Crisis noodplan

Wat is een crisis noodplan?

Een crisis plan is een plan met 4 regels die samen het woord vers maken. Door deze 4 stappen op te volgens in geval van nood weet u alle signalen, triggers, de emoties en heeft u geprobeerd de rust terug te vinden. Het is belangrijk om een plan te maken, om de persoon goed mogelijk te helpen en te ondersteunen.  Het maken van een crisisplan is erg belangrijk, weet de volgorde om zelf weer de rust te vinden en of direct actie te ondernemen.

Een crisis plan maakt u wanneer er iemand ziek is, psychische problematiek heeft of regelmatig stress, paniek of angst buien heeft. Door het maken van een plan kunt u voorkomen dat een bui veel te hoog oploopt. Door dit samen met de persoon te maken geeft u de persoon meer vertrouwen en de persoon weet wat het met kan doen in geval van nood en het is duidelijk wat de persoon kan verwachten op dat moment.

De 4 stappen

Aan de hand van het plan kan de persoon in 4 simpele stappen controleren of het een bui is of dat echte crisis is. Door de stappen door te nemen, is het lastiger om in een bui te blijven hangen. Het is belangrijk een overzicht al klaar te hebben, een noodgeval, wacht niet en is niet te plannen.  Een crisisplan maakt u over de signalen van de persoon, achter de signalen kunt u komen door ze schematisch op te schrijven en bij te houden.

  • Stap 1 het herkennen van de emoties an de hand van de 4 b’s, boos, bang, blij bedroefd?
  • Stap 2 de signaleert aan de hand van de 5g gebeurtenis, gedachten, gevoelens, gedrag, gevolg.
  • Stap 3 veranderen aan de hand van 10 punten lijst
  • Stap 4 rust aan de hand van yoga oefeningen

Stap 1 het herkennen van de emoties an de hand van de 4 b’s, boos, bang, blij bedroefd?

Bij stap 1 word er gekeken naar de emoties van het moment, is de persoon, boos, bedroefd of bang, dit bepaald hoe de persoon reageert op een persoon die komt helpen. Is de persoon boos zal het agressief kunnen worden, is de persoon bang zit het stil in een hoekje en zal geen actie ondernemen. Het is belangrijk te weten hoe u reageert hierop om in te kunnen spelen in geval van nood. Door op een rustig moment het 4 B schema en 5 G schema schema een aantal weken bij te houden kunt u meer inzicht krijgen in uw emotie en wanneer u deze als erg ervaart.

Stap 2 de signaleert aan de hand van de 5g gebeurtenis, gedachten, gevoelens, gedrag, gevolg.

Bij stap 2 word ervan de persoon gevraagd na te denken over de situatie. Hoe is het zover gekomen, wat was de gebeurtenis, wat zijn op dit moment de gedachten, gevoelens en het gedrag, wat is het gevolg van deze gedachten en gevoelens. Door hierover na te denken, is een deel van het probleem op gelost, de persoon veranderd de gedachten die negatief zijn in echt nadenken, hierdoor kan de persoon uit een bui komen.

Het belangrijk om de signalen van stress, angst en paniek goed onder de knie te hebben. Hiervoor moet u door hebben wat de trigger schema is van de gevoelens en emoties. Een crisisplan bestaat voor een groot deel uit het signaleren en herkennen van de triggers. Door de triggers op te schrijven en uw actie erbij te noteren krijgt u meer inzicht in uw problematiek en oplossing ervan.

Stap 3 veranderen aan de hand van 10 punten lijst

Bij stap 3 heeft gesignaleerd waar het probleem ligt en weet u de emotie, dan komt de verandering., zonder dit te weten, kunt u het probleem niet oplossen en de juiste actie nemen. Door de emoties en het signaal te negeren en iets anders te gaan doen kunt u het denk patroon doorbreken. Maak op een rustig moment het afleidingsschema, met activiteiten die u uit een bui kunnen halen, door afleiding te gaan zoeken, komt u uit een bui, door te blijven zitten word de bui alleen maar erger. Hang de afleidingslijst op een duidelijke zichtbare plek en maak deze lijst u eigen. Wat zorgde ervoor dat de activiteit wel/niet door ging? Weet wat u moet doen in geval van nood.

Stap 4 rust aan de hand van yoga oefeningen

Het zoeken van rust in geval van nood is erg lastig en het lijkt bijna onmogelijk. Om een bui te stoppen is belangrijk dat u van te voren regelmatig oefent met het vinden van rust, dit kan bijvoorbeeld met ademhalingsoefeningen en/of yoga/ ontspanning oefeningen. Deze oefeningen gaan meestal niet in 1x goed en makkelijk, vandaar dat u dit regelmatig moet oefenen, om er een regelmaat in te krijgen. Wanneer u dit toepast in geval van nood, merkt u dat u een bui kan blokkeren en kan veranderen.

Echte crisis?

Een crisisplan gaat in werking wanneer u te veel prikkels ervaart en u zich onrustig begint te voelen. Op dit moment zit u aan het begin van de bui en kunt erger voorkomen. Door goed te kijken naar de persoon en de signalen te volgen van de persoon komt u er vaak achter wanneer er een crisis aankomt, ook al kan de persoon dit zelf niet aangeven.

Wanneer een persoon in echte crisis is, is het belangrijk dat er een apart telefoonnummer is, die de persoon dan kan bellen. Door een eigen noodtelefoon weet de andere persoon, direct dat het actie moet ondernemen en dat het geen gesprek is om wat te kletsen.

Profielfoto van PTSS online coach

Over PTSS online coach

Als PTSS expert heb ik, bijna 10 jaar ervaring op het gebied van problematiek rond om psychische en stressgerelateerde klachten. Thema's die aan de orde komen, zijn bijvoorbeeld slaapproblemen, herkennen en het omgaan met emoties, triggers en gevoelens, gedachtepatronen, vertrouwen en wantrouwen, omgaan met diagnose en naasten en schuld en schuldenproblematiek. Door u klachten beter te begrijpen, krijgt u er meer grip op. Leren accepteren en veranderen komt ook regelmatige aan de orde. Hiervan leert u technieken en om bepaalde klachten te verminderen of er beter mee om te gaan, bijvoorbeeld met nachtmerries en flashbacks, stemmingswisselingen Daarnaast geef ik als ontspanningscoach handige tips en adviezen om simpel met korte oefeningen te ontspannen. Als stresscoach geef ik u advies bij het in balans brengen en houden van uw stress. De PTSS coach kan u ondersteunen bij autisme, ADHD, hoogsensitiviteit, burn-out, bordeliner, PTSS door middel van de groep stresscoach kunt u, uw vragen stellen en chatten of u kunt een dm sturen.

Geef een reactie