afleiding 10 punten

Stap 5 Bedenk 10 punten wat u gaat doen. Door u aan het schema te houden en op tijd rust te nemen zal u meer uitgerust zijn. In deze momenten is het belangrijk om afleiding te gaan zoeken en de gedachten zoveel mogelijk los te laten door actief bezig te zijn, bijvoorbeeld wandelen of fietsen. Veranderd dit niet voldoende de gedachten zet dan muziek op en zing gezellig mee 🙂

  1. Door u een aantal keer flink uit te rekken ontspannen uw spieren zich.
  2. Door gewoon even niks te doen, geeft u uw gedachten en hoofd even rust. Ga voor 1/2 uur even buiten zitten met wat te drinken dit zorgt dat u daarna weer verder kan met leren.
  3. Probeer een aantal concentratiespelletjes te spelen voordat u begint met het examen, hierdoor bent u zeer geconcentreerd, laat u het examen voor wat het is en zal een examen makkelijker gaan.
  4. Maak een aantal doelen die u in 1 maand wilt gaan bereiken. Dit zijn kleine doelen. Schrijf de doelen op een papier en maak er een schema van. Wat heeft u nodig om het doel te gaan bereiken? Heeft u hierbij hulp nodig? Zo ja wie en wat zouden ze kunnen doen? Door het starten met kleine doelen en deze te behalen, motiveert u uw zelf om grotere doelen te maken en grotere stappen te gaan zetten.
  5. Schrijf dagelijks in uw dagboek hoe de dag is gegaan, wat ging er goed en wat minder? Wat zou u kunnen veranderen? Welke gedachten zaten vandaag vaak in uw hoofd? Wat heeft u eraan kunnen doen en wat zou u eraan willen gaan doen? Schrijf zoveel mogelijk gedachten van u af om u hoofd iets te legen.
  6. Start met de ademhaling onder controle te krijgen door een ademhalingsoefening. Wanneer u er doorheen zit ademt u vaak met de mond open, door de handen op de buik te leggen kunt u meer controle krijgen over de ademhaling. Hierdoor gaat u weer rustiger ademen en veranderen gedachten. Oefen dagelijks een kwartier, zodat u het onder de knie krijgt en het altijd kan toepassen.
  7. Blijf niet zitten, dit verergerd het malen. Het is belangrijk om in beweging te komen, uit de situatie/omgeving te gaan, bijvoorbeeld naar een andere kamer of een blokje om.
  8. Doe de dag van dat u deze gedachten heeft zoveel mogelijk rustig aan. Kijk hoe de dag loopt en pas het aan waar nodig. Kijk in kleine momenten voor uit, tot de lunch wil ik dit en dit gedaan hebben, zorg dat het is gedaan. Maak een planning voor zulke dagen waar u zich aan kunt vasthouden.Laat de dag zo zijn al de dag komt. Hoe meer u er in gaat tegenwerken door het te onderdrukken, hoe erger het word. Door het er te laten zijn en deels te negeren gaat het uit het lichaam waardoor u er op een later moment minder last van heeft.
  9. Zet een leuk programma op waarom uw moet lachen of een talenten show met dans en muziek. Zet geen praatprogramma op deze hebben vaak zware onderwerpen, dit geeft vaak een averechts effect.
  10. Maak een moeilijke momenten map aan op uw computer. Plaatst hierin foto’s, audio, video enz van leuke positieve momenten. Bekijk beluister de map op een moeilijk moment, daarna voelt u zich weer iets beter. Dit kan ook in een kistje met spulletjes van bijvoorbeeld een vakantie een leuke herinneringen kistje.
  11. Ga op internet op zoek naar inspirerende ideeën voor het maken van iets leuks. Kijk wat u in huis heeft en begin. Door het bezig zijn en iets maken veranderd u gedachten ben u bezig met iets te maken waardoor u concentratie niet bij de negatieve gedachten is en kunt u meer ontspannen. En aan het eind heeft u ook nog iets leuks 🙂

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.