“Van dromerige/afwezig lijkende leerling, naar hongerige hyena: hoogbegaafdheid in de klassenpraktijk”

“Van dromerige/afwezig lijkende leerling, naar hongerige hyena: hoogbegaafdheid in de klassenpraktijk” Het blijft opletten en scherp analyseren met een hoogbegaafd kind in je (eigen) gelederen.Het bewijs is weer eens onomstotelijk bewezen bij het vak wiskunde. en deze casus deel ik dan ook met de hoop dat dit vaker herkent gaat worden. Na vier geweldige jaren in het Leonardo onderwijs, waar de key voor het op gang brengen van het leren gevonden was, begin je in het VO gewoon van voren af aan en is het belangrijk om steeds weer aan de docenten uit te leggen, hoe deze kinderen denken, werken Lees het gehele artikel →

Hoogbegaafd: leuk of lastig?

Hoogbegaafd: leuk of lastig? Geregeld komen hier in de praktijk kinderen die hoogbegaafd zijn. Wat opvalt is dat ze vaak tegen dezelfde dingen aanlopen: ze missen de aansluiting met leeftijdgenoten door hun andere manier van denken/doen. ze leggen de lat heel hoog voor zichzelf. ze voelen zich onbegrepen. ze ervaren sterke emoties (verdriet, boosheid, angst). ze denken diep na over levensvragen. ze reflecteren sterk op hun eigen handelen.