Dagdromen

Wat is het?

Dagdromen is bijvoorbeeld wanneer een collega verteld over een vakantie op een tropisch eiland dat u gelijk het beeld erbij heeft en dat u hierover verder gaat fantaseren zo blijft u hangen in een droom.

Dagdromen, komt vaak voor bij stress of piekeren. Deze signalen zijn meestal van gebeurtenissen die niet goed zijn verwerkt of die juist voor een leuk moment waardoor u langer in de droom blijft zitten. Wanneer u hooggevoelig bent voor prikkels van andere of van de omgeving kan het zijn dat u sneller gaat dagdromen.

Wat u nodig heeft:

  • Dagboek
  • activiteiten
  • stappenplan

Zo begint u:

  1. Over welke gedachten bent u aan het dagdromen? Waarom houden deze dromen u zoveel bezig? Kunt u de dromen stoppen of verminderen door bijvoorbeeld een wandeling? Probeer zoveel mogelijk van uw dagdromen te weten te komen en houd dit bij in een dagboek.
  2. Is er een moment dat u meer dagdroomt? Voor het dagdromen, voelt u zich dan moe of geef het een goed gevoel? Probeer te herkennen wanneer u gaat dagdromen, door dit te weten kunt u het moment steeds wat uit stellen. Maak een overzicht van de dromen in het dagboek zodat u na een week de punten kunt terug kunt lezen en u hieruit een conclusie kunt trekken en een trigger kunt vinden.
  3. Om u beter te concentreren op uw werk kunt u tussen door even lopen, wanneer u loopt bent u actief met uw hoofd bezig en is dagdromen niet mogelijk. Probeer ieder uur even 5 minuten te lopen of te bewegen. Probeer ‘s avond regelmatig te gaan sporten, dit maakt u hoofd leeg en op den duur heeft u meer energie en verminderen gedachten die u laten dagdromen.
  4. Door dagdromen op te schrijven kunt u ze verwerken. Wat zijn momenten dat het goed gaat en hoe heeft u ervoor gezorgd dat het goed bleef gaan?  Hoe kunt u dit de volgende keer toepassen? Benoem zoveel mogelijk wat goed ging en geef u zelf een compliment als het beter gaat.
  5. Maak het concentratieprobleem en bespreekbaar bij een collega die u vertrouwd en die bij u in de buurt zit. Als u de signalen kent en uw collega dan kan u collega u uit de dagdromen halen bij het herkennen van de signalen.

Tips:

  • Neem voldoende nachtrust, ga op tijd slapen zodat u zeker voldoende uren heeft. Ga wat eerder slapen, vroeger op staan is beter dan op tijd opstaan en nog moe en zorg voor gezonde voeding.
  • Voor het verbeteren van de concentratie zijn er vele spelletjes online te vinden speel elke dag een aantal spelletjes.

Waarschuwingen:

Wanneer het dagdromen blijft aanhouden en u krijgt het niet veranderd is het raadzaam langs een arts te gaan en hier advies te vragen.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.