4b = Bang, bedroefd, boos, Blij

Wat is het?

4B = Blij, Bang, Boos, Bedroefd.

Er zijn 4 soorten emoties, blij, boos, bang en bedroeft of wel de 4b’s.  Neem het 4b en 5g schema over en houd deze voor een week bij.  Welke punten hebben extra aandacht nodig? Welke punten gaat u aanpakken? Kies minimaal 2 punten die u gaat aanpakken, om uw buien te verminderen. Schrijf in een schrift de 4 b en 4 g’s op en uw problematiek erachter.  Begin met het benoemen van de problematiek en daarna de oplossingen die mogelijk zijn. Door bewust met de vragen bezig te gaan en er langer over na te denken hoe het is ontstaan, vind u sneller een oplossing voor het probleem. Hierdoor krijgt u meer inzicht in uw emoties en uw gevoelens achter de emoties. Door de emotie woorden regelmatig te gebruiken word het een gewoonte en kunt u ze sneller herkennen en erkennen en voorkomen dat het het uit loopt tot een bui.

Wat u nodig heeft:

Zo begint u:

  1. Als ik blij ben dan  ….
    1. Omschrijving: Het is belangrijk om te weten wat u blij maak en wat u kan opvrolijken op een dag dat het wat minder gaat. Door een leuke gedachten in te zetten bij mindere gedachten kunt u de mindere gedachten minder aanwezig laten zijn. Door meer leuke momenten te maken voor u zelf zit u beter in uw vel en voelt u zich beter.
    2. Doel: meer inzicht te krijgen in wat u blij maak en wat de opties zijn.
    3. Vragen: Wat maakt u blij? Wat heeft nodig om blij te zijn? Welke gedachten zorgen voor een goed gevoel? Hoe kunt u een bui omdraaien naar een beter gevoel? Hoeveel blije vrolijke momenten heeft u in de week? Vind u dit voldoende?
    4. Schema: 1. afleidingsschema 2. trigger schema
  2. Bang
    1. Omschrijving: Bang is een emotie die mensen krijgen wanneer ze schrikken van geluiden of wanneer er gevaar dreigt. De emotie komt vaak plotseling op zetten en is hierdoor vaak niet te voorkomen.  De reactie in deze emotie is bepalend ho lang u het gevoel blijft voelen.  Angstig gevoel – erover blijven piekeren – het gevoel word erger – gaat u slechter voelen – uren met het angst gevoel. Door dit patroon te doorbreken kunt u eerder van het gevoel af zijn.
    2. Doel: Het onder controle krijgen van angsten en bang zijn?
    3. Vragen: Wat maakt het dat u bang bent? waarvoor bent u bang? Hoe kunt u het gevoel veranderen naar iets positiefs, wat is hiervoor nodig? Hoe vaak bent u bang in een week? Word u herinnerd aan iets naars? Wat maakt het gevoel van angst in u los, hoe voelt u zich, wat merkt u, wat kan u nog? Wat heeft u nodig het patroon te doorbreken?
    4. Schema: 1. angst schema  2.PTSS symptomen schema 3. trigger schema
  3. Als ik boos ben dan …
    1. Omschrijving: Boos is vaak een emotie die lastig te verbergen is, de emotie kan ook omslaan in woede of erger voor de persoon dit in de gaten heeft. Boosheid is een gevoel en het is hoe de persoon hiermee kan omgaan hoe ver het uit de hand loopt. Door op tijd aan de noodrem te trekken (actie) en het op tijd herkennen van veranderingen in gevoel en emoties (aandacht) leert u beter om gaan met de boosheid (alert).
    2. Doel: Het onder controle houden van de boosheid.
    3. Vragen: Hoe vaak bent u boos? Hoelang houd de boosheid aan? hoe boos word u? Krijgt u lichamelijk klachten? Wat zijn de trigger achter de bui? Hoe boos word u? Voorbeeld Hoe lang duurt een driftbui? De trigger achter de driftbui, hoe vaak komen deze voor in een week? Zijn de triggers van het gedrag of is er iets anders aan de hand waarom uw kind zich zo gedraagt? Als u het een cijfer mocht geven wat zou het dan zijn van 1-5? Waarom dit getal en niet 11 hoger of 1 langer? wat maakt verschil? Wat is ervoor nodig al om het 1 cijfer hoger te laten zijn?
    4. Schema: 1. afleidingsschema 2. Algemeen schema 3 stressschema 4 trigger schema
  4. Bedroefd
    1. Omschrijving: Bedroefd word u vaak naar een nare gebeurtenis of als u iets vervelend heeft mee gemaakt of als het allemaal tegen zit. De gedachten zijn vaak negatief gestemd. Hierdoor word u bedroefd of somber. Hoe later de gedachten of gevoelens aan houden hoe meer somberder u word.
    2. Doel: Het onder controle krijgen van negatieve gedachten, gevoelens of emotie.
    3. Vragen: Hoe komt het dat u bedroefd bent? Is er iets gebeurt? Zit er veel tegen? Heeft u negatieve gedachten? Wat houden de gedachten in? Wat kunt u doen om van de gedachten af te komen? Waardoor gaat u zich weer wat beter voelen?
    4. Schema: 1. Afleidingsschema 2.trigger schema

Het verwachte resultaat:

Het herkennen en erkennen van emoties en de achterliggende gedachten om zo buien en triggers te herkennen en problematiek te verkleinen.

Tips:

  • Houd dagelijks het schema bij om een goed overzicht te hebben en om signalen beter op te pakken.

Schema

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.