Gezond naar school

Waar moet een goed ontbijt aan voldoen?

Een goed ontbijt is gevarieerd, is gezond en zorgt voor een goede start van de dag. Voor een goed onbijt heeft u uit elk vak van de schijf van 5 nodig. Volkoren brood is een must voor kinderen. In volkoren brood zitten voldoende koolhydraten, vezels, vitamine en mineralen voor een goede start boordevol energie. Bovendien vult het de maag en geeft het een vol gevoel tot de lunch. Witbrood daarentegen bevat dit allemaal niet en zorgt juist voor een dip gedurende de ochtend.

Ontbijten is zeer belangrijk voor uw energiepeil. Voedsel is namelijk de belangrijkste energiebron voor uw lichaam, u kunt het zien als benzine voor een auto. Wanneer u wakker wordt heeft u een lange tijd niet meer gegeten. Het is dan ook aan te raden om uw lichaam bij te tanken. Zodat u fysiek en mentaal goed kunt presteren. Vooral de koolhydraten in uw boterham zijn een goede energie-leverancier. Een goed ontbijt is cruciaal voor uw concentratie. De hersenen van uw lichaam zullen zich namelijk gaan focussen om de energie die u nog over heeft op te slaan, wanneer u niet goed ontbijt. Het gevolg hiervan is dat uw concentratieniveau zal dalen, ook kan dit hoofdpijn veroorzaken.

ontbijtWelke van de 2 afbeelding past het beste bij het ontbijt van uw kind?

De linker afbeelding is het ontbijt met chocopasta, deze pasta bevat 50% suiker, dit maakt hert zeer ongezond. Van de suiker zou u zeggen dat uw kind daar energie van zou krijgen, maar het tegendeel is waar te veel suiker kan vermoeidheid en concentratieproblemen veroorzaken.

De rechter afbeelding recht is het ontbijt met kipfilet. Kies ervoor om 1 volkoren boterham te beleggen met bijvoorbeeld kipfilet of 30+ kaas en 1 boterham met natuurlijke jam of natuurlijke appelstroop zonder toegevoegde suikers. Let op bij het kopen van een product op de andere benamingen voor suiker.  Kies altijd voor 1 boterham zoet en een gezond, gezond gaat voor zoet.

Dit zijn gezonde belegkeuzes uit de Schijf van Vijf: Halvarine of margarine uit een kuipje op elke boterham, Zuivelproducten: 20+ en 30+ kaas, hüttenkäse, zuivelspread, mozzarella, zachte geitenkaas, Ei, Noten en notenpasta en pindakaas met 100% pinda’s of noten, zonder toegevoegd zout of suiker, Zelfgemaakte hummus (kikkererwtenspread) of andere bonenspread zonder zout, Vis zoals zalm, makreel, forel, tonijn of haring, Groente en fruit, zoals tomaat, komkommer, paprika, radijs, gebakken champignons, gegrilde courgette, avocado, banaan, appel en aardbei

Kaas op uw brood, maar voor welke soort gaat? Het getal voor de kaas (dus 10+, 20+, 30+, 40+ ect.) zegt iets over het vetgehalte in de kaas. Hoe lager het getal, hoe minder vet. De aanbeveling voor kaas is verhoogd naar twee plakjes (40 gram) per dag. Kies voor de magere variant met minder zout voor een gezonde keuze.

Wanneer u ’s ochtends het ontbijt overslaat,

Is de kans groot dat u in de loop van de dag steeds meer honger krijgt. Hierdoor zult u de maaltijden na het ontbijt onnodig uitbreiden. Om op gewicht te blijven, is het echter belangrijk om de inname van uw voeding over de hele dag te verspreiden.  Ontbijten zorgt ervoor dat u minder snel geïrriteerd zult raken. Een goed ontbijt zorgt ervoor dat de bloedsuikerspiegel en het insuline niveau op de juiste waarden blijven. Een gezonde bloedsuikerspiegel zal u helpen minder snel chagrijnig te worden.

Het ontbijt is belangrijk, maar moet u perse brood eten?

Nee, dit is niet nodig er zijn vele alternatieven mogelijk. Neem een bord Brinta of havermout of een bakje kwark met fruit en een walnoot in stukjes of  yoghurt met een appel en wat muesli (geen cruesli) is ook prima. Kies voor magere yoghurt of volle? Magere yoghurt bevat maximaal 0,5 gram vet en volle yoghurt ongeveer 3,5 gram vet. Laat de zoete soorten links liggen en kies vaker voor natuurlijke soorten. Fruit op brood of groente bijvoorbeeld. Humus is een goed alternatief.

ontbijtkoek10 uurtje

Om 10 uur word er op de meeste scholen fruit gegeten.  Het fruit zorgt voor een nieuwe bootst aan energie en de nodige dagelijkse hoeveelheid vitamine en mineralen. Kies minstens voor 1 portie fruit of groenten. Snijd het fruit en de groenten in hapklare porties. Enkele stukjes gedroogd fruit kan ook. Dit zorgt ervoor dat uw kind zich beter kan concentreren op zijn werk.

Vaak worden er nog ontbijtkoek meegegeven. Hiernaast in de afbeelding kunt u zien hoeveel suiker u kind binnen krijgt per portie. Door de hoge hoeveelheid suiker is het niet aan te raden om het vaak te eten. Geef max. 1 koek per dag mee. Koop “gezonde” koeken met 3g vezels/100g. Vezelrijke koeken zorgen ervoor dat de energie traag vrijkomt. Het Nederlands voedingscentrum adviseert maximum 100 kcal per dag aan koekjes en snoep voor kinderen. Let ook steeds op de portie. Sommige kinderkoeken zitten per 3 of 4 stuks verpakt. Neem 2 biscuits uit het pakje en stop het in een leuk koekendoosje.

De gezonde schoollunch

Leren, studeren, sporten en spelen; kinderen hebben veel energie nodig om de schooldag door te komen. Zorg als ouder voor een ‘gezonde lunch’, zodat ze hun batterijen ’s middags kunnen opladen. Zorg ervoor dat u een boterham meegeeft met beleg en niet omgekeer, niet brood is de dikmaker, maar het beleg dat er op ligt. Betrek uw kind bij het samenstellen van de inhoud van de brooddoos. Laat het bijvoorbeeld kiezen tussen ham of kaas, een appel of een kiwi. Ook melkproducten zoals een sojadrankje of een potje magere yoghurt zijn ideaal om mee te nemen naar de school. Stop af en toe een dessert in de brooddoos.

Snij de boterham in verschillende vormen:

de ene dag driehoekjes, de volgende dag rechthoeken. Mag het nog gekker? Snij de boterham in ‘frietjes’ of maak er met een omgekeerd glas cirkels van. Er bestaan ook leuke vormpjes voor kinderen. Rol de gewone boterham op in plaats van hem toe te vouwen. – – Draai de rol dan in een kleurrijke servet. Maak een boterham in twee kleuren: smeer een dubbele boterham, kies voor de ene kant bruin of volkorenbrood en voor de andere helft wit brood. Het zorgt voor een leuk effect.

Introduceer fruit op de boterham:

Een banaan, aardbeien of gebakken appelen. Leg ook eens een tomaatje of een schijfje komkommer op de boterham. Maak boterhamspiesjes. Snij je boterham in vierkantjes en prik ze op een satéstokje. Tussen elke hap komt een druif of een aperitieftomaatje. Een stuk fruit, stukjes fruit op een spiesje of zelfgemaakte fruitsalade in een goed afgesloten potje. Varieer in beleg. Kies voor een paar schijfjes mozzarella, een sneetje gerookte zalm, een beetje tonijn of platte kaas met radijzen. Geef het beleg eens apart mee in een potje: plattekaas met vers fruit, een blokje hesp of ‘frietjes’ van wortel en komkommer.

Ga samen met uw kind een broodtrommel kiezen:

Eén met bloemetjes, auto’s of met een van zijn of haar helden, of kies een simpele broodtrommel in een mooi kleurtje. Laat uw kind die zelf versieren met speciale stickers of stiften. Kies voor een kleine broodtrommel voor 10 uur en een normale voor de lunch.

Puur Bourgondisch https://www.facebook.com/bourgondischafvallenbyclaudiavesters/?fref=photo

Pakjes drinken meegeven aan uw kind naar school is zo makkelijk! Maar is het ook gezond?

Nee, dit is zeker niet gezond. In de pakjes drinken zit veel suiker en weinig vitamine. In de afbeelding kunt u zien hoeveel suiker er zit in de meest gekochte pakjes drinken. Kinderen krijgen ontzettend veel suikers binnen door het drinken van dit soort drankjes. Kies liever voor pakjes met minder suiker of geef uw kind water mee.

Brengt u uw kinderen altijd lopend of op de fiets naar school?

Hoe vaak pakt u de fiets? Elke dag op de fiets naar naar school is ontzettend gezond voor uw kind! Ze krijgen er een goede conditie van en het is een goede beweging voor de benen.Na een fietstocht is uw kind goed wakker waardoor het begin van een schooldag makkelijker zal zijn.

Terug van school

Voorzie bij het thuiskomen een kop soep of een melkproduct; zeker wanneer het avondmaal na 18.00u plaatsvindt.

Online opvoedadvies :)

Profielfoto van Online opvoedadvies :)

Over Online opvoedadvies :)

Opvoedadvies helpt ouders met kleine en grote uitdagingen bij het opvoeden van kinderen in de leeftijd tot 12 jaar. Maandelijks schrijf ik nieuwe thema's, opvoedtips en veel voorkomende opvoedingsvragen. Wilt u graag een gratis opvoedadvies? Dat kan! Dm uw een vraag en binnen 24 uur ontvangt u een antwoord. Wilt u op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen en niets meer missen? volg dan @opvoedtip op het kenniscentrum. Als u blij bent met deze tips wil u deze dan delen via de bedankt knop boven aan het artikel? Dan kunnen ook anderen er hun voordeel mee doen. Dank u wel!

2 Replies to “Gezond naar school”

  1. Profielfoto van Lekker Puh BelgieLekker Puh Belgie

    TIPS GEZONDE LUNCHBOX

    -Voorzie een leuke, kleurrijke brooddoos
    -Doe fruit in een hip fruitdoosje of teken er met stift iets op
    -Kies voor volkoren brood met een dun laagje margarine
    -Beleg het brood met dingen die je kind lust, zolang het maar geen taartje wordt
    -Wat denk je van een groenteomelet of een meergranen wrap gevuld met groenten
    -Doe enkele stukjes groenten, fruit of ongezouten noten in een cup-cake vormpje bij in de brooddoos
    -Verse soep op school of in een hippe thermos
    -Ongesuikerde yoghurt of platte kaas zijn een gezond dessertje
    -Eerst water, de rest komt later. Thee kan ook
    -Houd vruchtensappen en gesuikerde melkdranken voor de weekenden, tijdens feestjes of na het sporten
    -Pimp het brood door er leuke figuurtjes uit te snijden, driehoekjes of torentjes te maken.
    -Verras je kind met een leuk briefje, een mooi servetje, leuke cup-cakevormpjes met allerlei lekker gezonds,…

    Veel plezier op de eerste schooldag!

  2. Profielfoto van Compliment VoedingsadviesCompliment Voedingsadvies

    Of ik enthousiast ben over de nieuwe productlijn van #Wicky? JA!!! Het valt niet altijd mee om kinderen aan het water te krijgen, maar met dit alternatief zet je als ouder een stap in de goede richting! Het product bevat per 100 ml slechts 1 gram (fruit)suiker. Terwijl andere pakjes al gauw 16 gram bevatten! Scheelt toch gauw 4 suikerklontjes per pakje!!! Er zijn bij dit product ook geen kunstmatige zoetstoffen en kleurstoffen toegevoegd.

    Dus voor de #lievergeenwater drinkers: Vanaf vandaag te koop in 3 smaken!

Geef een reactie