Bewegen

Voor iemand met psychische problematiek is bewegen/sporten erg belangrijk voor het onder controle krijgen van de stress en onrust en voor het ontladen en laden van het lichaam. Hierbij hoeft het niet perse sporten op een sportschool te zijn dit kan ook hardlopen, wandelen, iets wat uw zinnen verzet en waar u uw stress meer kan wegnemen.

Mensen met psychische problematiek zijn vaker geneigd te kiezen voor een individuele sport ipv een teamsport. Dit komt omdat het zelfvertrouwen vaak laag is, onzeker, de druk en stress van het team niet aan kan, vermijden van plaatsen en/of personen en niet afhankelijk willen zijn. De teamsporten zijn vaak 1 a 2 keer per week, daarom word er vaak gekozen een individuele sport omdat dit vaker beoefend kan worden.

Door weinig te bewegen wanneer u bijvoorbeeld een depressie heeft word deze alleen maar erger. Door te bewegen en op te ruimen, kunt uw depressie verminderen. Door stil zitten op een bank, worden de gedachten stromingen, herbelevingen en flash back alleen maar groter, vaker en sneller. Plan activiteiten in het afleidingsschema. Door deze gedachten er uit te sporten en uit te leven net als in uw herbeleving, de boosheid, woede angst uiten op de loopband of met gewichten, tot de herbeleving ophoud, overwint u uw eigen gedachten en worden de herbelevingen minder en krijgt u weer nieuwe energie.

Door regelmatig te bewegen kunt u de stress en onrust uit het lichaam halen. Door bijvoorbeeld met een krachtige pas te lopen voor 15 minuten gooit alle stress uit het lichaam, na afloop, heeft u hierdoor minder last van uw PTSS. Door u zelf 1 of 2 dagen niet te ontladen van de stress, kan op de langere termijn ervoor zorgen dat u hartklachten krijgt en dat u steeds moeilijker tot rust komt. Door de stress en onrust in het lichaam gaat uw eetlust omlaag, door het blijven bewegen, sporten en de oefeningen te doen, vergroot u weer de eetlust. De stress kunt u bijhouden in het stressschema.

Zo begint u

Zeker voor mensen met problematiek is een vechtsport aan te raden zoals bijvoorbeeld kick boksen.

  1. Door de bewegingen van het slaan en schoppen, komt u snel van nare herinneringen af, door deze letterlijk op een trapzak er uit te slaan op te schoppen. Hiervan leert u om uw concentratie, bewust zijn, coördinatie te vergroten, emoties te verwerken en een andere manier om met uw stress om te gaan. Daarnaast leert u uw lichaam in balans en evenwicht te krijgen.

Door het inplannen van een vast moment waarop u met uw gezin naar buiten gaat voor bijvoorbeeld een wandeling heeft u meer tijd voor uw kind voor een leuk gesprek.

  1. Op het moment dat u buiten bent is het gehele gezin in beweging en kunnen uw kinderen leren van de natuur en het samen buiten zijn. Door dit te doen bent u even weg van de dagelijkse drukte en kan het gezin tot rust komen in een leuke activiteit. En natuurlijk versterkt u hiermee de band in het gezin onderling. Laat hiervoor dat moment de smartphone, ipad, tablet, mobiel thuis, zodat u echt contact met elkaar heeft.
  2. Iedere keer dezelfde route word op een gegeven moment saai, zorg voor afwisseling, neem steeds een nieuwe route. Trek uw kinderen niet hun mooiste kleren aan, zorg ervoor dat ze vies kunnen en mogen worden, dit is ontdekken. Probeer u zoveel mogelijk aan de planning te houden of het weer mee zit of niet, ook in de regen kunnen kinderen erg leuk vinden, om te stampen in de plassen bijvoorbeeld. Probeer eens een andere speeltuin met uw kind. Google op ‘speeltuin en bos + uw plaatsnaam’, en ontdek hoeveel leuks er bij u in de buurt te vinden is.

Door het regelmatig doen van yoga oefeningen, of ontspanning te zoeken kunt u, uw lichaam trainen, zoveel mogelijk in balans te houden en heeft u minder last van buien of hoge stress momenten.

  1. Door het doen van oefeningen in een bui of te luisteren naar rustgevende muziek, kunt u snel en simpel uit een aanval komen. Door een te veel aan stress kan het zijn dat uw spieren vast gaan zitten, vooral tussen de schouderbladen. Daarom is het belangrijk dagelijks ontspanningsoefeningen en/of Yoga te doen. Door het trekken en strekken van de spieren blijven deze soepel en heeft u hier minder last van.
  2. Oefening Sta stil en richt u aandacht even op iets anders, staar hierna, laat uw gedachten zoals ze zijn. Door te staren naar een object, denk u niet aan uw gedachten, neem iets leuks in gedachten en blijft hierover denken, hierdoor neemt de stres even af. Dit kan bijvoorbeeld handig zijn als u stress krijgt in de supermarkt en u staat bij de kassa.
  3. Een anti stress methode die overal toepasbaar is een mp3 met piano, viool of panfluit. Zorg dat er altijd een versie van minimaal 30 minuten opstaat. Door de muziek nemen gedachten af, hiervoor is het niet noodzakelijk actief te luisteren naar de muziek. Om een bui te voorkomen zorgt deze muziek ervoor dat u binnen enkele minuten weer rustig kunt denken.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.