Burn-out

5 Plan

  1. Wanneer de burn-out erger wordt, neemt de hoeveelheid klachten vaak toe. Iemand krijgt dan meestal last van meerdere psychische klachten tegelijk en ook de combinatie met lichamelijke klachten is eerder regel dan uitzondering.
  2. Door de concentratie problematiek is het lastig de gedachten bij iets te houden en word het al snel laat maar zitten, omdat er geheugen problematiek is, is het lastig dingen te onthouden en hierdoor worden dingen sneller vergeten en/of niet gedaan, Doordat inspanning veel energie kost en de personen vermoeid zijn, hebben ze weinig tot geen energie om iets te doen en kunnen minder goed genieten van momenten
  3. Neem contact op met de huisarts en bespreek de burn-out klachten en wat u de vorige keer heeft gekregen aan behandeling en medicatie en in hoeverre dit geholpen heeft. Zo heeft u huisarts een direct overzicht van de problematiek en kunt u sneller worden doorverwezen en starten met medicatie.
  4. Houd voor een 1 week de signalen bij in het dagboek en neem deze mee naar de huisarts.Deze kunt u gebruiken voor het bijhouden van de dagelijkse gang van zaken, hoe het gaat op een dag of het goed ging en wat er goed ging. Een stimulansschrift.

Werkgever

  • Bereid u voor op het gesprek met uw werkgever. Wat wilt u gaan vertellen? Welke signalen heeft u? Hoe wilt u het duidelijk maken aan uw werkgever? Wat zou u graag van uw werkgever willen? Bedenk een aantal vragen die uw werkgever u zou stellen. Schrijf daarna de antwoorden van u op en probeer er een duidelijk verhaal van te maken. Oefen het een paar keer met iemand anders voor u naar het gesprek gaat, zo weet u ongeveer de reactie op uw verhaal. Zo komt u zo min mogelijk voor verassing vragen te staan. Is er een vraag waar u wat langere over na wilt denken? Schrijf de vraag op en geef aan dat u het antwoord zo snel mogelijk doorgeeft.
  • Vraag iemand met u mee die u kan ondersteunen en uw uitleg kan verduidelijken. Het gesprek kan moeilijk en zwaar zijn, hierdoor is de kans groot op emotie. Laat de emoties voor wat ze zijn, besteed er geen aandacht aan en ga verder met het gesprek. Emotie horen bij het leven en uw werkgever zal het zeker begrijpen als dit mocht gebeuren. Door een goede voorbereiding heeft u het gesprek al een aantal keer geoefend en dit verminderd de kans op emotie.
  • Geef uzelf geen schuldgevoel dat het aan u ligt.Wanneer gaat u weer aan het werk? De werkgever zou graag zien dat u gisteren al weer begon, maar door te snel weer volledig aan de slag te gaan is een kans op een terugval groot. Om weer aan het te gaan, is het belangrijk dat u de stress onder controle heeft en dat u daar boven op de werkdruk weer aan kunt. Wanneer u weer aan de slag gaat, begin dan niet weer gelijk met een volledige werkweek, maar bouw dit langzaam weer op
  • Heeft u stress op de werkvloer en moet u nog even door? Ga in de pauze even 5 minuten apart zitten en probeer een yoga oefening of ademhalingsoefening te doen.Open vragen zonder antwoord blijven vragen in uw gedachten en deze zorgen voor stress en onduidelijkheid. Blijft uw vragen stellen tot het voor u duidelijk is. Zodat u niet zit te piekeren over de vragen, maar u kan richten op het hier en nu en de toekomst.

Structuur

  • Maak een stress plan en een voeding plan en houd dagelijks het schema bij, zo heeft u een goed overzicht van de stress problematiek en u gedachten en gevoelens erachter. Zorg daarnaast voor gezonde voeding en beweging en dat uw voldoen uren kunt slapen.
  • Orde, ritme, regelmaat, structuur, zijn erg belangrijk. Hoe meer ervan aanwezig, hoe minder stress u ervaart. Zorg voor dat u regelmatig gaat opruimen overal. Hoe opgeruimder, hoe minder onrust.Als u het bedrijf kon veranderen, zodat er minder werkstress zou zijn, wat zou er dan volgens u moeten veranderen? Schrijf een aantal verbeterpunten op waar uw in uw werk tegen aan loopt. Probeer dit te omschrijven in een positief verbeterpunt wat simpel en kort is, zodat het makkelijk kan worden ingevoerd.
  • Geef uw grenzen aan. Geef bij uw werkgever aan dat het op dit moment het werk te zwaar is en door welke punten dit komt. Een burn-out komt van 2 kanten aan de enen kant door de werkgever en de werkdruk, aan de andere uzelf die het werk blijft aannemen. Neem in u punten, uw eigen aandeel hierin mee, als u het lastig vind om nee te zeggen en regelmatig veel hooi op uw vork neemt, geef dit dan aan bij uw werkgever.
  • Door de balans hierin te vinden en open en eerlijk te zijn, is er een kans dat uw werkdruk verminderd. Maak samen met uw werkgever een plan wat u gaat doen als de stress te hoog oploopt of als het erger word. Bedenk u dat u niet de eerste persoon bent met een burn-out en dat dit iedereen kan over komen. De werkgever heeft het al vaker meegemaakt en kent de situatie.