Bewegen

Stap 1 Signalen, Stap 2 Doel, Stap 3 Plan,

Stap 1 Signalen herkennen, oplossen

Sommige kinderen worden uitgedaagd door het bieden van perspectief, andere kinderen komen in beweging als ze voldoende veiligheid ervaren. In het algemeen komen kinderen in beweging wanneer het spelenderwijs gebeurt zoals wie het eerste zijn jas aan heeft! Wie het eerste buiten is! Niet alle kinderen worden meteen enthousiast bij het woord ‘wandelen’, dus noem het anders ga op avontuur en doe onderweg een spel zoals ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is de vorm, kleur…

Geef altijd duidelijk van te voren aan dat u van plan bent naar buiten te gaan, zodat uw kind kan stoppen met zijn spel. Zorg er voor dat uw kinderen zich comfortabel voelen zoals lekker warm aankleden, samen gezellig op pad, en dat ze weten dat ze straks ook weer lekker warm binnen zitten, dit kunt u visueel maken met pictogrammen.

In het zwembad is het vaak erg druk, wat zorg voor een grote stroom van prikkels. Erg is veel geluid, erg is veel te zien, zoals de verschillende baden, glijbanen enz. Een kind dat onderprikkeld is kan hiervan genieten, maar een kind dat overprikkeld is kan hier slecht tegen. Naast de verkoeling van het water is het zwemmen ook een uitstekende manier om heerlijk te ontspannen voor een kind dat overprikkeld is. De diepte en de druk van het water zorgen ervoor dat u kind kan ontspannen.

Door het inplannen van een vast moment waarop u met uw gezin naar buiten gaat voor bijvoorbeeld een wandeling heeft u meer tijd voor uw kind voor een leuk gesprek. Op het moment dat u buiten bent is het gehele gezin in beweging en kunnen uw kinderen leren van de natuur en het samen buiten zijn. Door dit te doen bent u even weg van de dagelijkse drukte en kan het gezin tot rust komen in een leuke activiteit. En natuurlijk versterkt u hiermee de band in het gezin onderling. Laat hiervoor dat moment de smartphone, ipad, tablet, mobiel thuis, zodat u echt contact met elkaar heeft.

Iedere keer dezelfde route word op een gegeven moment saai, zorg voor afwisseling, neem steeds een nieuwe route. Trek uw kinderen niet hun mooiste kleren aan, zorg ervoor dat ze vies kunnen en mogen worden, dit is ontdekken. Probeer u zoveel mogelijk aan de planning te houden of het weer mee zit of niet, ook in de regen kunnen kinderen erg leuk vinden, om te stampen in de plassen bijvoorbeeld. Probeer eens een andere speeltuin met uw kind. Google op ‘speeltuin en bos + uw plaatsnaam’, en ontdek hoeveel leuks er bij u in de buurt te vinden is.

Voor iemand met psychische problematiek is bewegen/sporten erg belangrijk voor het onder controle krijgen van de stress en onrust en voor het ontladen en laden van het lichaam. Hierbij hoeft het niet perse sporten op een sportschool te zijn dit kan ook hardlopen, wandelen, iets wat uw zinnen verzet en waar u uw stress meer kan wegnemen.

Mensen met psychische problematiek zijn vaker geneigd te kiezen voor een individuele sport ipv een teamsport. Dit komt omdat het zelfvertrouwen vaak laag is, onzeker, de druk en stress van het team niet aan kan, vermijden van plaatsen en/of personen en niet afhankelijk willen zijn. De teamsporten zijn vaak 1 a 2 keer per week, daarom word er vaak gekozen een individuele sport omdat dit vaker beoefend kan worden.

Door weinig te bewegen wanneer u bijvoorbeeld een depressie heeft word deze alleen maar erger. Door te bewegen en op te ruimen, kunt uw depressie verminderen. Door stil zitten op een bank, worden de gedachten stromingen, herbelevingen en flash back alleen maar groter, vaker en sneller. Plan activiteiten in het afleidingsschema. Door deze gedachten er uit te sporten en uit te leven net als in uw herbeleving, de boosheid, woede angst uiten op de loopband of met gewichten, tot de herbeleving ophoud, overwint u uw eigen gedachten en worden de herbelevingen minder en krijgt u weer nieuwe energie.

Door regelmatig te bewegen kunt u de stress en onrust uit het lichaam halen. Door bijvoorbeeld met een krachtige pas te lopen voor 15 minuten gooit alle stress uit het lichaam, na afloop, heeft u hierdoor minder last van uw PTSS. Door u zelf 1 of 2 dagen niet te ontladen van de stress, kan op de langere termijn ervoor zorgen dat u hartklachten krijgt en dat u steeds moeilijker tot rust komt. Door de stress en onrust in het lichaam gaat uw eetlust omlaag, door het blijven bewegen, sporten en de oefeningen te doen, vergroot u weer de eetlust. De stress kunt u bijhouden in het stressschema.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.