Burenoverlast vs paniek

Wat is het?

Door burenoverlast kunnen er vaak angstige momenten zijn. Vooral voor personen die alleen wonen en de overlast in de nacht is. De paniek die personen ervaren komen vaak terug. Het geluid herinnerd ze aan de paniek en angst van de keer daarvoor. Wanneer dit geluid er is, is er vaak een herbeleving. Van deze paniek kan een persoon een trauma oplopen. De persoon voelt zich niet meer veilig in zijn eigen huis.

De angst en paniek kan komen door bijvoorbeeld een voordeur die word dicht gesmeten. Hierdoor kan het in de nacht lijken of het uw eigen voor deur is. Als er daarna word gestampt in de gang lijkt er of er echt iemand binnen komt. Ook al weet u dat uw deur op slot zit.

Door deze paniek reactie gaat u kijken wat het was of dat er niemand binnen is. Al uw buren veel overlast veroorzaken komt dit vaak neer op dat u lange tijd rondjes loopt door uw huis om te controleren of als nog goed is. Hierdoor gaat u zich nog meer focussen op geluiden in huis en gaat u steeds vaker lopen. Hierdoor word de persoon nog onrustiger en neemt de paniek toe. Door steeds te gaan kijken word de nachtrust steeds korter.

Bij personen met een diagnose of hooggevoeligheid kan de paniek in een keer toeslaan tot topniveau bij bijvoorbeeld een onverwacht hard geluid zoals bij PTSS of autisme. Bijvoorbeeld door het hard dicht smijten van een deur of iets heel hard laten vallen. Dit geeft een harde knal, dit geeft schrik en gaat vanuit daar over in paniek. Bij deze personen maakt het niet uit of het geluid vaker voort komt, elke keer zal de persoon in een paniekaanval komen. Een persoon kan hier een gehele dag last van hebben als er 1 deur is gesmeten, door dat de gedachten blijven opkomen.

Als een persoon een trauma heeft opgelopen van de situatie zal dit lange tijd bij blijven. Als er bijvoorbeeld is ingebroken, hoe de persoon herinneringen aan de inbraak. Elke keer als er iets gebeurt op die plek kan dit opnieuw zorgen voor paniek en stress. De persoon blijft vaak zitten met de gedachten dat het vandaag nog een keer kan gebeuren en is hierop erg alert.

Wat u nodig heeft:

Paniek schema, bewijs van geluiden, crisisnoodplan

Zo begint u:

Stap 1 Van welke geluiden krijgt u paniek? Wat  maakt het geluid eng? Hoe vaak komen deze momenten voor? maak een overzicht van alle momenten en de ernst ervan. Zo dat het voor iedereen duidelijk is hoeveel last u er van heeft zo dat er gerichte hulp kan worden gevraagd.

Stap 2 Hoe vaak komt de paniek door overlast? En hoe vaak heeft u er op andere momenten last van? Hoeveel % komt door overlast en hoeveel % van andere punten? Zit er een link tussen geluiden van de overlast en de andere punten, overeenkomsten?

Stap 3 Heeft u een diagnose, heeft dit te maken dat u de paniek erger ervaart als een ander persoon? Leer het crisisnoodplan uit uw hoofd. Neem in de momenten van paniek de 4 stappen. Zo kunt u aanvallen voorkomen of dat u te lang in de paniek blijft zitten. Paniek maakt vaak veel gedachten los en dit maakt het vaak erger. Door de stappen vaak te doen reageert u vaak milder.

Stap 4 Wat kunt u doen om de paniek te verminderen? Ga het gesprek aan met uw buren over de overlast. Vertel uw buren over de paniek die u krijgt en probeer er samen een oplossing voor te vinden. Alleen door het gesprek aan te gaan kan er een oplossing worden gezocht. Bespreek uw probleem in een praatgroep of stel vragen op een forum voor personen die vaak te maken hebben met paniek zoals hooggevoelig of PTSS.

Stap 5 Wat zou een hulpverlener er mee kunnen? Bij een GGZ kunt u een paniek cursus of behandeling aan gaan om een trauma te voorkomen. Hierin leert u de paniek mee onder controle te houden.

Stap 6 Vraag een buurtbemiddeling of woningbouw om hulp bij overlast.

Het verwachte resultaat:

Na het lezen van het stappenplan heeft u een duidelijk beeld van wat paniek kan doen bij overlast en hoe u dit beter onder controle krijgen.

Tips:

  • Negeer de huisgeluiden niet en wees u er altijd zeker van dat het niet in uw huis. Door alert te blijven reageren blijft u steeds kijken. Weet het is, niet bij mij, het is een … het is goed.

Waarschuwingen:

  • Voorkom zoveel mogelijk paniek aanvallen door de paniek en de oorzaak hiervan aan te pakken. Hoe meer paniek, hoe onveiliger u zich voelt en hoe groter de kans op een trauma.

 

 

Ik ben expert op het gebied van burenoverlast en geluidsoverlast. Via deze website deel ik de ervaringen van de overlast en geef u hierbij tips en adviezen hoe u met burenoverlast kunt omgaan, wat de gevolgen zijn en hoe u het kunt aanpakken. De burenoverlast expert kan u helpen bij het in kaart brengen van de overlast en zo een oplossing vinden.

Wij horen graag uw reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.