Afleiding

Stap 1 Signalen herkennen, oplossen

Het afleidingsschema kan hierin een ondersteuning in zijn, om een manier te bedenken om triggers voor te blijven. Door met u hoofd in de gedachten te blijven zitten, worden deze erger. Het is belangrijk dat u weet wat u gaat doen als het te hoog oploopt. Om te veranderen in gedrag of in gedachten is het bijhouden van het schema belangrijk. Door u bewust te zijn van de gewoonte die u heeft, kunt u deze aanpakken.

Gedachten Wanneer u een bui heeft of negatieve gedachten heeft, duurt het gemiddeld 8 minuten, om de bui te verminderen nadat een activiteit is ingezet. Piekeren doet u meestal wanneer u somber bent gestemd of u vele gedachten heeft. Door op momenten van piekeren afleiding te zoeken en iets anders te gaan doen, worden de gedachten minderen. Een schema kan worden ingezet bij psychische problematiek, financiële problematiek en bij voedingsproblematiek.

Gevoel Wanneer u veel stress, paniek en angst ervaart, is het belangrijk om afleiding te zoeken.  door afleiding kunt u gevoelens veranderen door bijvoorbeeld te gaan wandelen of te gaan shoppen.

Gedrag Wanneer u een minder moment heeft en uw gedrag veranderd naar iets wat niet fijn voelt is het tijd om afleiding te zieken.

Gebeurtenis Bij gebeurtenissen die niet fijn voelen, is het beter weg te gaan, voorkom dat u plaatsen gaat vermijden. Door het weggaan en later weer even terug komen als u weer in rust bent went u aan het goede gevoel in de situatie.

Gevolg Door het bijhouden van het schema leert u uzelf een manier om om te gaan met stres angst en paniek. Door een lijst te maken en deze actief te gebruiken kunt u ergere klachten voorkomen.

Stap 2 Het maken van een doel

Door het bijhouden van het schema krijgt u meer inzicht in uw problematiek. Door afleiding te zoeken is een van de dingen die u kunt doen om trigger te verminderen. Het afleidingsschema is op meerdere punten in te zetten. Door bij uw triggers afleiding te zoeken, kunt u de rust terug vinden en kunt u triggers minder ernstig te laten zijn.

Het afleidingsschema maakt u eenmalig. Door het schema op een zichtbare plek te hangen en het regelmatig te bekijken worden de oplossingen u eigen. Wanneer de punten niet meer werken kunt u een nieuw schema maken. Vul uw hoofd met nieuwe, leuke gedachten en geef uzelf de kans om alles een plaatsje te geven.

Om makkelijker van de gedachten af te komen, kunt u kiezen voor activiteiten met uw handen zoals tekenen, schilderen, tuinieren, koken. Hierdoor zet u de doe hersenhelft aan en zet u het denken uit.

Stap 3 Plan maken

Maak op een rustig moment een lijst met activiteiten die u uit een bui kunnen halen, door afleiding te gaan zoeken, komt u uit een bui, door te blijven zitten word de bui alleen maar erger. Overzicht biedt rust en mogelijkheid om keuzes te maken en zo dingen af te ronden en weer los te laten.

Probeer om de stress aan te pakken en een oplossing te zoeken voor de problematiek. Wanneer gaat u na de huisarts? Heeft u veel last van de stress en kunt u hierdoor niet de rust vinden, neem dan contact op met uw huisarts en vraag een verwijzing voor de GGZ. Hoe langer u met de klachten blijft lopen, hoe erger de klachten worden.

  • Wanneer u in korte tijd veel bent afgevallen of bent aangekomen.
  • Wanneer u enkele weken hoge stress heeft en u moeite heeft hiermee om te gaan.
  • Wanneer u de emoties of gevoelens moeilijk onder controle kunt krijgen.
  • Wanneer u moeite krijgt om te slapen
  • Wanneer u loopt te piekeren en/of negatieve gedachten heeft.

Wat zorgde ervoor dat de activiteit wel/niet door ging?Wat zou u de volgende keer hetzelfde doen en wat zou u veranderen? Waar lag het moeilijke moment?

De ontspanningscoach leert u in simpele stappen makkelijk en snel u rust te vinden en te houden.

Wij horen graag uw reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.