Wat is het verband tussen nooit kunnen leren lezen naar toch kunnen leren lezen ?

Grip op (motorische, emotionele en cognitieve) ontwikkeling krijgen met reflexintegratie; ook bij zeer moeilijk lerende kinderen, wordt wederom bewezen. Wat is het verband tussen nooit kunnen leren lezen naar toch kunnen leren lezen, en van nooit kunnen leren skiën, naar ineens wel kunnen skiën ? Hieronder lees je hoe met reflexintegratie (MNRI) deze mijlpalen alsnog kunnen worden bereikt. In dit geval bij grote ontwikkelingsachterstanden en een zeer moeilijke levensstart. Mijn cliëntje kan skiën !…….en lezen ! Wat voor zoveel kinderen over het algemeen de normaalste zaak van de wereld is, is dat voor dit 8 jarige cliëntje zeker niet. Na Lees het gehele artikel →

“Sterk spul, die reflexintegratie”

“Sterk spul, die reflexintegratie” zeggen we als collega’s onderling wel eens. En met name het PTSD-protocol, waarmee gewerkt wordt aan stress en trauma verwerking. Tjonge jonge, wat heeft het me vandaag weer versteld doen staan….. Twee maanden geleden kreeg ik een nieuw klantje in de praktijk. Deze jonge puberdame van 12 kon enorm boos worden, enorm ontploffen waarbij alles in de directe omgeving het moest ontgelden. Na schooltijd moe, regelmatig hoofdpijn en ongezellig (laat ik het maar zo noemen). Slimme meid, goede resultaten op school, leuk sociaal leven, sportief en zo kan ik ook nog wel een tijdje doorgaan.

Verander de wereld en begin bij jezelf ( met MNRI als effectieve tool)

Verander de wereld en begin bij jezelf ( met MNRI als effectieve tool) ! De kracht en het nut van spiegelneuronen is ontzettend veel groter dan je in eerste instantie zou denken. Zowel van mens op mens, van mens op dier en van dier op mens is dit te merken. Reflexintegratie speelt een belangrijke rol in de positieve veranderingen van onze grote diversiteit aan gedragingen en gewoontes.

Geen pleisters plakken, maar splinters pakken !

Reflexintegratie;Geen pleisters plakken, maar splinters pakken ! Een verstoorde prikkelverwerking zorgt voor hele uiteenlopende kenmerken en problemen. Deze kenmerken en problemen plakken we maar al te graag vast aan diverse diagnoses en aandoeningen met vaak daaraan gekoppeld en scala aan symptoombestrijders in de vorm van medicatie en interventies op cortex niveau.

De Hands Grasp Reflex

De Hands Grasp Reflex hebben we nodig voor de ontwikkeling van het vermogen van het vastgrijpen en vasthouden/manipuleren van voorwerpen. In een later stadium is hij belangrijk voor de ontwikkeling van de grove en fijne motoriek en stimuleert hij actief de myelinisatie van de zenuwbanen die helpen bij het aansturen van de handen en mond.

Als je geen grip hebt op de wereld om je heen, dan kun je niet anders dan letterlijk en/of figuurlijk manipuleren….

Als je geen grip hebt op de wereld om je heen, dan kun je niet anders dan letterlijk en/of figuurlijk manipuleren…. Hoe een storende Hands Pulling reflex ons weerhoudt van controle krijgen over ons gedrag, onze denkvaardigheden, en motorische vaardigheden en verregaande gevolgen kan hebben op psychisch gebied.

De Bauer Crawling reflex

De Bauer crawling reflex onder de loep; Hoe niet kruipen kan leiden tot leerproblemen als dyslexie/dyscalculie en beelddenken, kenmerken van diverse diagnoses, stagnatie in de emotionele ontwikkeling, problemen met informatieverwerking (zowel auditief als visueel), onthouden/opslaan van informatie, coördineren van bewegingen, geweldadigheid, frustratie, impulsief (koop)gedrag en emotieregulatie.

De Core Tendon Guard

De Core Tendon Guard (Kern Pees Bescherming Reflex) uitgelicht: Hoe jouw lichaamshouding bepaalde “karakter- trekken” verraadt en hoe jij je verdedigt in/omgaat met stress- situaties (en wat er mogelijk wordt als je dat verdedigingsmechanisme kunt loslaten)…

W- zit houding

Ik zou daar nog aan toe willen voegen dat een W- zit houding die vaak wordt aangenomen door personen, wijst op een nog actieve Symmetrisch Tonisch Nekreflex (STNR). Deze reflex is een belangrijke verstoorder als hij nog niet geïntegreerd is. Hij verstoord dan allerlei automatiserings en leerprocessen. Hieronder de functie en kenmerken van verstoring uitgelegd. dE W- zit is een zeer duidelijk kenmerk van een nog actieve STNR.

houdingsreflexen

Wat zijn dan die houdingsreflerxen en wat is hun functie? Daarvoor moeten we terug naar het eerste levensjaar. Vanaf het moment dat we geboren worden helpende primitieve reflexen ons om te overleven en om ons aan te zetten om te gaan bewegen. Met de in eerste instantie ongecontroleerde bewegingen, ontstaan er verbindingen tussen de al in aanleg aanwezige neuronen. Is de verbinding gemaakt, dan oefent een kind gaandeweg steeds meer. De verbinding wordt sterker door het laagje myeline om de verbinding/ zenuwbanen heen. Hoe dikker de myeline-laag Hoe sneller de prikkelgeleiding verloopt en hoe beter de beweging kan worden aangestuurd. Lees het gehele artikel →