Is bloedonderzoek de nieuwe vorm van autismediagnostiek?

Is bloedonderzoek de nieuwe vorm van autismediagnostiek? Vooronderzoek naar autisme bij kinderen tussen de 3 en 10 jaar bleek bijna 98 procent accuraat te zijn. Een experimentele bloedtest gaf deze hoopgevende resultaten. “De bloedtest was in staat om autisme te voorspellen, ongeacht waar het kind zich op het spectrum bevond,” zegt onderzoeker Juergen Hahn, verwijzend naar de gradaties van de aangeboren ontwikkelingsstoornis. Hij is hoofd van de afdeling Biomedical Engineering aan het Rensselaer Polytechnic Institute. “Daarnaast kon de test erg accuraat aangeven in welke mate de testpersonen aandoeningen hadden die vaak bij autisme voorkomen.

Waarom krijgen we steeds vaker te maken met kinderen met bewegingsonrust, concentratieproblemen, moeite met grof en fijn motorische vaardigheden en steeds meer kinderen met allerlei (vermeende) diagnoses ?

Waarom krijgen we steeds vaker te maken met kinderen met bewegingsonrust, concentratieproblemen, moeite met grof en fijn motorische vaardigheden en steeds meer kinderen met allerlei (vermeende) diagnoses ? Vaak omdat het zenuwstelsel van deze kinderen onrijp is en er daardoor na het 2e levensjaar nog veel aanwezige primaire reflexen zijn, die het aandacht richten en de fijn en grofmotorische contrôle verstoren.

Ik ben gewoon te dik.

“Ik ben gewoon te dik. Ik ben echt niet blij met mijn lijf. Ik zou veel gelukkiger zijn als ik 10 kilo minder woog”. Veel van mijn cliënten geven aan dat ze zichzelf eigenlijk niet zo geweldig vinden. Ze vinden zichzelf te dik of juist te dun. Ze zijn niet tevreden met hun gewicht of met hun lijf.

Vic heeft een tic

Vic heeft een tic: vandaag verscheen dit boek van Eva Van der Linden bij uitgeverij Aldo Manuzio. Als moeder van een zoon met Tourette, autisme en ADHD schreef zij haar derde boek, en het eerste bestemd voor kinderen met tics van 6 t/m 12 jaar. Meer info over de inhoud vind je hier: http://bit.ly/2kAz6RU ISBN: 9789082545333 In het Tourette Magazine van eind april vind je een recensie van dit boek!

Ontwikkelen ADHD afhankelijk van samenspel tussen stress en genen

De risicofactoren voor ADHD werken niet geïsoleerd, maar zijn elkaar beïnvloedende onderdelen van de complexe biologische ‘machinerie’ die gedrag produceert. Dit betekent dat het al dan niet ontwikkelen van ADHD-klachten kan afhangen van een samenspel tussen stress en bepaalde genvarianten. Meer kennis over dit soort interacties is nodig om deze machinerie echt te leren begrijpen. Het bestuderen hiervan levert een meer genuanceerd beeld op van de invloed van genen en omgevingsfactoren op ADHD en de hersenen.

Portie grote

Kijk eens goed naar de portie grote die je eet. Vaak scheppen we meer op omdat het lekker is, of uit gewoonte. Een tweede keer opscheppen bij de warme maaltijd, een extra boterham omdat je er nog eentje met kaas wilt… Maar heb je al die extra keren eigenlijk wel nodig? Pas je portie grote eens aan. Eet jij regelmatig te veel, pas dan je portie aan. Schep bij het avondeten niet 2x maar 1x op. Je eet namelijk de 2e keer vaak niet meer omdat je honger hebt, maar uit gewoonte. Te weinig eten kan een eetbui uitlokken. Eet Lees het gehele artikel →

Maagband voor kinderen: ‘moeten we dat wel willen?’

Is dit een grap of zo? Ongelofelijk! Waar zijn we mee bezig!!! Een maagband bij kinderen gaat naar mijn idee echt te ver! Ik ben er van overtuigd dat het ook anders kan! Een klinkklare oplossing voor overgewicht is er simpelweg niet, maar waarom blijven we dan met zijn allen geloven in (en hopen op) die ene wonderpil (in dit geval maagband) die ons voor de rest van ons leven van ons overgewicht af gaat helpen? Zolang je niet durft te kijken naar de werkelijke reden, zal je altijd bedrogen uitkomen.

Beelddenkers worden niet gemaakt, wel geboren.

Baby’s, peuters en kleuters zijn altijd beelddenkers. Jonge kinderen hebben nog onvoldoende taalontwikkeling, om hun gedachten te kunnen omzetten in woorden. Pas rond het vierde jaar ontwikkelen de hersenen een voorkeur voor beelddenken of taaldenken. Zo’n 95% van de kinderen wordt taaldenker, de rest blijft een beelddenker. Een beelddenker is meer ruimtelijk in zijn denken. Daardoor overziet een hij sneller het geheel en kan hij vlot een oplossing bedenken. Maar het onder woorden brengen van die oplossing is wel lastig. Dat kan dus problemen geven in het talige onderwijs op onze Nederlandse scholen.

Nee nee, details zijn geen kleinigheden!

Nee nee, details zijn geen kleinigheden! Mensen met autisme kunnen veel aandacht opbrengen voor zaken die gewoonlijk worden afgedaan als bijzaak en detail. Wij hebben vaak grote belangstelling voor detail en ontdekken daardoor ook nieuwe dingen. Soms precies die ‘kleine’ dingen die heel groot en belangrijk blijken te zijn – wie kan vooraf bepalen wat belangrijk is en wat een kleinigheid?

Een pilletje tegen autisme….

Een pilletje tegen autisme…. _____________________________________________________ Pilletje erin en klaar, is er helaas waar niet bij autisme. Autisme is niet te genezen met medicatie en toch wordt er vaak medicatie voorgeschreven door artsen en psychiaters. Deze medicatie wordt ingezet als symptoombestrijding, maar haalt de oorzaak niet weg.

“Van dromerige/afwezig lijkende leerling, naar hongerige hyena: hoogbegaafdheid in de klassenpraktijk”

“Van dromerige/afwezig lijkende leerling, naar hongerige hyena: hoogbegaafdheid in de klassenpraktijk” Het blijft opletten en scherp analyseren met een hoogbegaafd kind in je (eigen) gelederen.Het bewijs is weer eens onomstotelijk bewezen bij het vak wiskunde. en deze casus deel ik dan ook met de hoop dat dit vaker herkent gaat worden. Na vier geweldige jaren in het Leonardo onderwijs, waar de key voor het op gang brengen van het leren gevonden was, begin je in het VO gewoon van voren af aan en is het belangrijk om steeds weer aan de docenten uit te leggen, hoe deze kinderen denken, werken Lees het gehele artikel →