Hoe leer je goed met je huiswerk om te gaan?

Huiswerk maken en leren is voor veel leerlingen makkelijker gezegd dan gedaan. Goed met je huiswerk maken heeft namelijk met meerdere factoren te maken. Veel van deze factoren zijn verwerkt in de 6-wekelijkse cursus “Snel leren = leuk leren”. Natuurlijk gaan we eerst aan de slag met de randvoorwaarden motivatie, doelen stellen en een opgeruimde huiswerkplek. Waarvoor zit jij op school? Wat wil je later worden? Wat wil je allemaal kunnen doen als je volwassen bent en hoe ga je daarvoor zorgen? Doelen stellen helpen je om je te motiveren beter met je huiswerk om te gaan.

Les 6 “Snel leren = leuk leren” -> Hoe werkt dat brein van ons nu eigenlijk?

Suzanne is een serieuze, hardwerkende leerling die voor haar tentamens urenlang zit te leren. Haar getypte uittreksels zijn boeken op zich. Die uittreksels leert ze vrijwel letterlijk uit haar hoofd. Toch haalt ze niet de cijfers die ze met haar inspanning verwacht en verdient. Dat maakt haar onzeker en ze vindt het steeds minder leuk om uittreksels te maken. Ze volgt de cursus “Snel leren = leuk leren” bij Time 2 Control. Het eerste dat Suzanne te horen krijgt, is dat ze minder tijd aan haar huiswerk moet gaan besteden. Bizar maar waar. Het gaat ook niet om hoeveel tijd Lees het gehele artikel →

Les 5 “Snel leren = leuk leren” -> Mindmappen = lezen, samenvatten én leren in één!

Jos zit in brugklas VMBO-TL en komt mokkend de derde les van de cursus “Snel leren = leuk leren” binnen. Hij had erg goed geleerd voor aardrijkskunde maar blijkt een onvoldoende te hebben gehaald. Niet zo gek volgens Jos, want in de toets werden vragen gesteld over dingen die niet in het boek staan. Ik vraag Jos een voorbeeld te noemen van zo’n vraag. Hij vertelt dat er een vraag was waarom er in Afrika geen nat geteelde rijst wordt gekweekt. Dat was een oneerlijke vraag volgens Jos want daar ging het boek helemaal niet over, dat ging over India Lees het gehele artikel →

Les 4 “Snel leren = leuk leren” -> Snellezen, kan iedereen dat leren?

In elke groep die de cursus “Snel leren = leuk leren” volgt, zit wel iemand die opvalt. Natuurlijk heeft iedereen zijn of haar eigen specifieke kwaliteiten. Maar Rianne is het bewijs dat oefening en training echt loont. Rianne zit in de derde klas van het TTO (tweetalig onderwijs) gymnasium en komt naar de cursus om te leren snellezen. Haar startsnelheid met lezen is 186 woorden per minuut, dus dat kan een stuk sneller.

Les 2 “Snel leren = leuk leren”- de huiswerkplek

Pieter, een leerling uit 4-Havo, is druk in de weer met de cursus “Snel leren = leuk leren” van Time 2 Control. Hij is enthousiast over het maken van mindmaps en doet zijn best. Als de proefwerkperiode nadert, vraag ik hem om zijn samenvattingen en mindmaps van economie mee te nemen. We kunnen dan samen kijken of hij de highlights goed uit de teksten heeft weten te halen. Hier heeft Pieter, voordat hij mindmaps heeft leren maken, erg veel moeite mee gehad.

Hoe/waar vind je een goede bijlesgever?

Hoe/waar vind je een goede bijlesgever? In de eerste twee artikelen heb ik uitgelegd waarom bijles zinvol is en heb ik beschreven hoe een bijlestraject eruit ziet. In dit artikel tips om een goede bijlesgever te vinden en uitleg over wat het verschil is tussen Remedial Teaching (RT) en bijles.

Bijles voor basisschoolleerlingen

Dit is het eerste artikel uit de serie: Bijles voor basisschoolleerlingen Waarom bijles? Er kunnen verschillende redenen zijn om bijles te willen voor je kind. Zo kan je kind moeite hebben met een bepaald onderdeel, bijvoorbeeld breuken. Of je kind beheerst bepaalde spellingcategorieën niet. Weer een andere reden kan zijn dat er thuis overwegend een andere taal gesproken wordt dan Nederlands. Ook op die manier kan je kind een (taal)achterstand oplopen. Ook kan bijles zinvol zijn bij (hoog)begaafde kinderen; dan niet om een achterstand weg te werken, maar juist om verrijkende lesstof aan te bieden.