5s = Samen Schoon Structuur Sport Signalen

5s Samen Schoon Structuur Sport Signalen

  • Door signalen samen te zoeken en samen een oplossing te zoeken voor de problematiek die word veroorzaak krijgt u meer ritme in het vinden van signalen en hierdoor kunt een structuur opbouwen in het omgaan hiermee.  Door dagelijks actief te bewegen en aan brengen van structuur in het opruimen kunt u meer rust vinden.
  1. Samen
    1. Omschrijving: Door zaken en problematiek samen op te lossen is het makkelijker een oplossing. Hierbij zouden naasten bij kunnen helpen door mee te gaan naar gesprekken of door samen het proces van een diagnose en behandeling te doorgaan. Door zaken samen te doen voelt een persoon zich meer begrepen en meer ondersteund in het aanpakken van problematiek. Hierdoor raakt de persoon meer gemotiveerd om de problematiek aan te pakken en er voor te gaan om het te verbeteren.
    2. Doel: Het vinden van een balans in een samenwerking met naasten of behandelaar.
    3. Vragen: Wat een naasten voor mij betekenen? Wat kunt u samen aanpakken? Waar zou u bij geholpen willen worden, wat zijn uw wensen?
    4. Schema: 1. crisis noodplan 2. afleidingsschema 3. algemeen schema
  2. Schoon/opruimen
    1. Omschrijving: Door dagelijks uw huis op te ruimen krijgt u meer ritme in uw dagelijkse leven en krijgt u meer structuur in het bijhouden van het huishouden. Hoe meer en hoe beter u opruimt, hoe meer rust u zult ervaren in uw dagelijkse leven en in uw hoofd.
    2. Doel: Structuur en een vast ritme in opruimen
    3. Vragen: Heeft u een opruim schema? Heeft u een vast moment van opruimen ingepland? Wat gaat u vandaag bijwerken? Hoe is uw administratie, is de bijgewerkt? Heeft u de bewaarplicht bekeken om te kijken wat weg kan?
  3. Structuur
    1. Omschrijving: Plan dagelijks wat u gaat doen en wat u kinderen gaan doen. Maak dit overzichtelijk met een planbord of een kalender met pictogrammen. Plan zaken zoveel mogelijk vooruit, zodat u dit op tijd en uw zich hierop kunt voorbereiden. Dit levert minder stress op. Plan 5 vaste eetmomenten in op een dag, dit zorgt voor een balans en vast voedingspatroon. Zorg voor voldoende verse groente en fruit.  Door onregelmatig te eten raakt u voedingspatroon uit balans, hierdoor valt u veel af of komt u veel aan, beide zijn niet goed voor uw gezondheid.
    2. Doel: Hoe meer structuur hoe minder signalen, hoe makkelijker het dagelijks leven verloopt.
    3. Vragen: Welke activiteiten heeft u deze week op de planning staan? Wat wilt u deze week gedaan hebben? Wat is uw doel voor deze week, wat wilt u zondag hebben gedaan en bereikt?
  4. Sport/bewegen
    1. Omschrijving: Afleiding zoeken is belangrijk voor de rust, door een hele dag te leren slaat het hoofd de informatie niet meer op door even wat anders te gaan doen, komt u even uit de sleur en zal het leren makkelijker gaan. Bedenk 10 punten, voor uw wat u gaat doen in de pauze van uw leren. Wissel theorie en praktijk af, bijvoorbeeld eerst een uur wiskunde en daarna een uur geschiedenis. Door u aan het schema te houden en op tijd rust te nemen zal u meer uitgerust zijn.
    2. Zorg voor voldoende beweging op een dag. Plan dagelijks minimaal 30 minuten actief bewegen in. Dit kan zijn  door een sport te beoefenen of door een wandeling waarbij u flink doorloopt. Door dagelijks voldoende te bewegen kunt u stress verminderen, waardoor u depressie kunt voorkomen. Zorg voor voldoende ontspanning door yoga oefeningen en ademhalingsoefeningen.
    3. Doel: Een manier vinden om rust te vinden in buien of emoties
    4. Vragen: Wat kan ik doen als ik stress heb? Wat zijn de mogelijkheden als ik naar buiten ga, waar ga ik heen?
    5. Schema: 1. afleidingsschema,
  5. Signalen
    1. Omschrijving: Signalen zijn prikkels of zaken die opvallen in gedrag, gevoel of gedachten. Door het herkennen en erkennen van signalen en deze dagelijks bij te houden krijgt u meer overzicht over prikkels die achter gedrag of gedachten zitten. hierdoor kunt u de signalen beter herkennen en een oplossing bedenken ervoor.
    2. Doel: Het herkennen en erkennen van signalen, zoals stress, slapeloosheid, verminderd eten. De signalen van uw gezondheid of financiën die anders gaan of zijn herkennen en aanpakken.
    3. Vragen: Welke signalen heb ik? Welke signalen horen bij mijn diagnose? Wat kan ik doen de signalen te verminderen? Wat of wie heb ik daar voor nodig? Hoe herken ik stress of een aanval bij mij zelf? Hoe herken ik schulden of financiële problematiek.
    4. Schema: 1. stress schema 2. angst schema 3. PTSS symptomen schema 4. algemeen schema. Maak een activiteitenlijst voor lastige momenten.

E-GGZ

E-GGZ

Welkom op het profiel van GGZ. GGZ staat voor geestelijke gezondheidszorg. Met de informatie die we delen willen we taboe op psychische problematiek verminderen en al het zou kunnen stoppen. Iedereen kent iemand met psychische problematiek, het zo een heel normaal onderwerp moeten zijn om te bespreken. De artikelen gaan over diagnose, medicatie en behandelaars. De diagnose waar ik over schrijf zijn o.a. autisme, borderline, ptss, depressie, hsp.