Mindful eten

Mindfulness kan je helpen om een betere relatie met eten op te bouwen. Je eet bewuster en bent meer in het hier en nu. Dat kan prettig zijn. Er zijn 5 richtlijnen voor mindful eten.

1. Vermijd afleiding tijdens het eten. Dus geen tv, geen boek, geen mobiel maar puur alleen je eten. Alle aandacht voor wat er op je bord ligt.

2. We zijn vaak geneigd grote happen te nemen,maar doe dat nu eens niet. Neem bewust kleine hapjes. Kleine hapjes zorgen voor meer smaak prikkelingen en dat helpt om minder te eten. Kleine porties maken dat je “zuiniger” aan gaat doen, er is minder dus je wilt er langer van genieten.

3. Eet langzaam en kauw heel erg goed. Op die manier zal je merken sneller verzadigd te zijn en dus eet je iets minder. Kauwen is echt belangrijk, het maakt onderdeel uit van de spijsvertering. Dus gebruik die kiezen!

4. Mindful eten kan je helpen bij het bewuster eten en afvallen. Daarom vandaag tip vier. Gebruik je zintuigen. Niet alleen je maag heeft honger of trek, je hele lichaam doet mee. Ruiken, zien, horen ook die hebben invloed op jou eetgedrag. Als iets lekker ruikt wil dat nog niet meteen zeggen dat je het moet opeten, of als iets er lekker uit ziet. Denk na, heb je eigenlijk wel honger of eigenlijk niet?

5. De laatste van een serie van 5. Neem tijdens het eten regelmatig een pauze. Leg je bestek neer en voel even heel bewust of je nog wel wilt eten. Ook dat kan je helpen bewust te eten en af te vallen.

6. Het weekend wordt vaak anders als we door de weeks doen. We vinden ook dat we na een week hard werken recht hebben op wat extra. Extra in de zin van lekker makkelijk, patat, chips, een wijntje ect. Maar als je wilt afvallen moet je het weekend ook gezond eten. Anders val je door de weeks een pond af en kom je die in het weekend weer aan. Staat je weegschaal op maandag weer op hetzelfde getalletje…

7. vandaag is het maandag. Hoe vaak heb jij al tegen jezelf gezegd, maandag start ik… Je hoeft niet te wachten op maandag om te beginnen, dat kan op iedere dag. Starten is vaak ook niet het probleem, volhouden wel. Daarom is een stok achter de deur handig.

8. Soms is het spannend om ergens aan te beginnen. Zeker als je wilt afvallen en al tig diëten hebt geprobeerd. De kans dat het niet gaat lukken… Kijk eens terug, welke pogingen heb je ondernomen en waarom lukte het toen niet? Bedenk als je weer hetzelfde gaat doen is de kans groot dat het weer niet gaat lukken. Misschien moet je het anders aanpakken:-)

9. heb jij dat stemmetje ook in je hoofd, dat zegt dat je iets niet kunt. Of dat je toch niet zal afvallen. Dat iedere keer weer als jij een koekje pakt zegt, zie je nou wel je kunt het toch niet… Dat stemmetje ben jezelf, en dus heb je invloed!

10. Hoe belangrijk is het om jezelf niet te bekritiseren waar je kinderen bij zijn. Ik zeg het altijd tegen mijn cliënten. Zeg niet dat je wilt afvallen omdat je te dik bent. Zeg dat je gezond wilt eten omdat je gezonder en fitter wilt zijn! Wees een goed voorbeeld voor je dochter.

11. Leer nee te zeggen. Niet omdat het moet, maar omdat je het nu niet moet. Nee zeggen is lastig, maar wil je afvallen dan kan je niet altijd alles maar eten dat er is, of dat je wordt aangeboden. Je zal keuzes moeten maken. Je mag alles, maar wil je ook altijd alles? Nee zeggen kan ook zonder bot te zijn. Goh, dat ziet er lekker uit, maar ik heb net gegeten. Of, jee wat heb je dat lekker klaar gemaakt ik ga straks even proeven. Leer dus om nee te zeggen, niet omdat je het niet mag maar omdat je het niet wilt!

12. heb je (weer) teveel gegeten afgelopen weekend? Maak je niet druk. Pak het gezonde eten nu direct weer op. Ga voor gezond, kies weer voor volkoren, groente, fruit en gezonde voedende voeding. Ga ook weer bewegen. Dan komt het vast goed. Bedenk even, wat wilde je ook alweer bereiken?

13. Zijn er dingen die jij van jezelf niet mag eten? En lukt het ook om die niet te eten? Meestal gaat het juist mis als je de druk lekker opvoert, dus jezelf verbiedt dat te eten wat je eigenlijk zo graag wilt hebben. Juist omdat het niet mag, wil je het. Zelfs meer dan ooit! Wees niet te streng voor jezelf en gun jezelf af en toe dat wat je zo lekker vindt. Plan het in en maak er een speciaal geniet moment van.

Profielfoto van Spruitjesenzo Voedingsadviescentrum

Over Spruitjesenzo Voedingsadviescentrum

De gewichtsconsulenten en diëtisten van Spruitjes en Zo! begeleiden kinderen en jongeren naar een gezonde, bewuste leefstijl en een gezond gewicht. Om de kans op succes te vergroten, betrekken we hier ook de ouders bij. Spruitjes en Zo! is hét voedingsadviescentrum voor het hele gezin.

Geef een reactie