Zo komt je boodschap wél aan

Zo komt je boodschap wél aan ik-boodschapKinderen zijn net mensen. Wist je dat? Met dezelfde behoeften en eigenschappen ????. Toch verlangen we regelmatig dingen van kinderen waar we zelf niet van houden. Gehoorzaamheid (zonder uitleg) bijvoorbeeld. We geven opdrachten: doe dit, doe dat , laat dat, hou daar mee op. We hebben vaak een duidelijk plaatje van hoe we graag willen dat ze doen, eruit zien, enz. Kinderen reageren met weerstand. Geen wonder dat we af en toe zelf de conflicten oproepen. Kan dat anders?

2 Valkuilen bij het gebruik van ik-boodschappen

2 Valkuilen bij het gebruik van ik-boodschappen jongen luistert gereserveerdVandaag wil ik het weer eens met jullie hebben over de ik-boodschap. Ik heb er al vaker over geschreven. Het is een belangrijk onderdeel van een goede communicatie met je kind. Het kan je veel conflicten schelen als je hem goed gebruikt. Hoewel het principe van de ik-boodschap eenvoudig te begrijpen is, zijn er bij het gebruik ervan een paar valkuilen, die je beter kunt vermijden.

Zelfcompassie

Een van de onderdelen van zelfcompassie is dat je vriendelijk bent voor jezelf met name wanneer je lijdt, faalt, fouten hebt gemaakt of jezelf tekort voelt schieten. Vaak zijn we in zulke situaties heel hard voor onszelf en heel onaardig. Wanneer je jezelf in zo’n situatie bevindt, bedenk dan eens wat een goede vriend of vriendin tegen je zou zeggen. Of wat jij zou zeggen als een goede vriend of vriendin in zo’n zelfde situatie zou zitten.