Tips om makkelijker in slaap te vallen.

Zorg ervoor dat je minimaal 1 uur, liever 2 uur, voor het naar bed gaan niet veel inspanning meer levert. Neem liever een bad of lees een boek. TV kijken is eigenlijk al teveel inspanning. Zit niet meer achter een pc of laptop! Beeldschermen geven veel licht af waardoor het brein denkt dat het nog licht is. Hierdoor worden de melatonine stofjes niet aangemaakt die je moe moeten doen voelen. Dit zal op ten duur je natuurlijke slaapritme gaan verstoren.

Duimen

Veel kinderen zuigen overdag en ’s nachts graag op hun duim of vingers. De behoefte om op duim of andere vingers te zuigen, komt voort uit de zuigbehoefte in het eerste levensjaar. Waarom gaan kinderen duimzuigen? Het zuigen op duim, vinger(s) of speen is heel normaal bij baby’s en peuters. In deze periode is de zuigbehoefte nog erg groot. Na de peuterleeftijd neemt bij de meeste kinderen die behoefte geleidelijk af. Bij sommige kinderen kan het duim- en/of vingerzuigen zich ontwikkelen tot een (hardnekkige) gewoonte. Hoewel het duimen een gevoel van rust en veiligheid geeft, kan het ook nadelige gevolgen Lees het gehele artikel →

Wiegendood

De Amerikaanse Academy of Pediatrics heeft een nieuwe richtlijn opgesteld om het aantal gevallen van wiegendood terug te dringen. Kinderartsen in de VS adviseren ouders nu om kinderen in elk geval de eerste zes maanden en liefst het eerste jaar bij de ouders op de kamer te laten slapen.

Tips om je kind zonder stress (op tijd) in bed te krijgen

7 Tips om je kind probleemloos op tijd op bed te krijgen Bedtijd is niet altijd het leukste tijdstip van de dag. Soms is het een hele klus om je kind op tijd in bed te krijgen, zonder gedoe en zonder dat je er uitgeput van raakt. Belangrijk is dat je zorgt voor duidelijkheid, veiligheid en ontspanning. Hieronder wat tips om het jezelf en je kind wat makkelijker te maken. Neem voldoende tijd Hanteer een vast tijdstip waarop je begint met het ritueel van naar bed gaan. En zorg dat je voldoende tijd hebt tussen het begin en het tijdstip Lees het gehele artikel →

Logeren

Je kind elders laten logeren: soms een noodzakelijk kwaad, soms een manier om even wat tijd voor jezelf te maken. Je kind leert er bovendien zelfstandig door te worden. Sommige kinderen vinden het te gek om bij de grootouders of bij vrienden te gaan overnachten. Maar andere kinderen (én ouders) kunnen een duwtje in de rug gebruiken.

Mijn kind slaapt slecht. Hoe pak ik dat aan?

Sinds oud en nieuw slaapt mijn zoontje slecht in. hij is helemaal hysterisch. Daarvoor was het wegbrengen kusje lezen en slapen tot de volgende ochtend. Nu slaapt hij heel moeizaam in. Hij wil niet in zijn eigen bed maar bij ons. we hebben hem omdat hij in paniek was even bij ons gelegd en om kwart voor 12 is hij beneden geweest. nu leggen we hem netjes terug in bed zodra hij er uitkomt en zeggen dan niks alleen de 1ste 2 keer. Hoe kan ik hem van zijn angst af krijgen en weer zo laten slapen als voorheen?

Hindernissen in het slaapritme

Hindernissen in het slaapritme Als volwassene heb je je rust hard nodig, het leven overdag en er zijn voor je kind kost energie. Terwijl kinderen hun rust ook overdag nog kunnen pakken ben je als volwassene aangewezen op de kostbare nachtrust. Hoe vermoeiend kan het zijn als die nachtrust meerdere malen onderbroken wordt! Hoewel het erg fijn is te weten wat de reden is van de onrust die een kind laat zien bij het inslapen of door de nacht heen, het is goed te weten dat er niet altijd een reden is. Zoeken naar een reden kan ook veel energie Lees het gehele artikel →