Rode bietensap

Rode bietensap

Achtergrond
De afgelopen jaren heeft een explosieve groei plaats gevonden van het aantal sporters dat rode bietensap is gaan drinken, al dan niet in geconcentreerde vorm, met als doel hun prestatie te verbeteren. De oorsprong van deze explosieve groei is deels te verklaren door onderzoeksresultaten uit 2007. In dat jaar publiceerde de Zweed Filip Larsen een studie waaruit bleek dat het zuurstofverbruik bij submaximale inspanning daalt na het drinken van rode bietensap.

Prestatie
De stof waar het in rode bietensap allemaal om draait is nitraat. Overigens zijn niet alleen rode bieten nitraatrijk. Bladgroentes als rucolasla en spinazie bevatten ook hoge concentraties nitraat. Bacteriën in de mond zetten nitraat om in nitriet. Vervolgens zet het lichaam nitriet om in stikstofmonoxide (ook wel ‘NO’). Een verhoogde NO-concentratie zou tal van positieve effecten hebben op processen die belangrijk zijn voor sportprestaties. Zo zorgt een verhoging van de NO-concentratie voor verwijding van de bloedvaten. Hierdoor verbetert de doorbloeding van de spieren waardoor het zuurstofaanbod toeneemt. Daarnaast heeft een hogere NO-concentratie een positief effect op de calciumhuishouding in de spier en daardoor op de contractiekracht. Tenslotte zou een verhoogde NO-concentratie er voor zorgen dat de mitochondriën, de zogenaamde ‘energiecentrales in de (spier-)cellen’, efficiënter gaan werken. Wat het precieze mechanisme ook is, het is in ieder geval duidelijk dat minder zuurstof nodig is bij dezelfde inspanning, of dat een hogere intensiteit mogelijk is bij dezelfde zuurstofopname.

Hoe te gebruiken?
Wedstrijden:
• 1 week voorafgaand 1 flesje per dag. Nuttigen in de ochtend
• Wedstrijddag: 2 – 3 uur voorafgaand 1 flesje bietensap nemen (minimaal 400mg nitraat)
Zware trainingsperioden:
• Neem in geval van zware trainingsperioden 1 flesje per dag over een tijdsbestek van maximaal 3 weken met rust tussenpozen van minimaal 1 week.

De flesjes bietensapconcentraat van het bedrijf ‘Beet-It’ zijn hier heel handig voor. Maar er kan natuurlijk ook gebruik gemaakt worden van gewoon sap (bv. Pajotterlander), hier moet wel minimaal 500 ml van gedronken worden.
Het kauwen van kauwgom of het spoelen met mondwater is sterk af te raden voor en na het drinken van rode bietensap. Kauwgom en mondwater doden namelijk de bacteriën in de mond die verantwoordelijk zijn voor de omzetting van nitraat naar uiteindelijk stikstofmonoxide.
Naast deze adviezen voor het optimaliseren van het mogelijke effect zijn twee waarschuwingen te geven. Het drinken van rode bietensap kan tot een verlaging van de bloeddruk leiden. Bij atleten die een lage bloeddruk hebben zou dit in theorie tot duizeligheid kunnen leiden. Daarnaast is het bekend dat rode bietensap maag-en darmklachten kan veroorzaken. Probeer het sap dus eerst in een trainingssituatie alvorens het tijdens een wedstrijd te gebruiken.

Profielfoto van Dietistenpraktijk Nadia Brans

Over Dietistenpraktijk Nadia Brans

DIËTISTENPRAKTIJK NADIA BRANS - groepspraktijk bestaande uit 3 diëtisten- ERKEND DOOR RIZIV

Geef een reactie