“Auw!, dat is wat ik voel bij het lezen van dit briefje, pijn

“Auw!, dat is wat ik voel bij het lezen van dit briefje, pijn. Bij het opruimen van de laatjes kwam ik dit briefje tegen in het laatje van een leerling. Auw! En dan? Wat doe je als een kind zich niet begrepen voelt, anders kijkt naar de wereld om haar heen en zich hierom dom voelt.” Dit meisje mist een veilige basis op school en heeft een negatief beeld van zichzelf. De 3 stappen die Geef me de 5 hierbij inzet:

Hoe ik in 3 stappen een probleem oploste wat al maanden bestond.

Hoe ik in 3 stappen een probleem oploste wat al maanden bestond. Jeroen!! Dit is al de zesde keer dat ik je roep! Kom er nou uit!!! Na wat gemompel uit zijn kamer is het weer stil. Alles hadden we al geprobeerd, om moedeloos van te worden. Op tijd uit bed komen lukte hem gewoon niet. Tijdens de cursus van Geef me de 5 leerden we dat een kind iets pas kan doen als 3 dingen voor hem duidelijk zijn. Na de cursus nog nagepraat met de cursusleidster en toen wist ik wat me te doen stond. ’s Avonds ging Lees het gehele artikel →

Als het om vergeven gaat, gaat het meestal om het vergeven van de ander.

Als het om vergeven gaat, gaat het meestal om het vergeven van de ander. Maar wat doe je als dat wat de ander heeft gedaan onvergeeflijk is? Bij vergeven gaat het eigenlijk helemaal niet om de ander. Het gaat over jezelf. Want jij ervaart pijn. Op het moment dat de ander jou iets aandoet, is het heel natuurlijk om pijn, woede of verdriet te voelen. Maar als je jaren later nog steeds wrokgevoelens ervaart, of je kunt je leven niet leven door wat jou vroeger is aangedaan, dan belast je vooral jezelf. Het is als drinken van een gifbeker en Lees het gehele artikel →

Actief luisteren en niet oordelen van belang in contacten met jonge ouders

Jonge ouders zijn gevoelig voor machtsverschillen in de jeugdzorg. Zorgverleners moeten zich hiervan terdege bewust zijn. Wat helpt is actief te luisteren, niet te oordelen en een vertrouwensrelatie op te bouwen. Dat concluderen Britse onderzoekers in een kwalitatieve studie naar de ervaringen van jonge ouders met zorgverleners zoals verloskundigen, huisartsen en jeugdverpleegkundigen. De website www.kennispoort-verloskunde.nl bericht hierover. De onderzoekers interviewden in april-juni 2013 zeven moeders en drie vaders (18-24 jaar) die een kind kregen voor hun twintigste jaar en deelnamen aan ouderschapscursussen in Newcastle upon Tyne.

Positieve gedachten alleen zijn niet genoeg, je hebt ook positieve gevoelens en positieve daden nodig

Je hebt gedachten, je bent ze niet Dit is heel belangrijk om je dat te realiseren. Deepak Chopra zegt zelfs dat 90% van de negatieve gedachten die je over jezelf hebt niet waar zijn. Ook Byron Katie begint met het ontmantelen van beperkende overtuigingen met 3 vragen: Is het waar? En hoe weet je zeker dat dit waar is? En zijn er in je leven voorbeelden te vinden waarin deze overtuiging niet waar was?

inzicht van Don Miguel Ruiz

Het eerste inzicht is: Wees onberispelijk in je woorden. Woorden hebben heel veel impact. Onderschat nooit de kracht van woorden. Een tijdje geleden ging er een verhaal op Facebook rond met het verhaal van een leerkracht die haar kinderen een les leerde over pesten. Zij gaf elk kind een stuk papier en gaf de opdracht om dit papier te verkreukelen. De volgende opdracht was om het papier weer helemaal glad te strijken. En dat lukt natuurlijk niet. Het papier wordt wel weer recht maar de kreuken blijf je zien. Zo gaat het ook met pesten zij de juf. Als je Lees het gehele artikel →

De persoonlijke eigenschappen van je kind.

Persoonlijke eigenschappen ook wel kwaliteiten genoemd, zijn eigenschappen die tot de kern van een persoon behoren. Persoonlijke eigenschappen ‘kleuren’ een mens: het is de specifieke sterke opvallende kant van iemand. Als we aan een persoon denken dan valt die persoonlijke eigenschap vooral op. Voorbeelden zijn daadkracht, zorgzaamheid en enthousiasme.

Waarom belonen niet zo effectief is als we denken

Waarom belonen niet zo effectief is als we denken Belonen wordt over het algemeen gezien als een goede manier om je kind ander gedrag aan te leren. En dat is soms ook zo. En natuurlijk is het al een stuk positiever dan opvoeden door middel van straf. Toch is de vraag: hoe effectief is het? Lees hier de 4 redenen waarom belonen niet zo effectief is als je misschien denkt. Vooraf is het goed om helder te hebben waar we over spreken. Ik versta onder belonen een reactie die bedoeld is om het kind een goed gevoel te geven. Dat Lees het gehele artikel →

Zo komt je boodschap wél aan

Zo komt je boodschap wél aan ik-boodschapKinderen zijn net mensen. Wist je dat? Met dezelfde behoeften en eigenschappen ????. Toch verlangen we regelmatig dingen van kinderen waar we zelf niet van houden. Gehoorzaamheid (zonder uitleg) bijvoorbeeld. We geven opdrachten: doe dit, doe dat , laat dat, hou daar mee op. We hebben vaak een duidelijk plaatje van hoe we graag willen dat ze doen, eruit zien, enz. Kinderen reageren met weerstand. Geen wonder dat we af en toe zelf de conflicten oproepen. Kan dat anders?