Planning is van groot belang als je gezond wilt eten.

Planning is van groot belang als je gezond wilt eten.

Voorbereid zijn op wat komen gaat. Plan je week in, weet wat je gaat eten, maak een weekmenu. Haal je boodschappen en je hebt alles in huis om het een gezonde week te laten worden. Plan ook snackmomentjes/snoepmomentjes in. Jezelf alles verbieden werkt niet, dus sta jezelf af en toe eens iets lekker toe. Dat hoeft niet meteen iets super groots te zijn, we houden het wel beperkt natuurlijk:-)

Planning is belangrijk bij gezond eten. Ga eens per week zitten en maak een planning voor een week. Schrijf op wat je iedere dag als avond-eten zult gaan eten. Maak er vervolgens een boodschappenlijstje bij. Heb je de spullen eenmaal in huis, zal je ze ook gebruiken. En (en dat is belangrijk) minder snel uitwijken naar iets makkelijks (lees ophalen/fastfood) Eten moet voeden niet vullen. Kies voor producten die je lichaam voeden, dus voedingsstoffen bevatten. laat de producten die alleen maar vullen en niets doen voor je lichaam staan.

Zet gezonde dingen in het zicht en ongezonde dingen juist uit het zicht. Op die manier ben je sneller geneigd iets gezonds te pakken. Zet bijvoorbeeld een fruit en/of groente mand in het zicht. Of een fles water. De koekjes die leg je op een plek waar je ze niet direct ziet.

Schrijf eens een paar dagen op wat je precies eet en drinkt. Vaak is dit heel goed om te doen, je krijgt inzicht in wat je precies aan het doen bent. Soms is het confronterend, eet ik dat echt zo vaak? Of, wat eet ik veel of juist weinig. Het geeft inzicht, en dat kan je verder helpen.

Stel doelen en werk naar die doelen toe. Pas op, maak je doelen haalbaar! Niets werkt zo demotiverend als het niet halen van je doel. Wil je veel afvallen hak je einddoel dan in stukjes. Stel voor iedere week een pond tot een kilo afvallen als doel. Succes!

Het is weekend en dat betekent voor veel mensen lekker gemakkelijk eten en rustig aan doen. Maar juist in het weekend heb je meer tijd, om lekker extra te bewegen. Maak een lange wandeling of ga een eind fietsen. En om lekker te koken. Probeer een nieuw recept uit in plaats van de wekelijkse weekend kost.

Met aandacht eten kan je helpen om minder te eten. Vaak eten we meer uit gewoonte. Twee keer opscheppen bijvoorbeeld, of altijd drie boterhammen tussen de middag. Door met aandacht te eten, door bewust te eten en te luisteren naar je lichaam kom je er wellicht achter dat je die derde boterham niet nodig hebt, of dat je geen tweede keer hoeft op te scheppen.

Profielfoto van Spruitjesenzo Voedingsadviescentrum

Over Spruitjesenzo Voedingsadviescentrum

De gewichtsconsulenten en diëtisten van Spruitjes en Zo! begeleiden kinderen en jongeren naar een gezonde, bewuste leefstijl en een gezond gewicht. Om de kans op succes te vergroten, betrekken we hier ook de ouders bij. Spruitjes en Zo! is hét voedingsadviescentrum voor het hele gezin.

Geef een reactie