crisis noodplan

Wat is het?

Het crisisnoodplan is een standaard volgorde van het behandelen van een crisis. Door 4 simpele stappen te doorlopen en deze met regelmaat te oefen leert u een manier om weer de rust te vinden in een crisis. Door dit regelmatig te oefenen kunt u het sneller stop zetten of verminderen.

Door de 4 stappen op te volgens in geval van nood weet u alle signalen, triggers, de emoties en heeft u geprobeerd de rust terug te vinden. Het is belangrijk om een plan te maken, om de persoon goed mogelijk te helpen en te ondersteunen. Het maken van een crisisplan is erg belangrijk voor de persoon, zo deze weet de volgorde om zelf weer de rust te vinden en of direct actie te ondernemen

Voor wie is een crisisnoodplan?

Het plan is gemaakt voor de persoon in crisis en voor de naasten als een simpele richtlijn waar crisis mee kan verminderen.

Crisiskaart

De crisiskaart is een overzicht wat is gemaakt om andere uitleggen over een crisis, wat hun voor u kunnen doen of beter niet. De kaart kan helpen als u bijvoorbeeld een aanval heeft op straat en u niet of nauwelijks uitleg kunt geven, hoe het gaat en wat u voelt. Door de kaart te tonen kan u zonder worden aangeven dat u een crisis heeft. Door de kaart te tonen kunnen nare situaties of de situatie verkeerd begrepen, worden voorkomen .

De kaart is er voor personen met een diagnose. De kaart is een algemene kaart. De crisiskaart is voor alle diagnoses van autisme tot depressie tot PTSS of psychose. Er zijn ook kaarten voor een specifieke diagnose zoals autismepas, of ptss pas. Er zijn officieel kaarten te koop maar u kunt er ook 1 maken. Een kaart kunt u tonen als u bijvoorbeeld buiten op straat hulp nodig heeft of word aangesproken.

2 Herkennen

  • Het herkennen van een crisis is niet altijd even makkelijk. Vooraf heeft u vele signalen zoals, drukker gedrag, hoofdpijn, boos, veel stress. Door de signalen op tijd te erkennen en ze te kunnen verminderen/stoppen kunt u crisis voorkomen.
  • Voor het plan is het belangrijk dat u het 4b en 5g schema kent en dagelijks toepast om de signalen te herkennen en duidelijk te hebben van welke gevoelens/emotie u het meest last heeft. Hierdoor krijgt u meer inzicht in uw eigen signalen.
  • Het is belangrijk om een activiteitenlijst te maken voor de moeilijke momenten, wat u kunt gaan doen in plaats van in de crisis te blijven hangen.
  • Door het starten van yoga of ademhalingsoefeningen, vind u een beetje rust, als u een beetje rust heeft, kan dit makkelijker worden uitgebreid naar meer rust. Bij een crisis ademt de persoon vaak door de mond, door weer controle te krijgen over d ademhaling krijgt u snel meer rust, hiervoor zijn simpele oefeningen.
  • Zorg voor een schrift met aantekeningen en telefoonnummers die u op een vaste plek leg waar u direct bij kan in geval nood.
  • Welke medicatie is eventueel gewenst tijdens een crisis: geef aan met welke medicatie je goede ervaringen hebt gehad en/of welke wordt aangeraden door je behandelaar.

3 Behandeling

Een crisisnoodplan is een hulpmiddel waarmee u weet hoe te kunnen handelen in een crisis. Door het plan te gebruiken kunt u uit het crisis komen met 4 simpele stappen. Door de stappen regelmatig door te nemen, dus ook op momenten zonder crisis, word het makkelijker om zo te reageren bij bijvoorbeeld stress. Het plan word automatisch.

Het plan is een richtlijn die u kunt toepassen in een crisis het is geen vervanging van hulpverlening.

4 Gevolg

Door het bijhouden van het plan kunt u een crisis verminderen en voorkomen. U weet te handelen in een crisis en zorgen voor hulp en ondersteuning. Aan de hand van het plan kan de persoon in 4 simpele stappen controleren of het een bui is of dat echte crisis is. Door de stappen door te nemen, is het lastiger om in een bui te blijven hangen. Het is belangrijk een overzicht al klaar te hebben, een noodgeval, wacht niet en is niet te plannen. Een crisisplan maakt u over de signalen van de persoon, achter de signalen kunt u komen door ze schematisch op te schrijven en bij te houden.

  • Neem direct actie bij een crisis door het bellen van de crisis dienst van de ggz en naasten. Hoe langer u wacht in een crisis hoe meer last u ervan kunt krijgen de dagen erna.

5 Plan

  1. Houd in een goede week de signalen bij van stress, angst of paniek. Schrijf hierbij op hoe u dit voelde opkomen en leer u zelf dit gevoel te herkennen. Stel u zelf de vragen: wat was ik aan het doen op dat moment? Wat heeft er voor gezorgd dat het zo hoog opliep?
  2. Het herkennen van de emoties an de hand van de 4 b’s, boos, bang, blij bedroefd? Bij stap 2 word er gekeken naar de emoties van het moment, is de persoon, boos, bedroefd of bang, dit bepaald hoe de persoon reageert op een persoon die komt helpen. Is de persoon boos zal het agressief kunnen worden, is de persoon bang zit het stil in een hoekje en zal geen actie ondernemen. Het is belangrijk te weten hoe u reageert hierop om in te kunnen spelen in geval van nood. Door op een rustig moment het 4 B schema en 5 G schema schema een aantal weken bij te houden kunt u meer inzicht krijgen in uw emotie en wanneer u deze als erg ervaart.
  3. Aan de hand van de 5g gebeurtenis, gedachten, gevoelens, gedrag, gevolg. Bij stap 3 word ervan de persoon gevraagd na te denken over de situatie. Hoe is het zover gekomen, wat was de gebeurtenis, wat zijn op dit moment de gedachten, gevoelens en het gedrag, wat is het gevolg van deze gedachten en gevoelens. Door hierover na te denken, is een deel van het probleem op gelost, de persoon veranderd de gedachten die negatief zijn in echt nadenken, hierdoor kan de persoon uit een bui komen. Het belangrijk om de signalen van stress, angst en paniek goed onder de knie te hebben. Een crisisplan bestaat voor een groot deel uit het signaleren en herkennen van de triggers. Door de triggers op te schrijven en uw actie erbij te noteren krijgt u meer inzicht in uw problematiek en oplossing ervan.
  4. Veranderen aan de hand van het afleidingsschema. Bij stap 2 heeft gesignaleerd waar het probleem ligt en weet u de emotie, dan komt de verandering., zonder dit te weten, kunt u het probleem niet oplossen en de juiste actie nemen. Door de emoties en het signaal te negeren en iets anders te gaan doen kunt u het denk patroon doorbreken. Maak op een rustig moment het afleidingsschema, met activiteiten die u uit een bui kunnen halen, door afleiding te gaan zoeken, komt u uit een bui, door te blijven zitten word de bui alleen maar erger. Hang de afleidingslijst op een duidelijke zichtbare plek en maak deze lijst u eigen. Wat zorgde ervoor dat de activiteit wel/niet door ging? Weet wat u moet doen in geval van nood.
  5. Rust aan de hand van yoga oefeningen. Het zoeken van rust in geval van nood is erg lastig en het lijkt bijna onmogelijk. Om een bui te stoppen is belangrijk dat u van te voren regelmatig oefent met het vinden van rust, dit kan bijvoorbeeld met ademhalingsoefeningen en/of yoga/ ontspanning oefeningen. Deze oefeningen gaan meestal niet in 1x goed en makkelijk, vandaar dat u dit regelmatig moet oefenen, om er een regelmaat in te krijgen. Wanneer u dit toepast in geval van nood, merkt u dat u een bui kan blokkeren en kan veranderen.
  6. Echte crisis? Een crisisplan gaat in werking wanneer u te veel prikkels ervaart en u zich onrustig begint te voelen. Op dit moment zit u aan het begin van de bui en kunt erger voorkomen. Door goed te kijken naar de persoon en de signalen te volgen van de persoon komt u er vaak achter wanneer er een crisis aankomt, ook al kan de persoon dit zelf niet aangeven. Wanneer een persoon in echte crisis is, is het belangrijk dat er een apart telefoonnummer is, die de persoon dan kan bellen. Door een eigen noodtelefoon weet de andere persoon, direct dat het actie moet ondernemen en dat het geen gesprek is om wat te kletsen.
  7. Bewaar bovenstaande afbeelding op een vaste plek, zodat u deze direct kan toepassen. Een crisis plan maakt u wanneer er iemand problematiek heeft of regelmatig stress, paniek of angst buien heeft. Door het maken van een plan kunt u voorkomen dat een bui veel te hoog oploopt. Door dit samen met de persoon te maken geeft u de persoon meer vertrouwen en de persoon weet wat het met kan doen in geval van nood en het is duidelijk wat de persoon kan verwachten op dat moment.
  8. Heeft u als eens een crisis gehad en wat weet u hier nog van? Waar lagen de problemen? Wat heeft u toen gedaan om de crisis te verminderen? Schrijf de punten op die u nog weet van de crisis, die te maken hebben met stress angst en paniek aan de hand van het 4b en 5 g schema. Vaak begint een crisis op dezelfde manier of zijn er veel overeenkomsten.
  9. Zorg dat de telefoonnummers up-to date zijn en dat deze op een vaste plek liggen

Crisiskaart

Stap 1 De officiële kaarten kunt u bestellen vi ade website van uw diagnose. Nog niet elke diagnose heeft een eigen kaart. Hiervoor in een algemene crisiskaart. Denk u de kart nodig te hebben? Maak de zelftest op de website, na enkele vragen te beantwoorden, krijgt u een advies. de crisiskaart kunt u voor uzelf of voor uw naasten aanvragen via de website.

Stap 2 Omdat nog niet voor alle diagnoses een kaart is, kunt u van uw eigen diagnose zelf een kaart maken. De crisiskaart kunt u zelf maken door naar de signalen van uw crisis te kijken. Hoe voelt u zich, welk gedrag heeft u  Hierop zet u de punten zoals mensen u kunnen helpen en wat u fijn zo vinden en wat mensen beter niet kunnen doen met een korte uitleg over de diagnose. Zo heeft een specifieke kaart speciaal over u zelf. Schrijf het op en laat het naasten lezen zodat ze uw beter kunnen helpen in een crisis.

Stap 3 Bewaar de pas of papier op een vaste plek bijvoorbeeld in uw binnenzak of bij uw pinpas. Zodat u weet waar deze is, in crisis denkt u hier minder aan en is het een automatisme om het daar te zoeken. Toon het papier aan andere als u in een crisis zit, zodat andere weten wat ze moet doen en welke hulp ze moeten inschakelen

6 Naasten

  • Hoe kunnen naasten u helpen in een crisis, wat kunnen ze voor u betekenen?
  • Wat zou u willen dat u naasten doe of juist niet doet?

Wat kunt u doen als de persoon in een crisis is?

  • stel het crisisplan op, neem het crisisplan door en maak het bespreekbaar, pas het plan af en toe aan of vul het aan.
  • Waar kunt u een crisis aan herkennen? Welk gedrag? Welke signalen?
  • Uit uw zorgen bij de hulpverleners
  • Geef een luisterend oor, bied troost, bied hulp
  • Denk aan de stress die u zelf heeft, personen in crisis voelen dit vaak waardoor het erger kan worden.
  • Is een opname nodig? Hoe hoog is de crisis?
  • Praat niet in hokjes denken of zie je wel ik zeg het altijd toch al
  • Maak regels en afspraken wat de persoon mag en kan verwachten van u.

E-GGZ

E-GGZ

Welkom op het profiel van GGZ. GGZ staat voor geestelijke gezondheidszorg. Met de informatie die we delen willen we taboe op psychische problematiek verminderen en al het zou kunnen stoppen. Iedereen kent iemand met psychische problematiek, het zo een heel normaal onderwerp moeten zijn om te bespreken. De artikelen gaan over diagnose, medicatie en behandelaars. De diagnose waar ik over schrijf zijn o.a. autisme, borderline, ptss, depressie, hsp.