Belastingtips 2017

Belastingtips 2017 Ashley’s Administratie & Advies ~1 ~Privégebruik zakelijke auto administratie bijhouden~ Gebruikt u de auto van de zaak ook privé? Dan dient u een correctie toe te passen voor de in aftrek gebrachte btw over het privégebruik in de laatste btw-aangifte van het jaar. Deze correctie wordt bepaald aan de hand van uw administratie. Daaruit moet namelijk blijken wat het privégebruik is geweest, waarbij woon-werkverkeer als privégebruik wordt aangemerkt. Ga na of u uw administratie goed hebt bijgehouden. Heeft u geen kilometeradministratie bijgehouden? Dan moet u 2,7% van de catalogusprijs (inclusief btw en bpm) aangeven als verschuldigde btw.

Succesverhaal belasting/toeslagen

Succesverhaal belasting/toeslagen Om jullie een idee te geven van de invloed die het wel of niet doen van een belastingaangifte kan hebben op je financiële situatie vertel ik jullie graag een waargebeurd verhaal. Dhr. X. kwam bij me in verband met flinke schulden. De belastingdienst had beslag gelegd op zijn inkomen, waardoor hij niet genoeg overhield om zijn rekeningen te betalen. Hij zag zelf geen mogelijkheden meer om hier uit te komen en vroeg mijn hulp.

Betaal nooit voor digid en of toeslagen

Het aanvragen van toeslagen Om het aanvragen van de toeslagen makkelijk te maken zijn er websites die dit tegen betaling voor u willen regelen. Hier vult een paar gegevens in en uw aanvraag word gecontroleerd en verstuurd. Binnen 4 of 8 weken is de aanvraag rond en word er een besluit genomen.  Er zijn diverse websites die dit voor u willen doen, in ons voorbeeld nemen we de website van toeslagenaanvraag.nl onder de loep. Zoals de website naam al zegt kunt u hier de zorgtoeslag en huurtoeslag aanvragen.

Help, ik ben een bedrag vergeten in mijn aangifte op te nemen!

Nu inmiddels circa 9 miljoen aangiften inkomstenbelasting over 2015 zijn ingediend, kan het voorkomen dat u een bedrag per vergissing niet in uw eigen aangifte hebt meegenomen. Ook is het mogelijk dat u bij het invullen van de aangifte 2015 hebt geconstateerd dat een fout is gemaakt in bijvoorbeeld de aangifte 2014. Een fout in de aangifte kan in uw voordeel zijn maar ook in uw nadeel. Hoe dan ook, een aangifte dient juist te worden ingediend, dus in beginsel maakt dat voor het antwoord op de vraag of u de aangifte moet corrigeren niet uit. Alleen in mogelijke gevolgen Lees het gehele artikel →

De kostendelersnorm

Op 1 januari 2015 is de kostendelersnorm in gevoerd voor personen die vanaf die datum een beroep zijn gaan doen op de bijstand. Hetzelfde geldt voor ouderen die vanaf 1 januari jl. een beroep zijn gaan doen op de aanvullende inkomensvoorziening ouderen (aio), eveneens een vorm van bijstand. Voor degenen die al op 31 december 2014 een bijstandsuitkering of een aio uitkering genoten gaat de kostendelersnorm in op 1 juli 2015.

aanvragen van een toeslag

Gisteren was ik bij een klant die in december op zichzelf is gaan wonen. Ik vraag hem gelijk of hij al huurtoeslag heeft aangevraagd. Jahoor, zegt hij, dat hebben we gelijk geregeld. Omdat ik weet hoe vaak dit mis gaat controleer ik de aanvraag. Er blijkt nog geen huurtoeslag aangevraagd. Foutje!

Wat gebeurt er bij uw afdeling schuldhulpverlening als klant in een regeling onverwacht wordt geconfronteerd met een belastingschuld?

Wat gebeurt er bij uw afdeling schuldhulpverlening als klant in een regeling onverwacht wordt geconfronteerd met een belastingschuld? Een gemiddeld schuldhulptraject kost € 8.000. Uit onze ervaringen blijkt dat 36% van de klanten het schuldhulptraject wellicht voortijdig moeten beeindigen als gevolg van een opdoemende belastingschuld. Een gemiddeld schulhulptraject kost € 8.000.

Belastingaangifte

Elk jaar krijgt u in januari een brief van de belastingdienst voor aangifte van uw inkomsten belasting, deze brief wordt ook wel een aangifte brief genoemd. Wanneer u een brief heeft ontvangen bent u verplicht u aangifte te doen voor 1 april, in juli krijgt u van de belastingdienst een bericht of u moet bijbetalen of geld terug krijgt. Doe ruim op tijd uw digitale belastingaangifte en voorkom dat u niet kunt inloggen. Als u aangifte doet via de website van de Belastingdienst, wacht deze maand dan niet tot het laatste moment. De belastingdienst verwacht in de laatste week van Lees het gehele artikel →

belastingdienst samenwonen

samenwonen belastingdienst In dec. 2013 hebben mijn partner en ik getekend voor een nieuwbouwhuis incl. samenlevingscontract. In dec. 2014 zijn wij er gaan wonen en hebben ons via de gemeente ons ingeschreven op dit adres. Nu ben ik erachter gekomen dat ik dus al die jaren onterecht zorgtoeslag ontvang. Omdat wij samen te veel verdienen om dit te krijgen. Alleen vanaf wanneer moet ik nu bij de belastingdienst aangeven dat wij samenwonen. Is dat dec 2013 de datum van het samenlevingscontract of dec. 2014 de datum van ingeschreven woonadres bij gemeente?

Rekenhuur

Wat is rekenhuur? Rekenhuur is een term uit van de belastingdienst voor het aanvragen van de huurtoeslag ook wel de netto huur. Het is de kale huur plus servicekosten zoals lift, verlichting, schoonmaakkosten, huismeester en gemeenschappelijke ruimten. Wat is het verschil tussen bruto huur en rekenhuur? De bruto huur betreft het totale bedrag dat u voor de woning moet betalen. De rekenhuur betreft de kale huur plus een bedrag aan subsidiabele servicekosten.

Ik ga scheiden wat moet ik regelen voor mijn toeslagen?

Ik ga scheiden wat moet ik regelen voor mijn toeslagen? Een scheiding heeft gevolgen voor uw toeslagen. Doordat u inkomen minder word kan het zijn dat u meer toeslag ontvangt. Staat de toeslag op de naam van uw partner, dan moet u zelf opnieuw de toeslag aanvragen. Staat de toeslag op uw naam dan word er door de belastingdienst een nieuwe berekening gemaakt. Door de scheiding heeft u geen toeslagpartner meer en worden de toeslagen niet meer als 1 gestort op uw rekening. Het inkomen bestaat alleen uit uw eigen inkomen, het inkomen van uw ex telt niet meer mee, Lees het gehele artikel →