5 zaken die jouw klant merkt – wanneer je werknemer financiële problemen heeft

5 zaken die jouw klant merkt – wanneer je werknemer financiële problemen heeft

Hoe een werkgever omgaat met (preventie van) financiële problemen bij het personeel is erg verschillend. Het ene bedrijf zet alle mogelijke hulp in – zowel curatief als preventief – en de andere werkgever vindt het een privékwestie. Los van het feit dat ik budgetcoach ben en veel werknemers help, klopt de laatste overtuiging niet.

Privé en zakelijk is namelijk niet los te zien van elkaar op vele vlakken. Wanneer een werknemer ziek is merk je dat ook op het werk, als een werknemer in scheiding ligt merk je dat ook op het werk en als medewerkers financiële problemen hebben merk je dit ook op het werk. Zelfs de klant van het bedrijf zal het waarschijnlijk merken. Vijf voorbeelden:

Fouten maken
Financiële problemen leiden tot het verkleinen van de bandbreedte die over is voor andere zaken. Ook wordt het concentratievermogen verminderd. Dit leidt tot meer fouten. Niet alleen het bedrijf heeft hier last van, ook de klant.

Fraude, diefstal
Uit onderzoek blijkt dat de kans op fraude en diefstal door de werknemer hoger wordt naarmate de financiële problemen toe nemen. Een greep in de kas, of misschien zelfs wel de portemonnee van een klant, is dan een tijdelijke oplossing.

Verzuim
Een werknemer met financiële problemen meldt zich vaker ziek door deze problemen. Dit betekent kosten voor de werkgevers, extra werkdruk voor de collega’s of het inhuren van vervanging en een ander gezicht of afzegging van de afspraak met de klant.

Representativiteit
Bij de meeste werknemers die ik help, is het uiterlijk op het moment van de intake ‘niet om over naar huis te schrijven’. Zelfs al houden ze de schijn op, het gezicht tekent vaak al zo erg, de ogen staan droevig en de hele houding is neerslachtig. Anderen hebben in de ochtend niet eens meer de puf schone kleding uit te zoeken en het uiterlijk te verzorgen. Dan heb ik het nog niet over het geldtekort om zaken voor persoonlijke verzorging aan te schaffen. Je werknemer is het visitekaartje van je bedrijf. In dit geval niet een heel representatief visitekaartje.

Klantvriendelijkheid
Het is ongelofelijk moeilijk om vriendelijk te zijn tegen klanten wanneer je net een naar telefoongesprek hebt gehad met een schuldeiser. Of om goed mee te denken met de klant wanneer je net de hele nacht wakker hebt gelegen van het betalen van de huur. De klant zal het dus echt merken.

Financiële problemen zijn dus niet alleen een privézaak. Dat is niet mogelijk.

Profielfoto van * Geldzorgnet

Over * Geldzorgnet

Hét samenwerkingsverband voor deskundige hulp bij persoonlijke financiën.

Geef een reactie