Afleiding

1 Wat is het?

Afleiding zoeken is een manier om niet te hoeven na denken over bepaalde punten. Door iets anders te gaan doen kunt u gedachten veranderen of uit een emotie komen. Dit kan handig zijn bij bijvoorbeeld buien. Door de signalen van de buien te herkennen kunt u steeds eerder afleiding gaan zoeken waardoor buien kunnen verminderen.

2 Herkennen

  1. Wanneer u een bui heeft of negatieve gedachten heeft, duurt het gemiddeld 8 minuten, om de bui te verminderen nadat een activiteit is ingezet. Piekeren doet u meestal wanneer u somber bent gestemd of u vele gedachten heeft. Door op momenten van piekeren afleiding te zoeken en iets anders te gaan doen, worden de gedachten minderen. Een schema kan worden ingezet bij psychische problematiek, financiële problematiek en bij voedingsproblematiek.
  2. Wanneer u veel stress, paniek en angst ervaart, is het belangrijk om afleiding te zoeken.  door afleiding kunt u gevoelens veranderen door bijvoorbeeld te gaan wandelen of te gaan shoppen.
  3. Wanneer u een minder moment heeft en uw gedrag veranderd naar iets wat niet fijn voelt is het tijd om afleiding te zieken.
  4. Bij gebeurtenissen die niet fijn voelen, is het beter weg te gaan, voorkom dat u plaatsen gaat vermijden. Door het weggaan en later weer even terug komen als u weer in rust bent went u aan het goede gevoel in de situatie.

3 Behandeling

Het afleidingsschema kan hierin een ondersteuning in zijn, om een manier te bedenken om triggers voor te blijven. Door met u hoofd in de gedachten te blijven zitten, worden deze erger. Het is belangrijk dat u weet wat u gaat doen als het te hoog oploopt. Om te veranderen in gedrag of in gedachten is het bijhouden van het schema belangrijk. Door u bewust te zijn van de gewoonte die u heeft, kunt u deze aanpakken.

  1. Vul op het schema wat u kunt gaan doen bij veel stress angst, gedachten of paniek. Welke activiteiten geven rust? Welke activiteiten zouden een bui kunnen verminderen? Maak een vaste volgorde van activiteiten die u in plant die u meer rust kunnen bieden.
  2. Vul eenmalig het schema in en hang het op en zichtbare plek waar u regelmatig langsloopt, zodat u leert wat u kunt gaan doen door alleen te kijken naar het schema.
  3. Begint dagelijks opnieuw met het plan om de stappen eigen te maken dus bij lichte stress, probeer activiteiten uit die helpen, zodat u deze kunt toepassen in buien.

4 Gevolg

  • door afleiding te gaan zoeken kunt u gedachten veranderen en problemen anders gaan zien en uw zinnen verzetten
  • door afleiding creëert u mee rust in uw dagelijks leven
  • door in een bui of gevoel van veel stress iets anders te gaan doen in een andere ruimte kunt u de klachten verminderen

5 Plan

Stap 1 Door het bijhouden van het schema krijgt u meer inzicht in uw problematiek. Door afleiding te zoeken is een van de dingen die u kunt doen om trigger te verminderen. Het afleidingsschema is op meerdere punten in te zetten. Door bij uw triggers afleiding te zoeken, kunt u de rust terug vinden en kunt u triggers minder ernstig te laten zijn.

  • Door het bijhouden van het schema leert u uzelf een manier om om te gaan met stres angst en paniek. Door een lijst te maken en deze actief te gebruiken kunt u ergere klachten voorkomen.
  • Het afleidingsschema maakt u eenmalig. Door het schema op een zichtbare plek te hangen en het regelmatig te bekijken worden de oplossingen u eigen. Wanneer de punten niet meer werken kunt u een nieuw schema maken. Vul uw hoofd met nieuwe, leuke gedachten en geef uzelf de kans om alles een plaatsje te geven.
  • Hoe werkt het schema? Maak op een rustig moment een lijst met activiteiten die u uit een bui kunnen halen, door afleiding te gaan zoeken, komt u uit een bui, door te blijven zitten word de bui alleen maar erger. Hang de afleidingslijst op een duidelijke zichtbare plek en maak deze lijst u eigen. Wat zorgde ervoor dat de activiteit wel/niet door ging? Weet wat u moet doen in geval van nood.

Stap 2 Om makkelijker van de gedachten af te komen, kunt u kiezen voor activiteiten met uw handen zoals tekenen, schilderen, tuinieren, koken. Hierdoor zet u de doe hersenhelft aan en zet u het denken uit.

Stap 3 Maak op een rustig moment een lijst met activiteiten die u uit een bui kunnen halen, door afleiding te gaan zoeken, komt u uit een bui, door te blijven zitten word de bui alleen maar erger. Overzicht biedt rust en mogelijkheid om keuzes te maken en zo dingen af te ronden en weer los te laten.

Stap 4 Probeer om de stress aan te pakken en een oplossing te zoeken voor de problematiek. Wanneer gaat u na de huisarts? Heeft u veel last van de stress en kunt u hierdoor niet de rust vinden, neem dan contact op met uw huisarts en vraag een verwijzing voor de GGZ. Hoe langer u met de klachten blijft lopen, hoe erger de klachten worden.

  • Wanneer u in korte tijd veel bent afgevallen of bent aangekomen.
  • Wanneer u enkele weken hoge stress heeft en u moeite heeft hiermee om te gaan.
  • Wanneer u de emoties of gevoelens moeilijk onder controle kunt krijgen.
  • Wanneer u moeite krijgt om te slapen
  • Wanneer u loopt te piekeren en/of negatieve gedachten heeft.

Wat zorgde ervoor dat de activiteit wel/niet door ging?Wat zou u de volgende keer hetzelfde doen en wat zou u veranderen? Waar lag het moeilijke moment?

Stap 5 Bedenk 10 punten wat u gaat doen. Door u aan het schema te houden en op tijd rust te nemen zal u meer uitgerust zijn. Leer uw kind en uzelf yoga oefeningen, of doe een ademhalingsoefening, of verwen u met een massage.

  1. Door u een aantal keer flink uit te rekken ontspannen uw spieren zich.
  2. Door gewoon even niks te doen, geeft u uw gedachten en hoofd even rust. Ga voor 1/2 uur even buiten zitten met wat te drinken dit zorgt dat u daarna weer verder kan met leren.
  3. Probeer een aantal concentratiespelletjes te spelen voordat u begint met het examen, hierdoor bent u zeer geconcentreerd, laat u het examen voor wat het is en zal een examen makkelijker gaan.


Relax-it

Relax-it

Heeft u veel stress in uw leven? Met de yoga oefeningen en ademhalingsoefeningen van Soebar.nl leert u een manier om meer rust aan te brengen in uw dagelijks leven. De artikelen zijn geschreven voor iedereen wilt leren ontspannen of beter met emoties en gevoelens over wil kunnen en een manier om paniek en stress aan te pakken.