Angst

Stap 1 Signalen herkennen, oplossen

Wat is het?

Bijna 20% van de Nederlanders krijgt in het leven een angststoornis. Vrouwen hebben vaker een angststoornis dan mannen. Angst, dwang en depressie staan niet los van elkaar. Zo kan angst voor (mogelijke) gebeurtenissen leiden tot dwangmatig handelen. De angst is groot en onverwacht. De angst blijft lang hangen. De angst geeft veel last in het dagelijks leven.

Paniekaanvallen kunt u krijgen wanneer u heel erg nerveus bent. Door dat u het opdat moment lastig vind om iets te doen of te zeggen ontstaat er stress en angst. Als dit voor langere tijd aanhoud kan dit lijden tot een paniekaanval.

Paniek en angst worden vaak gezien als dat de persoon zich aanstelt en dat het wel mee zal vallen. Een persoon die regelmatig een aanval heeft is erg bang, heeft veel stress en veel onrust en slaapproblematiek. De angst en paniek beïnvloeden vaak het dagelijks leven van de persoon.

De angst kan voor een ander lijken of het uit het niets een aanval is, er gebeurt op dat moment niet echt iets waarvan er zo’n angst of paniek ontstaat. Maar voor de persoon is dit anders. Het begint vaak met enkele nare gedachten en dan de prikkel van dat moment is net de druppel. Het kan dus zijn dat de persoon al enige tijd gedachten heeft voor dat het echt een aanval is, voor de persoon is het belangrijk om de gedachten te herkennen en deze te proberen veranderen.

2 herkennen

Bij angst krijgen personen last van:

  • hartkloppingen, zweten, koude rillingen, duizeligheid, beven.
  • benauwdheid, een vervelend gevoel in de borst;
  • tintelingen of een doof gevoel in handen en/of voeten;
  • droge mond, misselijkheid, maagpijn, braken of diarree;
  • hoofdpijn, rood worden, flauwvallen;
  • verwarring: u weet niet meer goed wie of waar u bent;
  • het gevoel dat u de controle over uzelf verliest.
  • Vermijden plaatsen, situaties of personen.

De basis van veel gedrag is angst en onzekerheid. We voelen ons allemaal een beetje onzeker in deze uitdagende wereld. Bijna elk gedrag heeft als doel deze angst en onzekerheid te vermijden. Meestal doen we dat op een positieve manier, door bijvoorbeeld te werken aan onszelf of onze doelen. Een angststoornis veroorzaakt heftige angsten in het dagelijks leven, zonder dat er echt gevaar is.

Zo begint u:

Het is voor u lastig dat u niet gehoord word in uw problematiek en u niet begrepen voelt. Er zijn een aantal dingen die u kunt proberen om de problematiek uit te leggen.

  1. Wat is de trigger die de paniek veroorzaakt? Hoe vaak heeft u dit? Is het alleen op momenten net als het sollicitatiegesprek of ook in de supermarkt? Probeer zoveel mogelijk de punten te herkennen die ervoor zorgen dat u de angst heeft, noteer deze in het angst schema of trigger  schema.
  2. Hoe ziet u paniekaanval eruit? Hoe merkt u van te voren dat u paniek gaat krijgen? Veranderd u gevoel of gedachten of uw stemming? Hoe lang duurt een aanval? Noteer zoveel mogelijk punten die u kunt herinneren van een aanval, deze kunt u de volgende keer herkennen en hierdoor eerder herkennen en een aanval minder aanwezig laten zijn.
  3. Het is belangrijk om de angst/paniek te blijven bespreken, probeer dit ook vooral op het moment zelf uit te leggen. Zodat het duidelijk is aan de hand van de situatie. Alleen door het te blijven bespreken en uit te leggen, kunt u meer begrip krijgen voor de situatie.
    1. op het internet vind u filmpjes over een angststoornis en hoe dit in zijn werking gaat voor een persoon zelf. Deze kunt u als voorbeeld gebruiken bij het uitleggen van de angststoornis.
    2. vraag een folder aan die u kunt geven zodat ze er meer over kunnen lezen.
    3. Neem de personen mee naar een gesprek die u meer kan vertellen over uw angst en geef hierbij duidelijk de punten die u herkend en hoe dit voor u is.

3 behandeling

  1. Voor het vast stellen dat u een angststoornis heeft, kunt u een afspraak maken met de huisarts en u laten doorverwijzen naar de GGZ. De stellen voor u de diagnose en dan heeft u op papier van een instantie een bewijs wat u kunt laten zien.

4 gevolgen

  1. Door te piekeren over de angst en de gevolgen is de kans groot op slaapproblematiek en een slaaptekort.
  2. Er is een grote kans op een depressie.
  3. Door angststoornis kunt in de loop ter tijd een trauma oplopen. Hoe vaker de angst voorkomt hoe groter de kans op een trauma wat een PTSS zou kunnen worden.
  4. De personen vermijden vaker plaatsen waar ze zich angstig om minder goed voelen of durven niet meer naar buiten te gaan. Dit kan zorgen op den duur voor een sociaal isolement.
  5. De kans is groot dat de personen zich zelf beperken om de angst niet te hoeven ervaren.

5  Plan

Het doel van het schema is om een balans te vinden in angst momenten. Het schema kunt u dagelijks bijhouden, om een optimaal overzicht te krijgen en om het later te vergelijken met de weken ervoor, zodat u resultaat kunt zien. Het angstschema geeft u meer inzicht in het gevoel van angst.

Hoe komt het dat u zich angst voelt? Word u geprikkeld door geluiden, geuren en of personen? De angst kan overal uit voortkomen, uit het trauma, uit iets wat u herinnerd aan of door prikkels. Door veel angst sluit personen zich meer af, om dit gevoel niet wilt hebben. Het schema geeft u op deze vragen een antwoord. Het schema is om uw emoties en gevoel te pijlen en wanneer u te veel emoties heeft. Door het invullen van het schema krijgt u meer inzicht in deze punten en kunt leren om te gaan met buien.

6 naasten

Sommige personen vinden het lastig te erkennen dat een persoon problematiek heeft. Personen die dichtbij staan hebben een lange tijd een fase van ontkenning. Als de persoon nog geen aanval van u heeft gezien is het een beeld dat moeilijk is voor te stellen.

Blijf niet te lang met de angst rond lopen, u weet dat u de angst heeft, pak deze aan en probeer het te verbeteren. Als uw vriend u niet geloof in uw gevoelens, kunt u afvragen of dit dan wel de vriend is, die u nodig heeft? Blijf er niet over piekeren dit veroorzaakt weer andere problematiek.

Ga niet mee in de paniekaanval, probeer zoveel mogelijk de persoon af te leiden. Door mee te gaan in de aanval kan de aanval en angst verergeren. Voor iedere persoon is het anders wat kan helpen om uit een aanval te komen. Bespreek de punten die kunnen helpen met naasten.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.