Burenoverlast vs alert

Wat is het?

Door huisgeluiden blijft u altijd alert. Bij normale hoeveelheid kunt u het van uzelf afzetten. Bij overlast is dit op een geven moment niet mogelijk. De persoon is de tijd dat er overlast is extra alert om zich zelf te beschermen tegen schrik, angst of paniek. Van de extra alert krijgt de persoon vaak veel stress.

Als er veel overlast is en dit al enige tijd is, is de persoon ook nog enkele uren er na extra alert op de omgeving. De persoon zal elke keer moeten bijkomen van de overlast. Vaak is er dan pas rust in de nacht, hierdoor is de persoon dan rust aan het zoeken en is dus nog steeds wakker. Iemand kan pas slapen als het rust heeft, zolang er stress of onrust is kan er niet worden geslapen.

Hoe langer de overlast aan houd, hoe meer een persoon alert is op de geluiden, op de hardheid en hoeveelheid. Hierdoor is de persoon vaker bezig met de overlast en minder met zich zelf. De geluiden verstoren de gehele dag de rust en de alertheid word alleen maar opgestapeld. Na slapen is de alertheid vaak minder hoe verder de dag volgt hoe vaker en sneller een persoon alert word op de overlast.

Als u elke nacht word gestoord in uw nachtrust, ga u lichaam er aan wennen dat het gestoord gaat worden. Hierdoor slaapt u minder vast. Het lichaam gaat rekening houden met dat er harde geluiden kunnen zijn. Hierdoor veranderd het dag en nacht ritme, want u bent in de nacht alert. Omdat overdag ook overlast bent u dan 24 uur alert.

Als een persoon een trauma heeft opgelopen van de situatie zal dit lange tijd bij blijven. Als er bijvoorbeeld is ingebroken, hoe de persoon herinneringen aan de inbraak. Elke keer als er iets gebeurt op die plek kan dit opnieuw zorgen voor paniek en stress. De persoon blijft vaak zitten met de gedachten dat het vandaag nog een keer kan gebeuren en is hierop erg alert.

Zo begint u:

Stap 1 Hoe alert bent u? Zit er een verschil tussen de ene dag en een andere? Welk cijfer zou u de ene dag geven en welk cijfer de andere? Wat maakt het dat het verschillend is? Wat kunt u doen om het cijfer positiever te laten zijn? Onderzoek uw alertheid op geluiden, hoe vaak ze voorkomen, hoe meer inzicht u heeft hoe beter u het kunt aanpakken.

Stap 2 Wat gaat u doen als u te alert bent? Word u meer gestrest of krijgt u een vol hoofd? Of kijkt u vaker rond u heen? Let op de signalen die u heeft wat u doet, leer de signalen te herkennen en er iets voor in de plaats te zetten. bijvoorbeeld ik ben alert, dan ga ik … doen. Maak gebruik van de 4 stappen van het crisisnoodplan.

Stap 3 Maak de overlast bespreekbaar met uw buren en vraag hulp bij buurtbemiddeling en woningbouw om samen te gaan zoeken met een oplossing.

Het verwachte resultaat:

Na het lezen van het stappenplan heeft u een duidelijk beeld van hoe extra alert ontstaat door overlast en wat u er aan kan doen.

Tips:

  • Om de alertheid te verminderen kunt u gebruik maken van een koptelefoon, hierdoor u minder de omgeving en kunt u de rust beter vinden. Doet dit maximaal 2 uur per keer met 2 uur zonder. Hoe vaker u de koptelefoon op heeft hoe vaker u zich afschermt van de omgeving dit kan andere problemen veroorzaken.
  • Word u steeds meer alert, bekijk of verhuizen geen betere optie is.

Ik ben expert op het gebied van burenoverlast en geluidsoverlast. Via deze website deel ik de ervaringen van de overlast en geef u hierbij tips en adviezen hoe u met burenoverlast kunt omgaan, wat de gevolgen zijn en hoe u het kunt aanpakken. De burenoverlast expert kan u helpen bij het in kaart brengen van de overlast en zo een oplossing vinden.

Wij horen graag uw reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.