken die mee moeten in de agenda, plan daarom heen vaste activiteiten die u gaat doen zoals schoonmaken, sporten.Noteer na de afspraak de belangrijke punten van het gesprek. Zo heeft u direct een overzicht. Zorg ervoor dat de afspraak duidelijk is: WAT is de afspraak? HOE moet dit? WAAR moet dit? (Met) WIE moet dit? WANNEER moet dit? Visualiseer de afspraak. Noteer de afspraken met pictogrammen of in een duidelijk overzichtelijk schema. Hoe duidelijker de afspraak is opgeschreven hoe minder stress de afspraak geeft.  Door gebruik te maken van pictogrammen worden de afspraken concreet en duidelijk.

Stap 3 Plan alle activiteiten dagelijks in, maak een dagindeling en maak gebruik van een to do list. Maak voor kinderen een overzicht van een dagindeling met pictogrammen die duidelijk weergeven wat er word verwacht. Plan op elk uur van de dag een activiteit aan de hand van de getallen in de agenda. Als alles wat u moet doen is opgeschreven, schrijf er achter hoe lang u denkt dat alles gaat duren. Werken kost bijvoorbeeld 2 uur, dan zet u er “2 uur” achter. Vijf kilometer lopen kost, inclusief douchen etc., anderhalf uur, dus zet u er “1,5 uur” achter.

Sta elke dag op rond 8.00 uur ook al hoeft u niks te doen. Hoe meer structuur in de week hoe meer rust. Ga dan bijvoorbeeld om 8 uur al boodschappen doen. Hierdoor bent u al buiten geweest, heeft frisse lucht opgedaan, is de dag al goed gestart, is het rustig in de supermarkt en zal de dag beter verlopen. Geef u zelf een tijdstip van slapen dus bijvoorbeeld na 22.00 uur, zorg ervoor dat u tussendoor ook niet gaat slapen.

Een dagplanning is nodig om uw dag zo rustig mogelijk te laten verlopen. maak elke dag een nieuw dagschema en plan activiteiten altijd met een kwartier ruimte er tussen. Zo kunt u bij komen van de activiteit en heeft u 15 minuten om op de plek van bestemming te komen, zo bent u nooit te laat op een nieuwe afspraak. Als u hulp gaat zoeken voor uw PTSS moet u 6 weken wachten tot uw intakegesprek. Wanneer u de doorverwijzing heeft kunt u beginnen met het invullen en bijhouden van de problematiek. Na 6 weken kunt u duidelijk laten zien waar u problematiek ligt, hierdoor word uw serieus genomen met uw klachten bij uw intake.

Stap 4 Hou bij hoeveel activiteiten u per week heeft, is dit voldoende? Beschrijf de tijden dat u nu activiteiten hebt staan, hoe voelt u zich op dat moment wat is de reden van dat moment om het wel of niet te doen? Is dit een reden omdat het niet kan door een afspraak, of is het een smoes? Stel u zelf een doel wat u de volgende dag perse gedaan wilt hebben en begin er de volgende dag direct mee. Controleer regelmatig de website van de gemeente of van de wijk aan wijk krant voor leuke activiteiten in de buurt.

Door de vragen uit het schema te beantwoorden met een woord komt u er slecht achter hoe u stemming is, hoe u dag is verlopen en hoe het is gegaan met de planning en de schema’s. Door op een andere manier te kijken naar de problematiek, krijgt u nieuwe inzichten en nieuwe ideeën die naar een oplossing kunnen leiden

Stap 5 Neem de tijd om aan het schema te wennen en leg het niet naar een paar dagen aan de kant. Houd u dagelijks vast aan uw planning tot het automatisme word. Van zitten op een stoel is nog niemand beter geworden, kom in beweging. Gaat het meer van zelf dan is het tijd een nieuwe planning te maken met nieuwe aandachtspunten. Voor kinderen is het handig om gebruik te maken van a4 papier met pictogrammen wat duidelijk weer geeft wat de bedoeling is.

Lees verder

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *