chronische vermoeidheid bij complexe ptss

Wat is het?

Vermoeidheidsklachten komen vaak voor bij personen die PTSS hebben.Hoe complexer de PTSS en hoe meer trauma u heeft hoe lastig het vaak is om te slapen. Complex is vaak lastig te behandelen en is het belangrijk om een manier te vinden er mee om te gaan. Vaak heeft deze persoon een combinatie van complex en meervoudige PTSS.

De vermoeidheidsklachten hebben vaak te maken met het niet of slecht slapen door bijvoorbeeld veel piekeren of nachtmerries. Vaak is het dat personen met een PTSS ‘s nachts slapen maar als ze opstaan nog erg vermoeid zijn, als of ze een nacht niet geslapen hebben. Dit heeft vaak te maken met de onrust in de slaap. Door veel te draaien en te voelen slaapt de persoon minder vast en krijgt hierdoor minder rust.

De vele stress, angst, schrik of paniek die meestal voorkomt uit herbelevingen aan het trauma, putten het lichaam uit. Er is een continue alertheid actief, hierdoor is het vinden van rust of ontspanning erg lastig. Hoe meer u aan het trauma word herinnerd hoe groter de kans dat u op den duur steeds meer stress gaat ervaren. Na enige tijd word deze stress chronische stress en voelt u lichaam de gehele dag vermoeid aan. Bovenop de stress klachten die u dagelijks heeft komt nog de stress van het dagelijks leven door bijvoorbeeld geluiden, nieuws of gebeurtenissen.

De gedachten aan het trauma maken uw hoofd zwaar waardoor u sneller vermoeid bent op een dag. De gedachten zijn vaak en grote regelmaat, soms lijkt het een war boel in uw hoofd of een tornado aan gedachten. Hoe meer gedachten u in uw hoofd heeft hoe voller u hoofd lijkt hoe meer vermoeid u ervan word.

Personen met een PTSS vechten de gehele dag tegen de stress en het trauma of tegen de rest verschijnselen naar een behandeling. Dit kost veel energie, hier is vaak weinig aan te doen en rusten is erg belangrijk.

Zo begint u:

Stap 1 Hoeveel last u van uw trauma? Hoe vaak op een dag heeft u het gevoel dat uw hoofd te vol zit? Zijn dit vooral gedachten aan het trauma of vaak andere gedachten? Schrijf zo veel mogelijk van u af en bespreek zoveel mogelijk van uw trauma met andere. Wanneer u het trauma meer onder de knie krijgt, ervaart u steeds minder stress van het trauma. De gedachten kunt u trainen met bijvoorbeeld yoga om deze aan de kant te zetten voor even en uw innerlijke rust te vinden. of zet dagelijks muziek op om de gedachten tijdelijke stop te zetten.

Stap 2 Hoeveel uur slaapt u op een dag? Ligt u vaak wakker? Heeft u last van nachtmerries? Lig u wakker van een herbeleving of omdat u zich zorgen maakt over uw gezondheid? Hoe vaak  komt dit voor? Maak een overzicht met punten waar u ‘s nachts wakker van ligt, wat is de reden hiervan en hoe vaak komt dezelfde reden voor. Schrijf dit in de nacht op en bespreek dit meet een slaapcoach, uw huisarts of GGZ. Probeer overdag wat extra te slapen als u niet voldoende heeft geslapen in de nacht. PTSS is een diagnose waar de persoon meer moet rusten dan normaal.

Stap 3 Heeft u veel last van stress, angst of paniek aanvallen? Hoe vaker u deze heeft hoe meer vermoeid u bent op een dag. Na een aanval gaan de personen vaak slapen en slapen direct diep in. De aanvallen kunt u aan pakken door u te laten behandelen bij bijvoorbeeld GGZ om u er mee te leren omgaan. Er zijn diverse cursussen en praatgroepen waar u tips en adviezen kunt krijgen ban andere personen die met dezelfde problemen zitten. De aanvallen zullen verminderen en minder hevig zijn maar niet verdwijnen.

Stap 4 Ondanks dat u zich erg moe voelt op een dag is het belangrijk om in beweging te blijven Sta ‘s ochtend gewoon op en probeer een dag gewoon de dingen te doen die u normaal doet. Als u in de middag gaat slapen  is de kans groot dat u ‘s nachts slecht slaapt. Probeer dagelijks een stukje te gaan wandelen fietsen of te gaan sporten, actief bezig te zijn. Let goed op de voeding en eet zoveel mogelijk gezond.

Het verwachte resultaat:

Na het lezen van het stappenplan heeft u een duidelijk beeld waar de vermoeidheid vandaan zou kunnen komen en welk punt bij u het meeste past en wat u kunt aanpakken.

Tips:

  • Ga opzoek naar lotgenoten, forum, blog over PTSS. Vraag de mensen over hun slapen en vermoeidheid. Wellicht hebben zij een tip voor u of een advies dat u kunt uitproberen.
  • Heeft u moeite om naar buiten te gaan of vind u het niet gezellig alleen? Ga op zoek naar een maatje of een buddy.

Waarschuwingen:

  • Blijft niet te lang lopen met vermoeidheidsklachten, onderzoek de klachten en pak ze aan voor u chronisch vermoeid bent.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.