Herstelmomentje

Herstelmomentje !! Zit jouw hoofd soms ( of vaak ) zo vol op het einde van de dag ? Druk met je gezin, je werk, bespreking, naar de sportclub van je zoon, telefoontjes plegen voor de zorgverzekering, boodschappen doen, tandarts afspraak, met de poes naar de dierenarts, apk voor de auto, wat eten we weer vandaag, sleutels kwijt, hondenpoep aan je schoen, weekendje weg plannen, dagje uit organiseren om te ONTSPANNEN. Op zulke dagen weet je vaak niet eens meer wat je de hele dag gegeten hebt. Er is een ding wat je wil en dat is RUST !!!

Vandaag is het alweer de laatste dag van de Week van de Werkstress.

Vandaag is het alweer de laatste dag van de Week van de Werkstress. Soms kan ik ’s nachts wakker worden en moet ik ineens aan iets denken wat ik niet mag vergeten. Gevolg: ik kom niet meer (gemakkelijk) in slaap en lig allemaal te woelen en draaien in bed. Herkenbaar? Wat ik tegenwoordig doe om dit soort situaties te voorkomen, is papier en een pen naast mijn bed liggen. Mocht ik dan ergens over wakker liggen of mocht me midden in de nacht iets te binnen schieten waar ik echt aan moet denken, dan schrijf ik het op. Zo kan Lees het gehele artikel →

Ochtendstress

Iedereen kent het wel: ochtendstress. Kinderen die niet uit bed willen komen, treuzelen bij het ontbijt, broodtrommels klaarmaken, tassen inpakken. Elke ochtend is het weer kunst en vliegwerk om de kinderen op tijd op school te krijgen en zelf tijdig op je werk te verschijnen. De ochtendspits kan zeer stressvol zijn. Hoe doen al die ouders dat toch? Iedereen ’s ochtends op tijd de deur uit krijgen, het kan een hele opgave zijn. De ochtend wordt dan ook door veel ouders ervaren als een van de stressvolste momenten van de dag. En dat is jammer, want natuurlijk wil iedere ouder Lees het gehele artikel →

Mijn kind heeft stress

Voor u begint met het werken aan de stress van uw kind is het belangrijk om de symptomen te weten en te herkennen bij uw kind. De symptomen van stress zijn bij kinderen vaak lastig te herkennen, vaak omdat het niet opvalt of omdat uw kind er niks over kwijt wilt. Dan is het de taak van de ouder er door middel van vragen toch achter te komen wat het probleem is. Leer de symptomen herkennen van stress

Thricker

Wat is een thricker? Iedereen heeft thrickers en soms heeft iemand er vaak last van en soms minder. De meeste zullen thrickers wel herkennen bij een driftbui van een peuter omdat hij iets niet mocht. De thricker is dan dan dat het kind iets niet mag en het daarom op een gillen zet. Een thicker is vaak een ding of een geur wat u tot waanzin kan lijden. Maar het kan bijvoorbeeld ook een gat in uw hand zijn, doordat het geld is gestort wilt u het zo snel mogelijk uitgeven. De thricker is dan dat u zich niet kunt Lees het gehele artikel →

Wat stress bij een baby doet wordt nog steeds onderschat. Het verandert het gevoel van veilig zijn.

Wat stress bij een baby doet wordt nog steeds onderschat. Het verandert het gevoel van veilig zijn. En juist die veiligheid heeft een kind nodig bij alles waarin het zich gaat ontwikkelen. Huilen heeft een functie. “Ik voel me niet veilig, heb eten nodig, heb het koud, heb pijn, etc” Als dit huilen te lang aanhoudt, schiet het stress hormoon omhoog en verandert letterlijk je kind op een fundamentele manier. De gevolgen kunnen later o.a. merkbaar zijn in gedrag, leren, lichamelijke ontwikkeling en zelfs het immuunsysteem.

Over stress en blokkades…

Over stress en blokkades… ‘We zullen dooooooooorgaan, altijd maar doorgaan!’ Dit zong Ramses Shaffy. Een prachtig lied, vind ik tenminste. En juist dat doorgaan is soms zo lastig als er stress bij komt kijken. Bij een toets, spreekbeurt, als je opeens de beurt krijgt om hardop te lezen… Dan kun je zomaar dichtslaan. Het opeens niet meer kunnen of weten.

Chronische stress zorgt anderszijds voor weer actief wordende reflexen.

Chronische stress zorgt anderszijds voor weer actief wordende reflexen. Chronische stress zorgt voor verstoringen van diverse lichamelijke processen en de energiesystemen. Hierdoor wordt ons zenuwstelsel ( en de efficiëntie van ons neurale netwerk) aangetast en moeten we steeds meer energie gaan steken in gewone alledaagse processen. Compenseren, daar zijn wij als mensen uitstekend in geschoold. Maar tegen welke prijs ???

Werkstress

Stress Eerst 3 tips: 1) luister naar je omgeving 2) je bent vervangbaar 3) stel vragen aan je mensen. Optimaal presteren? Zorg dat je in vorm bent! Start met voldoende slaap. Kom in beweging! Als je lichaam beter presteert, presteert je brein ook beter. Daardoor wordt je vrolijker en meer stressbestendig! Een beetje stress is juist goed. 

Stress is een ontzettend onderschat iets bij kinderen.

Stress!! In (het) groot en in (het) klein… Veiligheid is de basis voor leven. Zonder veiligheid kun je niet optimaal functioneren. Als je niet veilig bent, omdat je in een stress-situatie verkeert, kun je drie dingen doen: 1) vechten, 2) vluchten, 3) bevriezen/blokkeren. Welke van de drie je doet, is geen bewuste keuze. Als er ‘gevaar’ dreigt, gaan je lichaam en brein in de overlevingsstand. Letterlijk en figuurlijk.

financiële stress verminderen

De financiële stress verminderen Heeft u voldoen inzicht in uw financiële stress? Hoe komt de stress, op welke momenten speelt de stress op? Financiële stress kan zorgen voor een achteruit gang op zowel metaal als fysiek gebied. Veel mensen zijn bezorgd over hun inkomen, het behouden van hun huis en spaargeld, deze onzekerheid zorgt voor onrust en veel stress. Ga in uw situatie na in hoever de situatie uw leven beheert, probeer ervoor te zorgen dat u financiële stress zo min mogelijk is. Breng uw administratie en financiële zaken op orde. Door het maken van een budgetplan, het bijhouden van Lees het gehele artikel →