Ik ben gewoon te dik.

“Ik ben gewoon te dik. Ik ben echt niet blij met mijn lijf. Ik zou veel gelukkiger zijn als ik 10 kilo minder woog”. Veel van mijn cliënten geven aan dat ze zichzelf eigenlijk niet zo geweldig vinden. Ze vinden zichzelf te dik of juist te dun. Ze zijn niet tevreden met hun gewicht of met hun lijf.

Portie grote

Kijk eens goed naar de portie grote die je eet. Vaak scheppen we meer op omdat het lekker is, of uit gewoonte. Een tweede keer opscheppen bij de warme maaltijd, een extra boterham omdat je er nog eentje met kaas wilt… Maar heb je al die extra keren eigenlijk wel nodig? Pas je portie grote eens aan. Eet jij regelmatig te veel, pas dan je portie aan. Schep bij het avondeten niet 2x maar 1x op. Je eet namelijk de 2e keer vaak niet meer omdat je honger hebt, maar uit gewoonte. Te weinig eten kan een eetbui uitlokken. Eet Lees het gehele artikel →

Maagband voor kinderen: ‘moeten we dat wel willen?’

Is dit een grap of zo? Ongelofelijk! Waar zijn we mee bezig!!! Een maagband bij kinderen gaat naar mijn idee echt te ver! Ik ben er van overtuigd dat het ook anders kan! Een klinkklare oplossing voor overgewicht is er simpelweg niet, maar waarom blijven we dan met zijn allen geloven in (en hopen op) die ene wonderpil (in dit geval maagband) die ons voor de rest van ons leven van ons overgewicht af gaat helpen? Zolang je niet durft te kijken naar de werkelijke reden, zal je altijd bedrogen uitkomen.

Afvallen in de maand december is erg lastig.

Afvallen in de maand december is erg lastig. Er is overal eten en lekkernijen. Maar moet dat dan ook, afvallen? Wees niet te streng voor jezelf, zet deze maand in om op gewicht te blijven! Dan ga je straks in januari weer voor gewichtsverlies. Dus geniet, met mate dat dan weer wel, maar geniet! Met motivatie valt of staat alles! Zorg dat je gemotiveerd blijft. Stel een duidelijk doel en werk in kleine stapjes naar je doel toe. Vier overwinningen en straf jezelf niet af als het even niet lukt, maar probeer de draad direct weer op te pakken. Richt Lees het gehele artikel →

Hoe je ’s ochtends je dag begint, is heel bepalend voor hoe je je de rest van de dag voelt

Hoe je ’s ochtends je dag begint, is heel bepalend voor hoe je je de rest van de dag voelt, de keuzes die je maakt en ook voor hoe je dag verloopt. Elke dag heeft de potentie een mooie dag te worden, maar als je ’s ochtends opstaat met het idee “het zal wel weer niets worden vandaag” dan wordt het best lastig er nog een goede dag van te maken. Kijken we bijvoorbeeld naar eten en eetgedrag dan geldt dat als je de dag goed begint, je beter en gezonder ontbijt, luncht en dineert. Ook kies je op zo’n Lees het gehele artikel →

We zijn allemaal op zoek naar een wondermiddel

We zijn allemaal op zoek naar een wondermiddel, wat er voor zorgt dat wij heel snel heel slank worden en dat dan uiteraard ook houden! Wat zou het heerlijk zijn als dat bestond! Afslanken is meer dan voor een korte termijn je voeding aan passen, het gaat om gedragsverandering. Crash diëten gaan je helaas niet helpen een slank figuur te behouden. Sterker nog ze helpen je om daarna zelfs vaak meer aan te komen. Je stofwisseling raakt dusdanig verstoord, dat het moeilijk is om je eetgedrag onder controle te houden.

Je mag fouten maken.

We zijn vaak zo ontzettend hard voor onszelf. Veel harder dan we voor een goede vriendin zouden zijn, als zij hetzelfde “fout” zou hebben gedaan. Tegen die vriendin zouden we waarschijnlijk zeggen “Joh lieverd, je doet toch hartstikke je best? Dit kan toch een keer gebeuren. Iedereen maakt fouten!” Maar wat zeggen we tegen onszelf? Waarschijnlijk eerder “Hoe kon je dit nu doen? Hoe kun je nou zo stom zijn! Hoe moeilijk is het nou?! Iedereen kan het, alleen jij niet!”

Gezond afvallen.

Afvallen is goed voor jezelf zorgen. Niet afzien, niet afstraffen! Het begint met te zeggen tegen jezelf: “Ik ben het waard! Ik ben het waard om lief te hebben, om van te houden en om goed voor te zorgen” Heb jij dat vandaag al tegen jezelf gezegd? We zijn vaak heel erg goed in het verzinnen van smoesjes. Morgen ga ik beginnen, ach het regent ik ga straks wel, ik heb zo hard gewerkt nu heb ik wel wat lekkers verdient… Smoesjes die ons uiteindelijk niet veel verder brengen. Wat is jouw smoes?

Mindfulness bij gewichts- en/of eetproblematiek.

Mindfulness bij gewichts- en/of eetproblematiek. Dat mindfulness geen hype is die wel weer overvliegt is inmiddels wel duidelijk. Dat mindfulness heel effectief kan zijn bij uiteenlopende problemen en stress gerelateerde klachten, staat ook al langere tijd vast. En dat mindfulness niet zweverig of raar is en dat je echt niet verplicht elke dag uren hoeft te mediteren, weten de meeste mensen inmiddels gelukkig ook. Dat mindfulness ook erg effectief is voor mensen die kampen met gewichts- en/of eetproblemen, begint nu ook steeds meer bekendheid te krijgen. Dat bleek ook in Londen op de conferentie die ik bijwoonde over eetstoornissen. Meerdere Lees het gehele artikel →

Toch meedoen en een lekker fris en snel receptje

Toch meedoen en een lekker fris en snel receptje Afvallen tijdens feestdagen dat is voor veel mensen toch echt een probleem. Als er wat te vieren valt wordt dat in de regel gedaan met lekker eten en drinken en jij wil eigenlijk niet meedoen. Je bent vastbesloten maar toch : Je wil de gastheer of vrouw of diegene die trakteert niet voor het hoofd stoten Je vindt dat het deze keer wel kan want het is toch feest Je hebt de hele dag bijna niets gegeten dus nu kan het en zo is er vaak een reden waarom je toch Lees het gehele artikel →

Iedereen krijgt in zijn of haar leven te maken met tegenslag.

Iedereen krijgt in zijn of haar leven te maken met tegenslag. Tegenslagen horen bij het leven, net als meevallers. En net zoals tegenslagen bij het leven horen, horen ook negatieve emoties er gewoon bij. Toch zijn we geneigd om negatieve emoties als verdriet, angst en boosheid zo snel mogelijk te onderdrukken. We willen er graag zo snel mogelijk vanaf.

Wat moet ik eten, als ik uit eten ga?

Wat moet ik eten, als ik uit eten ga? Je eetgedrag kan beïnvloed worden door heel veel factoren b.v. je omgeving denk aan een feestje maar ook de geur van lekker eten kan je aanzetten tot eten. Ook je gedachten kunnen dit. Gedachten zijn niets anders dan woorden in je hoofd. Je kunt hier op een hele goede manier mee leren omgaan. Op weg naar een gezond gewicht dat bij je past Jij laat een ander toch niet bepalen wat je mag eten !

Hoe zorg jij ervoor dat je na de vakantie niet kilo’s bent aangekomen?

De zomer is officieel begonnen en de zomerse temperaturen lopen de komende dagen flink op. In deze blog geef ik je 7 tips voor een slanke zomer. Hoe zorg jij ervoor dat je na de zomervakantie niet kilo’s bent aangekomen? De zomer staat immers voor barbecueën, ijsjes, wijntjes op het terras, snacken op het strand, uit eten gaan op vakantie ofwel vele lange dagen met veel eten en drinken. Een paar kilo eraan eten en drinken is zo gebeurd. Tips voor een slanke zomer