4B = Blij, Bang, Boos, Bedroefd

4B = Blij, Bang, Boos, Bedroefd.

Er zijn 4 soorten emoties, blij, boos, bang en bedroeft of wel de 4b’s.  Neem het 4b en 5g schema over en houd deze voor een week bij.  Welke punten hebben extra aandacht nodig? Welke punten gaat u aanpakken? Kies minimaal 2 punten die u gaat aanpakken, om uw buien te verminderen. Schrijf in een schrift de 4 b en 4 g’s op en uw problematiek erachter.  Begin met het benoemen van de problematiek en daarna de oplossingen die mogelijk zijn. Door bewust met de vragen bezig te gaan en er langer over na te denken hoe het is ontstaan, vind u sneller een oplossing voor het probleem. Hierdoor krijgt u meer inzicht in uw emoties en uw gevoelens achter de emoties. Door de emotie woorden regelmatig te gebruiken word het een gewoonte en kunt u ze sneller herkennen en erkennen en voorkomen dat het het uit loopt tot een bui.

Een B schema is blij boos, bedroefd en bang. Een G-schema bestaat uit Gebeurtenis, Gedachten, Gevoelens, Gedrag en Gevolg. De oefening gaat uit van het idee dat vervelende gevoelens ontstaan doordat u negatieve, disfunctionele gedachten hebt over een gebeurtenis. Het schema is voor zowel kinderen als volwassen.

Geplaatst in 4B