daar ben ik te dik voor

Hoe vaak hoor jij jezelf onaardige dingen zeggen over jezelf? Dat kunnen overduidelijk negatieve uitspraken zijn als “daar ben ik te dik voor”, “domkop, wat doe je nou” of “stomme tut, houd dat ook je mond”, maar ze zijn vaak ook minder duidelijk zoals “domme vraag van me”, “mijn figuur leent zich daar niet voor” of “lekker handig van me”. We zijn vaak heel hard voor onszelf en praten vaker negatief over onszelf dan positief. Waarom eigenlijk?

Veel vrouwen vinden zichzelf inderdaad niet dun genoeg, niet goed genoeg, niet knap genoeg, niet succesvol genoeg, niet slim genoeg, niet leuk genoeg of niet dankbaar genoeg. Door dat soort negatieve uitingen over jezelf tegen jezelf te zeggen, maak je het er echter niet beter op. Je wordt immers niet gelukkiger door jezelf te haten, net zo min als je dunner wordt van jezelf bekritiseren… Toch zijn we vaak heel kritisch op onszelf en zijn we geneigd onszelf te straffen als we iets doen dat “niet mag” of “niet goed” is. Werkt dat echt motiverend? Behalen we onze doelen echt beter als we kritisch en soms zelfs ronduit gemeen zijn tegen onszelf? Of werkt het op de langere termijn juist demotiverend en raken we in een negatieve spiraal?

Verander die kritische stemmetjes in je hoofd en ervaar hoe fijn het is als je wat aardiger bent voor jezelf. Zodra je aardiger wordt voor jezelf en wat milder en met meer compassie naar jezelf en je situatie leert kijken, zul je zien dat goed voor jezelf zorgen veel makkelijker is dan je dacht. Je voelt je al snel een stuk lichter en positiever en wanneer je je prettiger voelt (over jezelf en in het algemeen) zijn veranderingen veel makkelijker door te voeren!

Probeer het eens uit! Wie niet waagt, wie niet wint. Toch?!

Profielfoto van Voedingsadviescentrum Midden Nederland

Over Voedingsadviescentrum Midden Nederland

Begeleiding op maat door een Voedingspsycholoog. Dat is wat Voedingsadviescentrum Midden Nederland onderscheidt van diëtisten, gewichtsconsulentes en voedingskundigen. Niet alleen aandacht voor wat er wordt gegeten, maar vooral ook voor waarom. Geen standaard menu’s of recepten, maar begeleiding toegepast op jouw situatie en hulpvraag met aandacht voor je gedrag, gewoontes en gehele leefstijl.

Geef een reactie