Tips om makkelijker in slaap te vallen.

Zorg ervoor dat je minimaal 1 uur, liever 2 uur, voor het naar bed gaan niet veel inspanning meer levert. Neem liever een bad of lees een boek. TV kijken is eigenlijk al teveel inspanning. Zit niet meer achter een pc of laptop! Beeldschermen geven veel licht af waardoor het brein denkt dat het nog licht is. Hierdoor worden de melatonine stofjes niet aangemaakt die je moe moeten doen voelen. Dit zal op ten duur je natuurlijke slaapritme gaan verstoren.

Zorg ervoor dat je slaapkamer goed donker is. Geen (wit) licht van buiten of van wekkers of iets dergelijks. Een gekleurde zachte lamp kan wel fijn werken om in slaap te vallen.

Ontspanning

Probeer dagelijks op dezelfde tijden naar bed te gaan. Dit hersteld het natuurlijke slaapritme waardoor je na een tijdje vanzelf moe zult worden wanneer je naar bed gaat.

Belangrijk om te weten is dat magnesium ons zenuwstelsel kalmeert. Dat betekent dat het ons ontspant en dat dit een zeer gunstig ‘slaap middel’ is wanneer de vorm van magnesium en de hoeveelheid juist zijn.

Leeg je brein voor het slapen gaan. Het is erg zinvol om voor het naar bed gaan al je gedachten op te schrijven. Zoals afspraken, ideeën, zorgen, dingen die je nog moet doen etc. Dit lucht enorm op en je brein kan dan ontspannen. Zolang je het niet opschrijft blijft het maar in je hoofd rond malen en komt je geest niet tot rust.

Leer ontspannen – Als je overdag al momenten inplant om te ontspannen, zal dit ten goede zijn voor je slaap. Je lichaam gaat dan wennen aan je ‘nieuwe’ aanpassingen en leert sneller te ontspannen. Plan je ontspanningsmomenten in zodat je een vast patroon krijgt. Zet eventueel een alarm op je telefoon zodat je een reminder hebt.

Voeding

Probeer in de avond minder te roken en geen koffie te drinken. Deze stoffen zoals nicotine en cafeïne laten je moeilijk in slaap vallen. Alcohol heeft bij sommige mensen juist het effect dat ze slaperig worden maar bij andere werkt alcohol juist activerend.

Probeer na je avondeten niet meer teveel te eten. Zeker geen vette happen en (witte) suikers. Het lichaam moet dit allemaal verwerken en kan daardoor moeilijk ontspannen en tot rust komen.

Kom in beweging.
Ga minimaal 3x per week sporten (hartslagverhogend) en doe dan wel een sport die je leuk vind. Ga niet laat in de avond sporten want dan blijft je adrenaline stromen en slaap je minder goed. Sporten is zoals iedereen wel weet heel gezond en daarnaast is het ook goed om beter te slapen.

Doe in de avond geen dingen meer die veel prikkels geven.
Zorg dat je in de avond niet te veel prikkels meer krijgt. Ga lekker een bad nemen of lees een makkelijk leesbaar boek. Ga lekker een stukje buiten lopen voordat je gaat slapen. Dit werkt zeer ontspannend en dan kom je al een beetje in de slaapmodus.

Doe alles in de avond in de slak-modus.

Probeer de avond eens echt voor jezelf te reserveren en doe alles als het ware vertraagt. Rustig lopen, rustig ademen, rustig kleine dingetjes doen die nodig zijn. Je kan dit controleren met je ademhaling. Is je ademhaling nog rustig? Zit deze laag in mijn buik? Voel ik mij ontspannen? Als je dit met ‘ja’ kunt beantwoorden zit je goed!

Ademhalingsoefeningen.
Doe iedere avond voor het slapen gaan 5 minuten een ademhalingsoefening. Ga op je rug liggen en het liefst al in bed. Adem rustig in door je neus, adem iets langer uit door je mond of neus, wacht dan heel even voordat je weer inademt…etc. Op deze manier ga je rustiger ademen, ga je meer ontspannen en gaat je hartslag ook mee naar beneden. Al met al geeft deze oefening je meer rust in je lijf en kan het rustiger inslapen

Profielfoto van Manon Spaan Energetisch management

Over Manon Spaan Energetisch management

Energetische analyses en consulten voor bedrijven, kinderen en volwassenen. Begeleiding bij hooggevoeligheid. Cursussen en workshops

5 Replies to “Tips om makkelijker in slaap te vallen.”

  1. Profielfoto van Spruitjesenzo VoedingsadviescentrumSpruitjesenzo Voedingsadviescentrum

    Wist jij dat slapen voor je kind heel belangrijk is. Niet alleen omdat als je kind slaapt jijzelf dan ook kunt slapen (al begrijpen we die logica best!) Maar ook omdat slaap en de hoeveelheid slaap invloed heeft op het gewicht van je kind.

    voldoende slaap is belangrijk. Onvoldoende slaap kan zelfs bijdragen aan overgewicht. Tijdens je slaap verbrand je namelijk ook calorieën. Tijdens je slaap zijn er diverse hormonen actief die hiervoor zorgen. Slaap je te kort of niet diep genoeg profiteer je minder van die hormonen. Sterker nog dan zijn er juist weer stresshormonen actief die ervoor zorgen dat je aankomst. Goed slapen is dus belangrijk!

    De wintertijd is ingegaan en sommigen van ons moeten daar aardig aan wennen. Zeker jonge kinderen kunnen last hebben van dat uur verzetten. Vroeg wakker en ’s avonds niet kunnen slapen. Ook kan stress in de komende drukke maanden zorgen voor lastig inslapen. Vervelend natuurlijk maar er is meer aan de hand. Slaap is namelijk erg belangrijk voor je lichaam, en een tekort aan slaap kan overgewicht vergroten. Maar hoeveel slaap heeft je kind nou precies nodig en waarom is dat slapen zo belangrijk? Lees het hier.

  2. Profielfoto van ConsumentenbondConsumentenbond

    Na een kussengevecht lekker onder de wol kruipen? Zo kies je het dekbed dat het beste bij je past: http://bit.ly/2fWEbTf

    Wil je graag voldoende uitgerust wakker worden? Een goed hoofdkussen kan daarbij helpen. Tips bij aanschaf: http://bit.ly/2fWvGrw

    Nuttig! Deze tips helpen je op weg om schimmels en stofmijten te voorkomen in bed: http://bit.ly/2fWA2yA

    Een goede nachtrust staat of valt met een goed matras. Hier moet je op letten als je een matras koopt: http://bit.ly/2dZnNyf

    Onze matrassen-test heeft een nieuwe BesteKoop opgeleverd! Lees meer: http://bit.ly/2dCb1lM

  3. Profielfoto van Opvoeden in No-nonsense StijlOpvoeden in No-nonsense Stijl

    slaapt je baby moeilijk, of je kind? Go dutch! Het NL volk staat bekend als de mensen met de best slapende baby’s en kinderen. Hoe? Door een oma-achtige manier qua slapen te hanteren: structuur en routine. En het werkt. Onze baby’s en kinderen hebben de minste slaapproblemen.

Geef een reactie