Angst voor burenlawaai

Wat is het?

Van burenoverlast kunt u angstig worden. Angst kan voorkomen als er midden in de nacht word gegooid met een voordeur. De schrik neemt toe dat het uw voordeur is en hierdoor krijgt u meer angst. Vaak neemt de angst toe als het donker is.

Angst is een naar gevoel wat lastig te veranderen is en tijd nodig heeft om het te veranderen. De angst voor geluiden en het steeds angstiger worden van geluiden komt omdat u wacht op het moment dat het geluid er is. Door het wachten bouwt u als angst op, op het moment van het geluid word dit versterkt door het geluid en bent u in het toppunt.

Omdat burenoverlast vaker en langduriger voorkomt kan het zijn dat de angst minder snel weggaat en blijft hangen en dat u meer moeite heeft de angst onder controle te houden. Het word chronische angst, vaak gepaard met stress en onrust. Personen met een PTSS hebben al meer last van geluiden en zijn meer alert, hierdoor hebben ze vaker en sneller angsten voor geluiden.

Zo begint u:

Stap 1 van welke geluiden heeft u last? Welke geluiden veroorzaken angst? Hoe vaak komen deze geluiden voor en om hoe laat? Is de angst alleen ‘s nachts of ook overdag? Maak een overzicht van de geluiden die u triggeren. Houd enige tijd het angst schema bij, voor een goed overzicht van uw angsten.

Stap 2 Hoe houd u de angst onder controle? Hoe goed lukt dit nog? Wat kunt u doen om de momenten minder angstig te laten zijn? Zijn het enge harde geluiden? Probeer op nieuw de rust te vinden.

  • blijf alert reageren ondanks de angst. Door de angst ben u met uzelf bezig en niet met de situatie om u heen. Verzeker u eerst dat u veilig bent.
  • Kijk of er niks aan de hand is en verzeker u dat het goed is. Dit neemt de angst weg en word u weer rustiger. Stel het moment van lopen steeds wat langer uit, anders word u alleen maar angstiger en reageert u op elk geluid.

Stap 3 Maak opname van de geluiden en laat deze beluisteren door uw buren. Het kan zijn dat uw buren zich niet bewust zijn van het geluid dat ze veroorzaken. Ga in gesprek met uw buren over de huisgeluiden die u als angstig beschouwd. Leg uit hoeveel last u heeft van de geluiden.

  • Zijn er andere personen die de geluiden ook als angstig beschouwen of vind u het alleen eng?
  • Vraag eventueel buurtbemiddeling mee naar het gesprek.

Stap 4 Vraag hulp bij het verwerken van uw angsten, maak uw angsten bespreekbaar, door ze op te kropen word het gevoel van angst groter. Bijvoorbeeld door EMDR therapie.

Het verwachte resultaat:

Na het lezen van het stappenplan heeft u een duidelijk beeld wat u kunt doen om de angst te verminderen of weg te nemen.

Waarschuwing:

  • Let op dat uw angsten geen lichamelijke klachten veroorzaken zoals hartpijnen. Is dit wel het geval schakel hulp in.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.