burenoverlast slapen plan

Slapen

  • Hoe veel uur slaapt u nog in de nacht tussen 23.00 en 7.00 uur? Hoe veel uur slaapt u overdag en hoeveel per dag? Komt dit allemaal door de overlast of heeft u zelf veel stress of pieker gedachten? Hoeveel uur was van de overlast? Vanaf 22.00 uur zijn harde geluiden overlast. De buren behoren u nachtrust te geven van 23.00-7.00 uur.
  • Van welke nachtelijke overlast heeft u last? Hebben u buren de tv hard staan of word u wakker door bonken of deuren? Maak de nachtelijke overlast zo overzichtelijk mogelijk. heeft u van de nachtelijke overlast ook lichamelijke problematiek, zoals vermoeidheid, meer stress? Maak hiervan een overzicht en maak deze punten bespreekbaar met bemiddelaar of arts. De politie komt alleen in actie bij geluidsoverlast zoals van tv of harde muziek. Overlast van bonken en deuren word vaak niet op gereageerd.
  • Kunt u goed inslapen? Na enige tijd elke keer uit uw slaap gehaald te worden, slaapt u steeds slechter in en slaapt u veel moeilijker door. Door de nachtelijke overlast blijft u alerter als zonder overlast. Hierdoor blijft u langer wakker. De geluiden van de buren ook de zachte geluiden kunnen u wakker houden. Het lichaam stelt zich in dat het steeds word gestoord. Het is waakzaam om niet gestoord te worden of niet te schikken.
  • maak de nachtelijke overlast bespreekbaar bij uw buren. Neem een buurtbemiddelaar mee die u hierbij kan helpen. Mocht de overlast blijven meld dan dit bij de woningbouw en doe een melding bij politie. Maak audio opname van de overlast wat u kunt gebruiken als bewijs. Maak een afspraak met de huisarts die het slaaptekort kan vast stellen.
  • Word de overlast u te veel en slaap u te weinig? Overweeg te gaan ergens anders te gaan slapen om bij te slapen. Zonder goede nachtrust kunt u de overlast niet aanpakken. Geef aan bij uw woningbouw dat dit nodig voor de nachtelijke overlast. Vraag eventueel om een vervangende woning, hiermee moet u woningbouw de overlast erkennen. Vraag om een vergoeding van de gemaakte kosten.
  • Denk aan uw eigen gezondheid en neem maatregelen om genoeg te slapen, slaap desnoods in de zomer in uw tuin of op het balkon.
  • Slaapmedicatie is een tijdelijk oplossing, hierdoor kunt u wel slapen op dat moment, maar u word nog steeds gestoord door de buren met de overlast. Pas hiermee op en houd dit altijd tijdelijk. Hoe langer u deze medicatie gebruikt hoe lastiger het is om zelf in slaap te vallen en zelf door te slapen.

Klachten verminderen

  • Doe dagelijks yoga oefeningen en ademhaling oefeningen die u kunt toepassen om de stress, gevoelens en gedachten en emoties te verminderen
  • Sport/beweeg zo veel mogelijk de stress eruit
  • Schrijf dagelijks de gevolgen van de overlast voor u zelf op zodat u na enige tijd een duidelijk beeld heeft wat het met u doet. Onderneem op tijd actie en laat uw leven niet te veel verstoren door de overlast, hoe meer last, hoe groter hulpvraag, vraag deze hulp ook.
  • Word u al slachtoffer niet gehoord, maar is er wel overlast, blijft strijden voor de waarheid en geef dit niet op. De waarheid zal zeggen vieren.
  • Hoe alert bent u? Zit er een verschil tussen de ene dag en een andere? Welk cijfer zou u de ene dag geven en welk cijfer de andere? Wat maakt het dat het verschillend is? Wat kunt u doen om het cijfer positiever te laten zijn? Onderzoek uw alertheid op geluiden, hoe vaak ze voorkomen, hoe meer inzicht u heeft hoe beter u het kunt aanpakken.
  • Wat gaat u doen als u te alert bent? Word u meer gestrest of krijgt u een vol hoofd? Of kijkt u vaker rond u heen? Let op de signalen die u heeft wat u doet, leer de signalen te herkennen en er iets voor in de plaats te zetten. bijvoorbeeld ik ben alert, dan ga ik … doen. Maak gebruik van de 4 stappen van het crisisnoodplan.