Stap 1 Signalen herkennen, oplossen

ADHD is attention deficit hyperactivity disorder. Het word Aandachtstekort-hyperkinetische stoornis of aandachtstekort-hyperactiviteitstoornis genoemd. De diagnose word gebruik sinds 1902 door de Britse kinderarts George Still. Een aandachtstekort beter ondersteund word en meer begrepen word

De symptomen van ADHD zijn al aanwezig in de kindertijd. ADHD heeft DSM 4. Iemand met ADHD heeft moeite met het volgen van vaste procedures, volgt graag de eigen weg , Voor ADHD zijn er diverse verschillende behandelingen mogelijk en zijn er diverse soorten medicatie die zouden kunnen helpen.

Gedachten Bij ADHD zijn er te veel prikkels en is het lichaam onrustig waardoor de persoon zich niet meer kan concentreren op zijn werk of de stof niet meer opslaan. Waardoor de leerprestaties vaak achteruit gaan. Het lijkt of de personen zitten te dromen en niet aanwezig zijn, maar in hun hoofd of lichaam zijn ze bezig de boel onder controle te houden. Personen hebben de gehele dag gedachten stromen, over van alles, deze komen te pas en te onpas, ze zijn extra alert op de omgeving en hebben hier door veel aandacht voor de veiligheid. Mensen met ADHD piekeren ook de gehele dag, maar die hebben weinig aandacht voor gevaren. Door de onrust en rusteloosheid voelt een persoon zich minder veilig.

Gevoel Bij personen met adhd geld dat de presentatie perfect moet zijn, anders is het niet klaar en volledig. Hierdoor krijgt de persoon het gevoel niet op niveau te hebben gepresteerd en fouten heeft gemaakt,. Omdat de persoon onzeker is en weinig zelfvertrouwen heeft maakt dit het gevoel groter. Hebben weinig zelfvertrouwen en een negatief of onvolledig zelfbeeld. Dit komt omdat mensen meer op de diagnoses letten dan op de mensen zelf. Door steeds te blijven benoemen jij hebt ADHD, word de persoon niet beter van en zal hij mee op de diagnose en de signalen gaan letten, dan zijn eigen blijven, het zelfbeeld van ADHD raakt beschadigd door de leerprestaties en het vermogen te moeten presteren.

Gedrag Voor mensen met ADHD is het moeilijk om aandacht te geven aan een ander.  Bij ADHD komt het omdat deze personen de aandacht niet bij 1 ding kunnen houden. Mensen met ADHD hebben energie genoeg en moeten met regelmaat van de adrenaline af en hebben behoefte aan kicks (adrenaline). Het gedrag van de personen komt voort uit prikkels die de persoon krijgt, hierdoor raakt het te veel geprikkeld en reageert de persoon in eens boos. Het lichaam is niet in balans, is onrustig, heeft stress en dit maakt dat een klein ding kan zorgen voor een grote uitbarsting. Het gedrag van mensen met ADHD wordt door de omgeving in meer of mindere mate ervaren en omschreven als storend, dominanter, opdringeriger, lawaaieriger en soms agressiever dan normaal.

Mensen met adhd hebben stemmingswisselingen en hebben ongeduldig gedrag en reageren hier hetzelfde op. Het snel gefrustreerd komt omdat beide op een grens zitten van onrust of stress, hierdoor hoeft er maar weinig te gebeuren voor de frustratie word geuit. Mensen met een PTSS hebben evenveel kans op een depressie als mensen met ADHD.

Gebeurtenis Personen met adhd zijn goed in dingen uitstellen, hiervoor worden vaak smoezen bedacht om iets niet te doen. Iemand met ADHD heeft moeite met het afronden van werk door de onrust.

Gevolg Onderzoek heeft aangetoond dat 25-35% van de kinderen met ADHD aan een angststoornis lijdt, zoals agorafobie, paniekstoornis, obsessieve-compulsieve stoornis of gegeneraliseerde angststoornis. ADHD bij volwassenen wordt geassocieerd met andere aandoeningen, zoals stemmingsstoornissen, depressie, angst en verslavingsproblematiek.

Ongeveer driekwart van de volwassen personen met ADHD heeft last van vermoeidheid en/of slaapproblematiek. Ze gaan vaak laat naar bed, hebben veel moeite met inslapen, slapen beweeglijk en onrustig en zijn na een nacht slapen niet uitgerust. Daardoor bouwen ze slaapproblematiek op.

Stap 2 Het maken van een doel

Hoeveel last heeft u van de adhd? Wat merkt u aan de ADHD? Zijn er dingen die u beperken in het dagelijks leven? Wat heeft u nodig om deze signalen te verminderen? De ernst van de adhd en de eventuele beperking hiervan in het dagelijks leven zorgen voor meer onrust en stress. Met deze beperking moet u leren omgaan door de signalen te leren kennen en het zo verdraagbaar te maken.

Houd een adhd dag boek bij en noteer hier in uw dagelijkse triggers en uw gedachten en gevoelens. Door een overzicht hiervan te maken en meer inzicht te krijgen in de prikkels erachter word het makkelijker deze aan te pakken. Hiermee kunt u meer inzicht krijgen in concentratie problematiek en vergeetachtigheid. Weet u hoe lang klachten al aanhouden, hou lang spelen de problemen al aan?

Door een vaste structuur aan te houden in een ritme en met regelmaat en door uw activiteiten te plannen, maak uw minder slordigheid foutjes. Door de activiteiten die u doet zo veel mogelijk te plannen, heeft u minder last van prikkels en heeft meer overzicht, waardoor u meer rust cureert. Door het dagelijks kleine beetjes op te ruimen, heeft u een opgeruimd huis, wat meer ritme en regelmaat bied in de dagelijkse structuur..

Door de trigger achter de foutjes te zoeken en een andere manier te bekenden hiermee om te gaan, word het makkelijker om de kleine slordigheden aan te pakken. De stress en onrust kunt u aanpakken door het bijhouden van de signalen en het maken van een afleidingsschema. Probeer signalen en problematiek zoveel mogelijk bespreekbaar te houden.

Probeer zoveel mogelijk het werk af te wisselen. Door even te gaan bewegen raakt u even prikkels kwijt en zal u meer rust krijgen om makkelijk stil te kunnen zitten en u te concentreren op uw werk. oefen dagelijks de yoga oefeningen minimaal 15 minuten voor het slapen gaan. Door het dagelijks te oefen word het een ritme en kunt u makkelijker uw rust vinden. In het artikel yoga vind u informatie over yoga handige tips en handige korte oefeningen om met yoga te beginnen.

Er een aantal manieren om stil zitten te vergemakkelijken zoals bijvoorbeeld een wiebelkussen deze leg u op uw stoel, of onder uw voeten of u kunt een elastiek tussen de stoel poten.zetten zodat u daar uw voeten op zet. Probeer 2 uur werken – 5 minuten pauze/bewegen, door een vast ritme aan te brengen in het bewegen zal het bewegen ook minder aanwezig zijn. Door even te bewegen komt u even uit het ritme om daar weer door te kunnen.

Rusteloosheid Bedenk 10 activiteiten wat u gaat doen wanneer u u zich druk voel u veel gedachten heeft. Door een ander activiteit te gaan doen, verminderd u de gedachten en het onrustige gevoel.  Hiervoor is het van belang om een overzicht te maken van uw triggers. Door de trigger vooraf te herkennen kunt u veel buien en drukte voorkomen.

Stap 3 Plan maken

Stap 1 Maak een overzicht van alle signalen die met uw adhd te maken hebben. Hoe meer signalen hoe meer overzicht hoe beter u kunt werken aan een oplossing.

Stap 2 Aan welke punten van het overzicht wilt u gaan werken? Neem er minimaal 2 tegelijk. Wat heeft u nodig om verandering aan te brengen in de problematiek? Wat zijn de mogelijkheden?

Stap 3 Breng een vast rust moment aan op de dag.door bijvoorbeeld een aantal yoga oefeningen te doen of door actief in beweging te zijn door te gaan sporten..

Zorg voor gezonde maaltijden de tijd van het examen maak gebruik van het voedingsschema. Vitamine B en D en omega 3 (visolie, lijnzaadolie) helpen om u neurotransmitters in balans te krijgen. Eet een banaan of een stuk chocolade voor het examen dit zorgt voor een betere focus en kan helpen bij uw concentratie. Vis kan uw hersenen stimuleren, thee kan zorgen voor ontspanning en kauwgom of pepermuntjes kan uw helpen bij een betere concentratie. Suiker ontregeld uw gesteldheid. Met ADHD heeft u al meer last van druk gedrag, wanneer u extra suiker neemt, word dit erger. Neem geen energiedrankjes voor het examen, het lijkt dat u hier extra energie van krijgt, die u wel kunt gebruiken, maar na het examen krijgt u vaak een terugval in het suikergehalte, hierdoor voelt u zich vermoeid en futloos.

Zorg voor zoveel mogelijk structuur in uw leven en dat u zo min mogelijk prikkels ontvangt. Vermijd geen plekken, maar accepteer de prikkel en leer met de prikkel omgaan. Door het accepteren van de prikkel, raakt u lichaam gewent aan de prikkel en zal het elke keer een beetje beter gaan.

Lees verder

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *