Bedritueel

Wat is het?

Voor kinderen kan bedtijd een lastig moment zijn. In veel gezinnen geeft dit dagelijks veel stress. Veel van deze stress is makkelijk aan te pakken en te voorkomen.

Bedtijd stress heeft meerder oorzaken het kan zijn dat het voor uw dochter niet geheel duidelijk is wat er word verwacht, u bent gestresst, uw kind is gestresst of beide zijn gestresst. De stress gaat van ouder op kind, als u gestresst bent voelt/merkt u kind dit en neemt deels de stress over. Vaak op de momenten dat de ouder veel stress heeft, heeft een kind lastig gedrag zoals driftbuien. Op zo’n moment word de stress van ouder als kind continue geprikkeld wat het effect heeft van stierenvechten.

Andersom als uw kind stress heeft krijgt uw ook stress, door het gedrag van uw kind dat veranderd van normaal naar driftbui in bijvoorbeeld een supermarkt.

Wat u nodig heeft:

Zo begint u:

  1. Pictogrammen = Maak het voor uw dochter duidelijk aan de hand van pictogrammen wat bedtijd inhoud. Welke stappen moet uw dochter eerst doorlopen voor het gaat slapen? Wat betekend bedtijd voor uw dochter? Hoe laat? Hang dit overzichtelijk in de badkamer of de slaapkamer.
    1. Aangeven van slaaptijd = Vaak is het dat het niet geheel duidelijk is voor uw kind wat er word verwacht. Bijvoorbeeld u kind is nog aan het spelen en in eens moet het naar bed. Door het 10 minuten van te voren aan te geven aan uw kind kunt u dit probleem voor komen, hierdoor weet u kind dat het moet gaan opruimen kan het spelen afsluiten en heeft dan de rust het slaapritme te gaan volgen.
  2. Slaapritueel = Welk slaapritueel gebruikt u? Gaat u eerst voorlezen, omkleden en dan slapen? Bedenk een vast patroon die u dagelijks uitvoert.
    1. Hoe vaker u het zelfde doet hoe makkelijker uw dochter het vind om het ritueel te volgen en te gaan slapen. Voor u dochter word het ritueel een gewoonte en hierdoor hoeft u kind er minder over na te denken. Na een tijdje begint uw dochter vanzelf.
    2. De bedtijd kunt u doe aan de hand van een tv programma, zoals bijvoorbeeld naar het jeugdjournaal ga je slapen. Hierdoor weet uw dochter dat hierna gaat slapen en dat het ritueel begint. Begin elke dag op dezelfde tijd, zo heeft u voldoende tijd.
    3. Pas het ritueel zoveel mogelijk aan uw dochter, sommige kinderen vinden het fijn als het ritueel wat langer duurt en sommige willen het graag zo snel mogelijk hebben gehad. Dit wisselt per kind, vind hierin een balans.
  3. Hoe vaak komt uw dochter uit bed? Wat doet u dan?
    1. zorg dat u zelf niet te gehaast bent en dat u de tijd ervoor neemt. Hoe rustiger u uw kind naar bed brengt, hoe rustiger en ontspannender het gaat slapen.
    2. zet een klein lichtje aan zodat het niet te donker en niet angstig. Lees uw kind voor in de slaapkamer dit zorgt al voor een ontspanning.
    3. Maak duidelijk regels rond om het slapen. Wanneer mag het iets langer op blijven, bijvoorbeeld in het weekend of in de vakantie. Laat hierin ook de mening van uw dochter gelden en vraag ook hoe u dochter dit graag zou zien. Breng uw dochter consequent terug naar zijn bed als ze eruit komt. Geef hierbij aan op een klok wanneer het uit bed mag komen. Stel uw dochter alleen kort gerust, maar zeg verder niks en ga weer weg.
    4. Ga even bij uw dochter liggen tot ze in slaap is gevallen, zo valt u dochter als nog rustig in slaap, maak er geen gewoonte van om dit elke dag te doen anders krijgt u een patroon dat uw dochter steeds hiervoor uit bed komt of hiervoor driftbuien krijgt.
    5. Blijft uw dochter uit bed komen, maak u dochter duidelijk dat er 2 tijden zijn tijd voor kinderen en tijd voor ouders. Als het ouder tijd is horen kinderen te slapen. Leg dit uit aan de hand van pictogrammen. Hierdoor krijgt u meer rust in de avond.
  4. Hoe kunt u de spanning/stress bij uw dochter wegnemen zodat het beter kan slapen?
    1. leer uw dochter slaap yoga zodat het ontspannen kan gaan slapen
    2. zet een ontspanningsmuziek op zoals vogel geluid of met waterval of piano.
    3. Laat uw dochter voor het slapen gaan tekenen. Zo verwerkt u dochter de gedachten van de dag en kan ze de dag afsluiten. Als uw dochter wat ouder is kan ze een dagboek bijhouden in woorden of in tekeningen of een combinatie.
    4. Laat uw dochter overdag actief bewegen, hierdoor is het moe en zal het makkelijker slapen.
  5. Zorg voor voldoende rust momenten van uzelf. Neem na dat uw dochter op bed ligt een moment voor u zelf en kom zoveel mogelijk bij. Start met yoga oefeningen om in korte tijd te ontladen.

Het verwachte resultaat:

Na het doorlopen van het plan zal u minder stress ervaren, wanneer uw dochter naar bed brengt en zal uw dochter minder vaak uit bed komen.

Tips:

  • bedtijd = bedtijd alleen door consequent te zijn op regels, bed ritueel zal de stress verminderen.
  • werkt het huidige slaapplan niet meer, pas het plan regelmatig aan aan de behoefte van uw kind.
  • Geef uw kind tijdens het ritueel en als het goed heeft geslapen complimentjes, dit motiveert uw kind om het vaker zo te doen.
  • Geef uw kind geen voeding of drinken als het hiervoor uit bed blijft komen, dit motiveert alleen maar om vaker uit bed te komen.
  • Een pittig kind houdt er niet van iets opgelegd te krijgen en zal zich dus altijd verzetten tegen de regels

Waarschuwingen:

  • Zorg dat u en uw dochter voldoende nachtrust krijgen om stress problematiek en slaapproblematiek te voorkomen. Blijft de stress aanhouden vraag adviezen ondersteuning van cjg of huisarts.

De GGZ geeft u informatie , tips en adviezen over de geestelijke gezondheid. De geestelijke gezondheidszorg (ggz) is gericht op het voorkomen en/of verbeteren van psychische aandoeningen en stoornissen. bij de GGZ kunt u terecht voor het vinden van informatie over diagnoses, stappenplannen en het stellen van vragen.

Wij horen graag uw reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.