Fruit

Iedere groente of fruitsoorten bevatten hun eigen vitamines en mineralen, om van alles wat binnen te krijgen is het belangrijk van alles wat te eten. Eet meer groente, 250 gram per dag is het minimum. Meer mag zeker! Maar hoe doe je dat? Soep is een mooie manier om heel gemakkelijk meer groentes te eten, en het kan prima als lunch. Welke soep eet jij het liefst? Fruit moet je eten en niet drinken! In sap zitten vaak heel veel stuks fruit en dus ook heel veel suiker, immers fruit bevat suiker. Eet je fruit dan eet je vaak maar 1 stuks, drink je fruit dan drink je meerdere stukken.

fruit moet je eten en niet drinken. Tegenwoordig zijn de smoothies behoorlijk populair en ze worden ook als super gezond aangeprezen. Maar let op! Want in zo’n smoothie gaat behoorlijk wat fruit. En fruit bevat ook suiker. Voorbeeld: neem 100 gram druiven, 1 appel , sap van 1 citroen en wat water. Maak daar een smoothie van. Klinkt gezond toch? In dit drankje zitten echter maar liefst 7.5 suikerklontjes… Pak gewoon een appel, of een ander stuk fruit en eet in plaats van drink:-)

water is super gezond. Lekker en fris. Maar soms heb je zin in iets anders. Maar je kunt zelf ook water met een smaakje maken. Voeg toe wat jij lekker vindt.

Nu de zomerzon zich laat zien (ja heus, gaat echt gebeuren) neemt de zin in ijs toe. Maak het simpel zelf met fruit uit de diepvries en yoghurt. Bevroren fruit in de blender met yoghurt en klaar. Niet moeilijk, lekker en gezond.

Per dag zou je 2x een stuk fruit moeten eten.

Fruit is gezond en bevat veel vitamines en mineralen. Om er zeker van te zijn dat je die 2x ook echt neemt, is het slim om op vaste momenten fruit in te plannen. Eet bijvoorbeeld altijd een stuk fruit bij je ontbijt. Of plan in ieder geval 1x een tussendoor moment met fruit. Diepvriesfruit is ook prima, lekker en snel door de yoghurt

aardbeien!

Heerlijk natuurlijk, maar ook super gezond. Ze leveren namelijk heel veel vitamine C en dat is goed voor je lijf. Bovendien zijn ze caloriearm, per 100 gram aardbeien maar 23 kcal.

Gedroogde abrikozen zijn lekker en gezond.

Ben jij een snoeper en heb je de neiging om regelmatig een snoepje in je mond te steken. Vervang het snoep dan eens voor gedroogde abrikozen. Ze zijn lekker zoet en gezond. Kies voor de on-gezwavelde variant voor extra gezond (namelijk zonder zwavel, maar daarom zien ze er wel anders uit namelijk donkerder). Pak er af en toe een paar en overdrijf niet:-)

Blauwe bessen zijn super gezond en nog lekker ook.

Zet ze dus regelmatig op je menu. Dat kan heel gemakkelijk door diepvries blauwe bessen toe te voegen aan je yoghurt. Diepvries is prima, en een stuk goedkoper dan de verse variant in dit geval. Blauwe bessen zijn gunstig voor je bloedvaten, en ze bevatten antioxidanten die ook goed voor je zijn. Lekker eten dus!

Courgette,lekker en gezond en heel fijn…caloriearm!

De courgette is een kleine pompoen met een zachte eetbare schil. Het is een goede bron van beta caroteen (wordt door lichaam omgezet naar vitamine A) vitamine C en foliumzuur. Wist je dat ze voor 92% uit water bestaan en daarom dus maar weinig calorieën bevatten. Een portie van 100 gram is maar 30 kcal.Je kunt ze op verschillende manieren eten. Maak er een soep van bijvoorbeeld.

druiven hebben vaak de naam erg calorierijk te zijn en veel suiker te bevatten.

Toch is het wel goed om af en toe druiven te eten. Per 100 gram bevatten ze zo’n 60 kcal. Dus heel erg calorierijk zijn ze ook weer niet. Bovendien bevatten druiven erg veel kalium, en de blauwe druiven zijn een bron van antioxidanten. Let wel op, blauwe druiven kunnen migraine opwekken, en de druiven altijd goed wassen, want de ongewassen schil bevat vaak stof, gist en insect- en schimmelwerende middelen.

Pruimen zijn lekker en gezond, ze bevatten vitamine E en zijn een goede bron van kalium.

Vitamine E is een antioxidant dat helpt de cellen te beschermen tegen beschadiging door vrije radicalen. Wist je trouwens dat er wereldwijd wel 2000 verschillende soorten pruimen bestaan! Lekker eten dus nu die pruimen.

Vis is goed.

Eens per week vette vis is de aanbeveling. Ben je net als ik, geen grote vis eter. Plan het dan in. Kies een vaste dag in de week en eet op die dag standaard vis. Om te onthouden wat vette vis is, is heel simpel. Vette vis bevat de letter A (zalm, makreel, haring enz.) Uit blik is ook prima, zeker als je niet gewend bent om vis te eten. Doe het eens op brood, of door de salade.

Profielfoto van Spruitjesenzo Voedingsadviescentrum

Over Spruitjesenzo Voedingsadviescentrum

De gewichtsconsulenten en diëtisten van Spruitjes en Zo! begeleiden kinderen en jongeren naar een gezonde, bewuste leefstijl en een gezond gewicht. Om de kans op succes te vergroten, betrekken we hier ook de ouders bij. Spruitjes en Zo! is hét voedingsadviescentrum voor het hele gezin.

2 Replies to “Fruit”

  1. Profielfoto van Compliment VoedingsadviesCompliment Voedingsadvies

    Heb jij wel eens een Lychee geproefd?

    Van sommige fruitsoorten weet je misschien wel dat ze bestaan, maar heb je ze misschien nog nooit geproefd. Lychee is zo’n vrucht. We herkennen de vrucht, maar hoe het heet en hoe het smaakt. Probeer eens een lychee, het is naast een heerlijk zoete vrucht ook een enorme gezondheidsbom!

    WAT ZIJN LYCHEES?
    Lychees, het Engelse woord voor Litchi, komt van oorsprong uit China. Het zijn exotische vruchtjes met de grootte van een kleine pruim. De schil heeft een harde, leerachtige, geschutte structuur, en het vruchtvlees is mooi helder wit en sappig. In het midden zit een zwarte pit, die niet eetbaar is. De lychee wordt vanwege de vorm en oorsprong ook wel de Chinese aardbei genoemd.

    GEZOND?
    Aan de lychee worden tal van geneeskrachtige capaciteiten gekoppeld. Om te beginnen bevat de lychee ontzettend veel vitaminen en mineralen. Ze zijn zeer rijk aan vitamine C, maar bevat daarnaast ook erg veel Vitamine B1, B2, B3. B6 en B 11. Qua mineralen bevatten de kleine steenvruchten ook aardig wat onder hun leerachtige huid: fosfor, kalium en koper.

    TIP
    Lychees staan ook heel gezellig bij het kerstontbijt. Mocht je nog even willen natafelen, kun je jezelf vermaken met het pellen van een paar lychees. Zo kom je ook niet in de verleiding om toch te vallen voor die ene overgebleven croissant!

Geef een reactie