Buiten

Ik wil niet meer naar buiten, ik kan me er niet toe zetten om naar buiten te gaan.

Wat is het?

Het kan verschillende reden hebben dat personen niet meer naar buiten gaan of willen. Dit is een signaal dat door bij personen met psychische problematiek. Het kan liggen omdat een persoon depressief is of omdat hij buiten veel stress of angst ervaart. Door er tegen op te zien om naar buiten te gaan word het een groot ding in de gedachten, waardoor een persoon nog minder naar buiten gaat.

Vaak bedenken personen smoezen om niet meer te gaan als een naasten of vriend vraagt iets te gaan doen. Nee ik heb geen of ik ga zo iets anders doen.

Wanneer een persoon een traumatische of zeer nare ervaring heeft gehad op straat is het voor een persoon lastig om naar buiten te gaan en ook om op deze zelfde plekken te komen van de gebeurtenis. De persoon krijgt veel stress, angst en vaak een herbeleving.

Door steeds minder vaak buiten te komen kunt u in een sociaal isolement terecht komen of door smoezen kunt u kennissen of vrienden verliezen.

Zo begint u:

Stap 1 Wat is de reden dat u niet meer naar buiten gaat? Hoe erg vind u het om wel naar buiten te gaan? Wat houd u tegen? Als u het een cijfer mag geven van 1-5 waar 1 een milde reden is en 5 een zware reden waar zit u dan? Wat kunt u doen om het cijfer 1 om laag te brengen? Wat heeft u hiervoor nodig?

Heeft dit te maken met smoezen? Hoe vaak bedenkt u een smoes in de week? Schrijf de meest voor komen de smoezen op en turf ze een week hoe vaak deze voorkomen. Probeer de smoezen aan te pakken door een keer ja te zeggen als u word uitgenodigd iets leuks te gaan doen.

Stap 2 Wat vind u leuk om wel te doen? Hoe vaak in de week heeft u leuke momenten? Probeer dagelijks iets leuks te gaan doen zoals een wandeling door het park of door even te crossen op een moutenbike of te gaan winkelen. Zorg dat u een positieve ervaring opdoet buiten.

Stap 3 Maak een activiteitenlijst met dingen buiten de deur die u gaat ondernemen. Hang deze op een plek waar u vaak langskomt bijvoorbeeld in de wc of in de keuken. Heeft u de activiteit gedaan zet er een krul bij van gedaan. Plan elke dag een activiteit buiten, zoals boodschappen doen op vaste dagen. Op een vaste dag op bezoek enz enz

Plan vaste momenten in om een korte wandeling te maken zoals bijvoorbeeld na het ontbijt na de lunch en na het avondeten. Dit is makkelijk te onthouden en hierdoor is de kans kleiner dat u het vergeet. Hierdoor bouwt u een structuur op.

Maak een dagelijkse vaste structuur door op tijd op te staan en dingen te gaan ondernemen en 3x per dag eten. Probeer zoveel mogelijk in beweging te zijn waardoor u minder piekerd en meer kunt gaan doen.

Stap 4 Houd een dagboek bij met de momenten dat het lukt om naar buiten te gaan. Wat ging er goed? Wat heeft u er van geleerd? Wat ging minder goed en waarom? Wat zou u ervan kunnen leren? Leer zoveel mogelijk van de momenten dat het goed gaat en houd u daar aan vast.

Stap 5 zorg dat u zich veilig voelt door bijvoorbeeld het mee nemen van een mobiel voor geval van nood of door muziek voor de gedachten te veranderen. Wat kan u meer het gevoel geven dat het buiten veilig is voor u? Wilt u dan graag dat er iemand met u mee gaat of durft u alleen naar buiten?

Het verwachte resultaat:

U heeft een duidelijk beeld hoe het komt dat u niet of minder vaak naar buiten gaat. Na het lezen van het stappenplan heeft u een goed beeld van wat u eraan zou kunnen doen?

Tips:

  • Vraag vrienden of naasten u te helpen bij het probleem
  • Zoek tijdig hulp als u steeds minder naar buiten gaat.

Waarschuwingen:

Voorkom dat u in een sociaal isolement terecht komt.