Behandelaar

Wat is het?

Wat doen de behandelaars? Wanneer u uw behandeling begint krijgt u een hoofdbehandelaar en een persoonlijke behandelaar. Samen maken ze met u een behandelplan. Het ligt aan de organisatie waar u onder behandeling bent, hoe en welke problematiek u heeft, waar een behandeling plaats vind, vaak word de behandeling ambulant geven, maar u kunt ook poliklinisch geholpen worden.

Voor psychische problematiek kunt u naar de GGZ of wel Geestelijk Gezondheid Zorg. De GGZ zorgt voor een behandeling met een verpleegkundige, psycholoog of met een psychiater.

De hoofdbehandelaar De hoofdbehandelaar spreekt u geregeld, dit is nodig, voor het vergoed krijgen van de zorg. In deze gesprekken word de algemene vooruitgang en de aandachtspunten besproken. De hoofdbehandelaar is verantwoordelijk voor het hele behandeltraject. Alleen de hoofdbehandelaar kan medicatie voorschrijven en/of wijzigen en kan alleen een diagnose vaststellen.

De persoonlijk behandelaar De persoonlijk behandelaar spreek u wekelijks, vaak 1x per week 1 uur. De persoonlijk behandelaar is verantwoordelijk voor de uitvoering van het behandelplan, het rapporteren, het aanvragen van en het op orde houden van medicatie. In de gesprekken worden de dagelijkse problematiek besproken en krijgt u handvatten, om de week door te komen en krijgt u huiswerk om die week te oefenen. De persoonlijk behandelaar ambulant let onder andere op uw woonsituatie en de schoonheid ervan, op uw gesteldheid en uw gezondheid, of uw dagelijks goed eet en er voldoende eten is huis is.

Zo begint u

  1. Stap 1 Houd een signalen dagboek bij. Voor welke problematiek gaat u naar de GGZ? Wat zijn de signalen ? Wat belemmerd u in het dagelijks leven? Welke signalen zou u graag aanpakken en verbeteren? Wat heeft nodig om triggers te voorkomen?
  2. Stap 2 maak een crisis noodplan en houd u signalen goed in de gaten. Het maakt niet uit of u lichte problematiek heeft zoals beetje stress of zware problematiek zoals chronische complexe PTSS heeft, voor beide staat 1 uur per week, u bent aangewezen voor het grootste deel op de crisisdienst. De persoon staat 24 uur per dag in dienst van de diagnose. De crisisdienst heeft 12 uur per dag dienst. De behandelaar heeft 8 uur per dag dienst. Een persoon is voor meer dan 90% per jaar aangewezen op zich zelf en met de psychische problematiek. Hierdoor komt het dus neer op de schouder van de burger, terwijl deze persoon psychisch problematiek heeft, dit is vragen om verslechtering van de problematiek.
  3. Stap 3 Zorg voor voldoende rust op een dag doen het doen van activiteiten of door het doen van yoga oefeningen. Maak een plan wat u gaat doen bij stress angst of paniek, bedenk 10 activiteiten die u kunt gaan doen als u in deze situatie zit.
  4. Stap 4 Bekijk de problematiek van een positieve kant, wat ging er wel goed vandaag, wat vond u wel leuk om te doen? Door anders naar uw problematiek te kijken krijgt u nieuwe inzichten en nieuwe ideeën, die tot een nieuwe oplossing zouden kunnen leiden. Voor de persoon die net een opname achter de rug heeft is het belangrijk om te luisteren naar de persoon, de persoon heeft heel wat mee gemaakt tijdens de opname en wil hierdoor graag zijn verhaal doen. Voor de persoon is steun en betrokkenheid erg belangrijk. Stel samen een crisis noodplan op en maak samen kleine doelen, zodat het zelfvertrouwen van de persoon groeit.
  5. Stap 5 Vaststellen van de signalen en diagnose en het werken aan verbetering. Door het algemeen schema over te nemen en dagelijks in te vullen, heeft u een duidelijk overzicht van uw problematiek. Houd het algemeen schema, trigger schema voor lange tijd aan. Neem voor u het moment net voor de opname, wat ging er hier niet goed, waar lag het probleem, dit is een goed uitgangspunt om een plan van te maken en dan weet u al u daar weer terug bent dat u ver bent teruggevallen. De overzichten/dagboek die u bijhoud zijn van de overige 6 dagen per week, wat meer inzicht geeft in de problematiek dan de rapportage.
  6. Stap 6 Schijf voor het gesprek een samenvatting van wat u wilt weten en wilt vragen. Herhaal de vragen en uw verhaal een aantal keer voordat u naar het gesprek gaat. Zodat als u zenuwachtig word van start van het gesprek, u makkelijker de draad weer kunt oppakken. Schrijf na het gesprek een korte samenvatting met belangrijke woorden van het gesprek. Bewaar alle medische gegevens en afspraken in een aparte map bij elkaar. Wanneer u een second opinion aanvraagt heeft u deze gegevens nodig. Vraag al uw gegevens op en als u de uitslag krijgt van een onderzoek vraag naar een kopie van de uitslag.
  7. Stap 7 Er zit geen klik met mijn behandelaar wat kan ik doen? Wanneer u geen klik is met uw behandelaar dan kunt u punten waarom het niet klikt aangeven aan uw behandelaar en kijken of hij hier iets aan kan veranderen, is dit niet het geval dan kunt u om een andere behandelaar vragen. Het is vaak niet makkelijk bij dezelfde organisatie te wijzigen van behandelaar, vraag bij problemen, hulp bij patiëntenvertrouwenspersoon van de organisatie, of overweeg naar een andere organisatie te gaan.
  8. Stap 8 Klopt mijn diagnose wel, wat kan ik doen? Een diagnose word vaak vastgesteld door een psychiater, deze let op signalen en neemt vragenlijsten af om een diagnose vast te stellen. Wanneer u het niet eens bent met uw behandelaar over de gestelde diagnose kunt u contact opnemen met uw behandelaar om te vragen hoe hij bij de diagnose komt, welke signalen maken dat het die diagnose is en geen andere? Geef in het gesprek hoe u hierover denkt en wat volgens u een betere diagnose zou zijn, geef hierbij aan van welke signalen u het meest last heeft. Op het internet vind u vele vragenlijsten voor het vast stellen van een diagnose, maak er een paar en neem deze mee naar het gesprek. Als u er samen met u behandelaar niet uit komt, kunt u vragen om een second opinion, dit betekend dat er een andere arts opnieuw een diagnose stelt. Het kan zijn dat deze diagnose, hetzelfde is of juist erger of minder erg. Hoe meer artsen u afgaat voor het stellen van een diagnose hoe meer verschillende diagnoses u krijgt. Heeft ook de 2de arts een diagnose gesteld waar u het niet mee eens bent dan kunt u nog contact opnemen met een patiëntenvertrouwenspersoon van de organisatie, deze kunnen u ondersteunen en voorlichten wat de mogelijkheden nog zijn.

6 naasten

  1. Betrek naasten zoveel mogelijk bij het proces. Hoe meer naasten met u mee gaan vragen stellen en uw ondersteunen, hoe makkelijker het is om de diagnose te accepteren en ermee om te gaan.
  2. Bij alle hulpverleners en personen die in de zorg werken, word er op feestdagen door gewerkt. Bij de GGZ bent u aanwezen op de crisisdienst, de behandelaar is niet aanwezig, ook niet op de 2de dag. Hierdoor vallen er veel dagen uit en worden personen overgeslagen, omdat het niet past in een kortere werkweek. Dit komt neer op dat u dat 2 weken uw behandelaar niet heeft gesproken. Een behandelaar heeft recht op 3 weken zomervakantie, in de weken, krijgt u een vervanger, maar deze vervanger kent u situatie niet en kan u niet helpen in uw problematiek, hierdoor worden de problemen met 3 weken uitgesteld voor er aan gewerkt kan gaan worden.
  3. Zorg dat u bent voorbereid op de vakantie van uw behandelaar en zorg dat u weet waar u terecht moet voor ondersteuning en wie uw nieuwe tijdelijk behandelaar is. Is het mogelijk om deze weken extra terug te vallen op uw naasten?

Helena

Helena

Hallo, Ik ben ervaringsdeskundige Helena. Ik ben een tijdje opgenomen geweest bij GGZ. Ik heb 35 gestelde diagnoses van GGZ. Ik mijn artikelen wil ik u laten zien hoe een opname er aan toe gaat, zodat u voor af ongeveer weet wat u te wachten staat. Er komt veel op u af in de eerste dagen.