Autisme planning

Planning

Richt u op wat ik kan en bouw daarop voort, in plaats van op wat ik niet kan. Door uw kind een goede houvast te geven, word het voor uw kind makkelijker om contact te maken met andere. Door de houvast kunt uw beter aan sluiten bij de prikkelverwerking van uw kind. Bijvoorbeeld als uw kind aan het spelen is mee te gaan in het spel van uw kind, kan houvast bieden en hier liggen de mogelijkheden om hun kwaliteiten en leervermogen te verder ontwikkelen. Probeer uw kind zoveel mogelijk positief te benaderen. Dat uw kind een beperking heeft wilt niet zeggen dat uw kind niks meer kan. Let vooral op de punten die uw kind wel kan en beloon deze wanneer ze goed gaan. Zo motiveert u uw kind om dingen te doen en andere dingen uit te proberen.

Houd een autisme dagboek bij, met daarin uw gedachten en gevoelens, hoe de dag verliep, wat ging er goed en wat zou u anders doen? Door u elke dag de vragen te beantwoorden komt u achter uw eigen problematiek van autisme. Wanneer u de trigger weet kunt u deze aanpakken en oplossen. Door dagelijks de gedachten van u af te schrijven, geeft u meer rust aan uw hoofd.

Planning Sterke behoefte aan routine en regelmaat en sterke behoefte aan duidelijke instructies, met name op het werk. Sterk vasthoudend aan eigen planning, raakt van slag als deze door anderen verstoord wordt. Obsessieve rituelen, zoals boeken altijd in zelfde volgorde neerzetten. Kan slecht tegen veranderingen in de leefomgeving. Dit geldt voor beide, hoe duidelijker – hoe meer structuur – hoe meer rust.Bij autisme word er vaak gebruik gemaakt van pictogrammen om de duidelijkheid, structuur en planning aan te geven. De planning is het dagelijks leven af wijken van de planning is het verstoren van de structuur. De dag loopt niet volgens planning en dat is niet goed.

In een planning zit een vaste volgorde en die volgorde word dagelijks zo uitgevoerd, dit geeft duidelijkheid en rust. Door iedere keer alles op de zelfde plek terug te zetten, zijn de personen heel geordend, de personen hoeven zelden te zoek naar hun spullen. Door het te organiseren en alles op precies dezelfde plek neer te zetten, geeft de persoon duidelijkheid, structuur en rust. Voor beide geld dat ze minder spontaan dingen kunnen gaan doen. Door spontaan dingen te doen word de structuur doorbroken. Een dag moet zijn voorbereid, anders zijn er onnodige prikkels. De persoon komt in een opstand, het gedrag veranderd, is nerveus/onrustig. Door af te wijken van de structuur, word de persoon steeds getriggerd door andere zaken, omdat hij via de planning wilt werken. Dit zorgt voor een soort kortsluiting in de hersenen en kan lijden tot een bui.

Afleiding Verzamel zoveel mogelijk activiteiten die u kunt gaan doen wanneer u een bui heeft. Maak een lijst met 10 punten wat u gaat doen wanneer u stress, angst of paniek heeft en hang de lijst op een zichtbare plek waar u regelmatig langs loopt. Zorg dat de lijst normaal word en dat u weet hoe u moet reageren in welke situatie.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.