Brood

je ontbijt is belangrijk, maar moet je perse brood eten?

Nee, je kunt ook kiezen voor iets anders. Neem een bord Brinta of havermout. Of een bakje kwark met fruit en een walnoot in stukjes. Yoghurt met een appel en wat muesli (geen cruesli) is ook prima. Maar wat je ook doet, sla het ontbijt niet over want dat is vragen om ellende:-)

zorg voor een goede volkoren brood soort. Volkoren is goed voor je, het bevat veel vezels en die vullen goed. De kleur van het brood zegt niets over of het wel of niet volkoren is. Het eerste woord op de ingrediënten lijst moet volkoren zijn. Of vraag je bakker om informatie.

Je kunt op de verpakking kijken om te zien of er suiker in een product zit. Sommige soorten muesli bevatten wel suiker anderen juist niet. Het is prima om af en toe een beetje aan te vullen bij je havermout als je dat voor de smaak doet. Probeer de suikerhoudende varianten echter wel te beperken. Je kunt voor wat zoete smaak ook fruit (eventueel uit de diepvries) aan je havermout toevoegen. Of wat noten, een walnoot in stukjes slaan en toevoegen is ook lekker, met een beetje rozijnen bijvoorbeeld. Succes:-)

pimp je lunch.

De lunch is in Nederland vaak wat boterhammen en klaar. Maar dat kan natuurlijk veel beter. Pimp je lunch, maak je lunch extra gezond door je boterham te versieren met lekker veel rauwkost. Denk aan tomaatjes, komkommer, radijsjes, wortel en bv paprika. Of kies eens voor een salade in plaats van brood, of maak een verse soep. Geef groente een rol bij je lunch!

Wat doe je op je brood? Vaak kiezen we voor ziet, chocoladepasta, vruchtenhagel, hagelslag. Maar er zijn ook leukere alternatieven. Bekijk onderstaande filmpje maar eens.

Profielfoto van Spruitjesenzo Voedingsadviescentrum

Over Spruitjesenzo Voedingsadviescentrum

De gewichtsconsulenten en diëtisten van Spruitjes en Zo! begeleiden kinderen en jongeren naar een gezonde, bewuste leefstijl en een gezond gewicht. Om de kans op succes te vergroten, betrekken we hier ook de ouders bij. Spruitjes en Zo! is hét voedingsadviescentrum voor het hele gezin.

3 Replies to “Brood”

  1. Profielfoto van AllergiediëtistenAllergiediëtisten

    VRAAG: WANNEER MAG IK SPELTBROOD OF TARWEBROOD ETEN?
    Er bestaat in mijn praktijk regelmatig verwarring tussen spelt en tarwe en welk brood mag gegeten worden. Indien uit een IgE-test (bloedtest) blijkt dat je een tarwe-allergie hebt en je krijgt inderdaad ook klachten na het eten van tarwe, dan kan je best geen tarwebrood eten. Maar helaas kan je dan ook geen speltbrood eten. Spelt is ook een soort tarwe waarvan de eiwitten zeer veel overeenkomst vertonen met de eiwitten van tarwe. Dat maakt dat je immuunsysteem heel vaak ook op spelt gaat reageren.

    Indien je de diagnose van coeliakie gekregen hebt, mag je eveneens geen tarwe- en geen speltbrood eten. Beiden bevatten gluten en die zijn bij coeliakie uit den boze. Kies daarom voor een glutenvrij brood.

    Indien je echter spastische darmen hebt (IBS) kan het zijn dat je geen tarwebrood kan verdragen maar wel speltbrood. Dat komt omdat er in speltbrood veel minder fructanen aanwezig zijn en fructanen kunnen triggers zijn bij IBS.

    Bij een intolerantie voor tarwe of een intolerantie voor spelt daarentegen, kan je meestal een kleine hoeveelheid tarwe of spelt verdragen. Dan kan je jouw persoonlijke tolerantiegrens uitzoeken.

    Heb je nog kunnen volgen? Aarzel niet om persoonlijk voedingsadvies te vragen aan de allergiediëtist!

Geef een reactie