Afleidingsschema

Het afleidingsschema kan hierin een ondersteuning in zijn, om een manier te bedenken om triggers voor te blijven. Door met u hoofd in de gedachten te blijven zitten, worden deze erger. Het is belangrijk dat u weet wat u gaat doen als het te hoog oploopt. Om te veranderen in gedrag of in gedachten is het bijhouden van het schema belangrijk. Door u bewust te zijn van de gewoonte die u heeft, kunt u deze aanpakken.

  1. Vul op het schema wat u kunt gaan doen bij veel stress angst, gedachten of paniek. Welke activiteiten geven rust? Welke activiteiten zouden een bui kunnen verminderen? Maak een vaste volgorde van activiteiten die u in plant die u meer rust kunnen bieden.
  2. Vul eenmalig het schema in en hang het op en zichtbare plek waar u regelmatig langsloopt, zodat u leert wat u kunt gaan doen door alleen te kijken naar het schema.
  3. Begint dagelijks opnieuw met het plan om de stappen eigen te maken dus bij lichte stress, probeer activiteiten uit die helpen, zodat u deze kunt toepassen in buien.

Neem een a3 of a2 papier. Schrijf teken of plak hierop woorden die positief zijn voor uw herstel, die u motivatie kunnen geven. Schrijf punten op die u goed vind gaan. Schrijf punten op wat u heeft behaald/ heeft bereikt. Hang dit op de muur of deur waar u regelmatig langsloopt. Lees het met regelmaat en wees trots op wat u kunt en heeft gedaan.

5 plan

  • Door het bijhouden van het schema krijgt u meer inzicht in uw problematiek. Door afleiding te zoeken is een van de dingen die u kunt doen om trigger te verminderen.
  • Het afleidingsschema is op meerdere punten in te zetten. Door bij uw triggers afleiding te zoeken, kunt u de rust terug vinden en kunt u triggers minder ernstig te laten zijn.Door het bijhouden van het schema leert u uzelf een manier om om te gaan met stres angst en paniek. Door een lijst te maken en deze actief te gebruiken kunt u ergere klachten voorkomen.
  • Het afleidingsschema maakt u eenmalig. Door het schema op een zichtbare plek te hangen en het regelmatig te bekijken worden de oplossingen u eigen. Wanneer de punten niet meer werken kunt u een nieuw schema maken. Vul uw hoofd met nieuwe, leuke gedachten en geef uzelf de kans om alles een plaatsje te geven.
  • Hoe werkt het schema? Maak op een rustig moment een lijst met activiteiten die u uit een bui kunnen halen, door afleiding te gaan zoeken, komt u uit een bui, door te blijven zitten word de bui alleen maar erger. Hang de afleidingslijst op een duidelijke zichtbare plek en maak deze lijst u eigen. Wat zorgde ervoor dat de activiteit wel/niet door ging? Weet wat u moet doen in geval van nood.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.