Bedreiging / Treiteren / Verbaal geweld

Wat is het?

Burenoverlast en burenproblemen komen vaak en regelmatig voor, u bent niet de enige. Door bedreigingen en treiteren kan het erg lastig worden om nog in gesprek te gaan met uw buren. De buren geven u het gevoel van angst en/of vluchten. Buren die dit gedrag vertonen hebben vaak een kort lontje, hoog en snel in emoties, gevoelens en trekken zich weinig tot niks aan wat andere ervan vinden. Vaak is het taalgebruik van deze personen niet gewoon/netjes maar schelden of vloeken ze.

Denk niet te licht over een dreigement het kan ernstige gevolgen hebben voor u dagelijks leven en uw functioneren.

Wat u nodig heeft:

  • schrift
  • oplossingen
  • nummer ondersteuning

Zo begint u:

  1. Ben u nog in de situatie probeer een foto te nemen en 112 direct te bellen. Met de foto kunnen ze de dader zoeken en heeft u een bewijs van wie het was.
  2. Noteer datum tijd en incident met letterlijke woorden in een schrift en houd deze bij, zodat u een overzicht krijgt van de gebeurtenissen.
  3. Onthoud goed wat de dader heeft gezegd, de letterlijke woorden. Neem de dader goed in uw op zodat u zoveel mogelijk over de persoon kan vertellen.
  4. Voor u het gesprek aangaat is het belangrijk te bedenken wat u wilt gaan zeggen en hoe u dit wilt gaan vertellen. Schrijf punten op die voor u belangrijk zijn. Blijf tijdens het gesprek zo rustig mogelijk. Probeer het gesprek aan te gaan op een ander tijdstip met de dader eventueel met hulp van een agent. Door het te bespreken kunt u vragen stellen en het deels verwerken.
  5. Door in gesprek te blijven met deze personen. Probeer eerst zelf het gesprek aan te gaan, word de persoon vervelend, blijf rustig, denk na en loop weg van het gesprek. Het heeft geen zin om verder te praten als de persoon dit gedrag vertoont, er komt dan geen oplossing of verandering.
  6. Geef de persoon u een slecht gevoel, vraag dan de hulp van buurtbemiddeling bij het gesprek. Leg de situatie uit aan de medewerker en wees zo duidelijk mogelijk aan de hand van voorbeelden en datums.
  7. Luister goed na de persoon als deze iets zegt en let goed op het gedrag van de persoon? Is deze hoog in zijn emoties dan is de kans groot dat de persoon paart uit de emotie en het anders bedoelt. Vraag om verduidelijking en word het wel bedoelt kies dan uw eigen veiligheid.
  8. Probeer het gedrag van uw buren zoveel mogelijk aan te kaarten en de daarbij behorende problematiek die u ondervind. Blijf niet zitten met de problematiek, hierdoor word uw situatie niet beter en uw gezondheid kan ervan achteruit gaan. Wanneer een instantie niks kan doen, probeer het bij de woningbouw, wijkagent of vraag juridisch advies.
  9. Dagboek. Schrijf dagelijks de lastige momenten voor u op, hoe vaak heeft u er aan gedacht? Was er een trigger? Hoe voelde dit 1 -5 ? En na een week ? Door de gedachten en het moment op te schrijven en gevoelens en emoties erbij te zetten krijgt u meer inzicht wat het met u heeft gedaan en waar de lastige momenten zitten. Hierdoor gaat u langzaam de gebeurtenis verwerken.
  10. Praat er zoveel mogelijk over met familie vrienden om het van u af te praten. Door het opschrijven en het bespreekbaar houden  kropt u minder op en vergemakkelijkt het verwerken. Naasten kunnen u ook helpen bij het doen van aangifte.
  11. Het kan zijn dat u er een trauma van op loopt en dat u regelmatig nog flash backs krijgt naar het moment. Herken de signalen van een trauma en van alle andere signalen die anders zijn dan normaal. Schrijf deze op en houd ze voor een tijdje bij. Wanneer het een echt trauma is kunt u emdr volgen bij de GGZ.
  12. Weeg goed af of het veilig genoeg is om naar huis te gaan of te blijven. Overweeg een hotel voor een paar nachten of om ergens te gaan logeren.

Het verwachte resultaat:

Na het lezen van het artikel kunt u beter inschatten wanneer u het gesprek kunt afmaken of beter weg kan gaan en hoe en waar u ondersteuning kunt vragen.

Tips:

  • Weglopen uit een gesprek is altijd beter dan ruzie of vechten
  • Kies altijd voor de kortste weg, weg van de minste weerstand, loop weg als het beter is!
  • Het is geweest, dit kunt u niet meer veranderen. Door er lang over te blijven denken, gaat u erover piekeren en malen. Dit zorgt ervoor dat de situatie op de voorgrond staat, hoe meer u het met rust kunt laten hoe makkelijker en rustiger de situatie word, om te verwerken.

Waarschuwingen:

Heeft u psychische problematiek gekregen van de bedreiging, neem dan direct contact op met de huisarts en vraag een doorverwijzing voor de GGZ. Hoe langer u wacht hoe meer schade u hiervan krijgt tot het een trauma met grotere problematiek word.