Angst

5  Plan

Het doel van het schema is om een balans te vinden in angst momenten. Het schema kunt u dagelijks bijhouden, om een optimaal overzicht te krijgen en om het later te vergelijken met de weken ervoor, zodat u resultaat kunt zien. Het angstschema geeft u meer inzicht in het gevoel van angst.

Hoe komt het dat u zich angst voelt? Word u geprikkeld door geluiden, geuren en of personen? De angst kan overal uit voortkomen, uit het trauma, uit iets wat u herinnerd aan of door prikkels. Door veel angst sluit personen zich meer af, om dit gevoel niet wilt hebben. Het schema geeft u op deze vragen een antwoord. Het schema is om uw emoties en gevoel te pijlen en wanneer u te veel emoties heeft. Door het invullen van het schema krijgt u meer inzicht in deze punten en kunt leren om te gaan met buien.

Wat moet je doen als je op school heel angstig wordt van al die mensen om je heen?

  • Angst op een school kan verschillende redenen hebben. Bijvoorbeeld als u net van school bent veranderd of als u enige tijd bent gepest op school. De angst is een teken van het pest gedrag. Het kan ook voorkomen dat het komt uit drukte of het onverwachte.
  • Om de angst aan te pakken is het belangrijk te weten waardoor dit gevoel word opgeroepen. Door angst op school voelt u zich niet fijn en hierdoor kunnen u leerprestaties achteruit gaan. Daarom is een snelle aanpak noodzakelijk.

Zo begint u:

  1. Hoe is de angst gekomen? Ben je van de basisschool naar een middelbare school gegaan? Heb je angst voor de mensen zelf of voor de drukte van de mensen? In de eerste paar maanden van een nieuw schooljaar en een nieuwe school is het altijd enige tijd wennen aan de drukte. Alles is nieuw en vreemd, ook de roosters en het zoeken naar lokalen kan veel drukte mee brengen. Het kan zijn dat het naar een aantal maanden afneemt.
  2. Hoeveel angst ervaart u op een dag door trauma’s of andere situaties? Waar komt de angst het meest uit naar voren, welke situatie? Kunt u de situatie los laten, voor korte tijd of wat langer? Bedenk een plan om de angst meer in balans te brengen.Wat kunt u doen de angst te verminderen en aan te pakken? Wat heeft u hiervoor nodig? Maak een plan hoe u zich minder angstig kunt voelen bij bepaalde situaties.
  3. Waarom ben u angstig? Wat maakt het gevoel angst in u los? Hoe merkt u dat u angstig word? Maak een overzicht van punten die u triggeren en waar u aan kunt gaan werken. Wat kunt u doen om de triggers zoveel mogelijk te voorkomen? Wat heeft u nodig een verbetering aan te brengen?
  4. Angst kan ook voort komen uit een eerdere nare ervaring, een trauma of PTSS of komt vaker voor bij autisme. Angst voor geluiden kan voorkomen bij hooggevoeligheid. Om te weten waar de angst vandaan komt en hoe u het kunt behandelen kunt u in gesprek met een psycholoog.
  5. Heeft u ook last van drukte in winkels? Het kan zijn dat u last hebt van pleinvrees. Met cognitieve gedragstherapie zou u met een therapeut een manier kunnen vinden om er mee om te leren gaan.
  6. Ga een gesprek aan met uw mentor op school en maak het bespreekbaar met uw ouders. Zijn kunnen u helpen en ondersteunen en helpen bij het vinden van een oplossing. Vraag een vriend of vriendin u op school te helpen en neem deze in vertrouwen, neem deze persoon eventueel mee naar de mentor.
  7. Zit u op dit moment op een grotere school dan kunt u overwegen te gaan kijken naar een kleinere school waar het rustiger is.

Tips:

  1. Ga in de pauze op een rustigere plek zitten zodat u even kunt bijkomen.
  2. Loop een rondje over het schoolplein, frisse lucht doet goed.
  3. Pak zoveel mogelijk de angst aan door bijvoorbeeld een vechtsport of een cursus te volgen.